Dersin Adı | Elektrik Devre Temelleri |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EEE 205 | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) |
| ||||||||
Dersin Dili | İngilizce | ||||||||
Dersin Türü | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi | Lisans | ||||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | ||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | |||||||||
Dersin Koordinatörü | |||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | |||||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere elektrik devrelerinin temel ilkelerini ve devre analiz tekniklerini öğretmeyi amaçlar. Dersin içeriğinde, pasif doğru akım devreleri; direnç elemanları ve devreleri; Kirşof voltaj ve akım yasaları; döngü akımları ve düğüm gerilimleri analizi, doğrusallık, süperpozisyon, Thevenin ve Norton eşdeğerleri; işlemsel yükselteçler; ve enerji depolayan elemanlar: indüktans ve kapasitans, birinci derece devrelerin analizi, zaman sabiti, sinusoidal kararlı hal analizi; fazörler, özdirençler, ortalama güç akışı, AC güç, maksimum güç aktarımı ve transfer fonksiyonu konuları yer almaktadır. Dersin laboratuar bileşeni öğrencilerin deneysel yeteneklerinin, ekip çalışması ve rapor yazma tekniklerinin geliştirilmesini amaçlar. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Dersin içeriğinde dirençli devrelerin DC analizi, işlemsel yükselteçler, birinci derece (RC, RL) devrelerin zaman düzleminde analizi, fazör kullanarak karmaşık devrelerin analizi, devre transfer fonksiyonu çıkarma ve çizme, ikinci derece (RLC) devrelerinin frekans düzleminde analizi bulunmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Devre Elemanları ve Modelleri | Bölüm 1 - Bölüm 2 |
2 | Direnç İçeren Devreler, Kirchhoff's Kanunları (Deney 1: Dirençler) | Bölüm 3 |
3 | Düğüm Gerilimleri Yöntemi (Deney 2: Ohm Kanunu) | Altbölüm 4.1 - 4.4 |
4 | Döngü Akımları Yöntemi (Deney 3: Kirchhoff Akım Kanunu) | Altbölüm 4.5 - 4.8 |
5 | Thevenin ve Norton Eşdeğerleri, Maksimum Güç Transferi (Deney 4: Kirchhoff Gerilim Kanunu) | Altbölüm 4.9 - 4.12 |
6 | Üst Üste Bindirme Yöntemi (Deney 5: Devre Analiz Teknikleri) | Altbölüm 4.13 |
7 | İşlemsel Yükselteç: Temel Devreler | Altbölüm 5.1 - 5.5 |
8 | İşlemsel Yükselteç: Örnekler (Deney 6: Üst Üste Bindirme ve Eşdeğer Devreler) | Altbölüm 5.6 - 5.7 |
9 | Endüktans, kapasitans ve RL-RC Devrelerinin Doğal Tepkesi (Deney 7: İşlemsel Yükselteçler) | Bölüm 6, Altbölüm 7.1 - 7.2 |
10 | Basamak Tepkesi ve Birinci Derece Devrelerin Genel Çözümü (Deney 8: İşaret Dalga Şekilleri ve Ölçme) | Altbölüm 7.3 - 7.7 |
11 | Sinuzoidal Kalıcı Durum | Altbölüm 9.1 - 9.5 |
12 | Sinuzoidal Kalıcı Durum (Deney 9: RC Devrelerinin Basamak ve Sinuzoidal Tepkelerin Analizi) | Altbölüm 9.6 - 9.12 |
13 | Sinuzoidal Kalıcı Durum Güç Analizi | Bölüm 10 |
14 | Transfer Fonksiyonu, Frekans Tepkesi ve Bode Çizimleri (Deney 10: Frekans Transfer Fonksiyonu) | Altbölüm 14.1-14.3, Ek D, Ek E |
15 | Tekrar | |
16 | Tekrar |
Ders Kitabı | J. W. Nilsson and S. A. Riedel, “Electric Circuits”, Pearson, Tenth Edition, 2015. ISBN-10:1292060549, ISBN-13: 9781292060545 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | 1. R. M. Mersereau, J. R. Jackson, “Circuit Analysis: A Systems Approach”, Prentice Hall, 2006, ISBN 0130932248. 2. C. K. Alexander, M. N. O. Sadiku, “Fundamentals of Electric Circuits”, McGraw Hill, Second Edition, 2004. 3. J. A. Svoboda, “PSpice for Linear Circuits”, Wiley, 2007, ISBN: 9780471781462. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | 10 | 30 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | - | - |
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 10 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 65 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 35 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | - | - | |
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 10 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 20 | |
Toplam | 149 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır, | X | ||||
2 | Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir, | |||||
3 | Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler, | |||||
4 | Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır, | |||||
5 | Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır, | |||||
6 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular, | X | ||||
7 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur, | X | ||||
8 | Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar, | X | ||||
9 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur, | |||||
10 | Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür, | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır, | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest