Dersin Adı | Detektör Fiziği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PHYS 406 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Problem çözmeSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu ders, ışıma ve detektörlere giriş yaparak, dedektörlerin deneysel fizikte ve farklı uygulama alanlarında kullanım şekillerini tanıtmayı amaçlamaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, ışıma ve parçacıkların algılanmasının temel fiziksel süreçlerini, farklı detektör tiplerinin özellikleri, atomik, nükleer, parçacık fiziği, hızlandırıcı fiziği ve kuantum optiğinden tıbba kadar birçok alanda algılama sistemleri, sinyal işleme, ölçüm metodolojisi ve performans metrikleri konularını içermektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Parçacıkların madde ile etkileşmesi | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 1, 1-31. ISBN: 9780511534966 |
2 | Işımanın madde ile etkileşmesi | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 1, 31-51. ISBN: 9780511534966 |
3 | Detektörlerin karakteristik özellikleri | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 2, 56-69. ISBN: 9780511534966 |
4 | Parçacık algılamada kullanılan ana fiziksel olaylar ve ana sayaç tipleri | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 5, 90-122. ISBN: 9780511534966 |
5 | Parçacık algılamada kullanılan ana fiziksel olaylar ve ana sayaç tipleri | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 5, 122-151. ISBN: 9780511534966 |
6 | İz detektörleri | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 7, 186-223. ISBN: 9780511534966 |
7 | Kalorimetre, Ara sınav 1 | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 8, 230-267. ISBN: 9780511534966 |
8 | Parçacık tanıma | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 9, 273-302. ISBN: 9780511534966 |
9 | Nötrino detektörleri | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 10, 307-324. ISBN: 9780511534966 |
10 | Momentum ölçümü ve müon algılama | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 11, 327-344. ISBN: 9780511534966 |
11 | Genel amaçlı bir detektöre bir örnek: ATLAS | ATLAS web sitesi: https://atlas.cern/ |
12 | Veri analizi, Ara sınav 2 | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 15, 436-452. ISBN: 9780511534966 |
13 | Veri analizi | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 15, 452-462. ISBN: 9780511534966 |
14 | Parçacık detektörlerinin parçacık fiziği dışındaki uygulamaları | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 16, 466-503. ISBN: 9780511534966 |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). ISBN: 9780511534966 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Christian W.Fabjan and James E.Pilcher, Instrumentation in Elementary Particle Physics (World Scientific,1988). ISBN: 9789971505851 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 17 | |
Final Sınavı | 1 | 24 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır, | X | ||||
2 | Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir, | X | ||||
3 | Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler, | X | ||||
4 | Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır, | |||||
5 | Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır, | |||||
6 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular, | |||||
7 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur, | |||||
8 | Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar, | X | ||||
9 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur, | |||||
10 | Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür, | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır, | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest