Dersin Adı | Sağlık Yönetimi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TS 219 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste sağlık kavramı, sağlık sistemi, sağlık sisteminin örgütlenmesi, tasarımı ve Türkiye’deki sağlık örgütlenmesi, Sağlık kurumlarının yönetimi, değişim ve belirsizliklerle baş edebilmek için geliştirilecek stratejiler, sağlık kurumlarında kalite, insan kaynağı, performans yönetimi gibi konuların öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders; Sağlık kavramı, belirleyicileri, sağlık hizmetleri, hastane yapısı ve organizasyonu, stratejik plan, insan kaynakları ve performans yönetimi, kalite yönetimi. Türkiye ve Dünya’da sağlık örğütlenmesini kapsamaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse Giriş, Sağlık Kavramı, Sağlık Hizmetleri | Türkiye’de Sağlık Sistemi. (içinde) Halk Sağlığı Uzmanları Derneği (HASUDER) Türkiye Sağlık Raporu 2014. Ertem M, Çan G (Eds) HASUDER Yayın No :2014-8 p:722-98 http://halksagligiokulu.org/anasayfa/components/com_booklibrary/ebooks/TSR2014T.PDF |
2 | Sağlığın Belirleyicileri | Türkiye’de Sağlık Sistemi. (içinde) Halk Sağlığı Uzmanları Derneği (HASUDER) Türkiye Sağlık Raporu 2014. Ertem M, Çan G (Eds) HASUDER Yayın No :2014-8 p:722-98 http://halksagligiokulu.org/anasayfa/components/com_booklibrary/ebooks/TSR2014T.PDF |
3 | Sağlık Hizmetlerinde Yönetim (Tanımlar, Yönetim döngüsü, durum saptama, öncelikli soruna karar verme) | Türkiye’de Sağlık Sistemi. (içinde) Halk Sağlığı Uzmanları Derneği (HASUDER) Türkiye Sağlık Raporu 2014. Ertem M, Çan G (Eds) HASUDER Yayın No :2014-8 p:722-98 http://halksagligiokulu.org/anasayfa/components/com_booklibrary/ebooks/TSR2014T.PDF Kavuncubası, S ve Yıldırım, S. 2013. Hastane ve Saglık Kurumları Yönetimi. 3. Baskı. Siyasal YayınlarıÖğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları |
4 | Sağlık Hizmetlerinde Yönetim (Sorunun ayrıntılı değerlendirmesi, Girişim planlama- eylem planı) | Türkiye’de Sağlık Sistemi. (içinde) Halk Sağlığı Uzmanları Derneği (HASUDER) Türkiye Sağlık Raporu 2014. Ertem M, Çan G (Eds) HASUDER Yayın No :2014-8 p:722-98 http://halksagligiokulu.org/anasayfa/components/com_booklibrary/ebooks/TSR2014T.PDF Kavuncubası, S ve Yıldırım, S. 2013. Hastane ve Saglık Kurumları Yönetimi. 3. Baskı. Siyasal YayınlarıÖğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları |
5 | Yönetsel Uygulamanın Bileşenleri (Personel yönetimi, çalışma düzeni, kurumu yenilemek, geleceği planlamak) | Türkiye’de Sağlık Sistemi. (içinde) Halk Sağlığı Uzmanları Derneği (HASUDER) Türkiye Sağlık Raporu 2014. Ertem M, Çan G (Eds) HASUDER Yayın No :2014-8 p:722-98 http://halksagligiokulu.org/anasayfa/components/com_booklibrary/ebooks/TSR2014T.PDF Kavuncubası, S ve Yıldırım, S. 2013. Hastane ve Saglık Kurumları Yönetimi. 3. Baskı. Siyasal YayınlarıÖğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları |
6 | Temel sağlık hizmetleri | Türkiye’de Sağlık Sistemi. (içinde) Halk Sağlığı Uzmanları Derneği (HASUDER) Türkiye Sağlık Raporu 2014. Ertem M, Çan G (Eds) HASUDER Yayın No :2014-8 p:722-98 http://halksagligiokulu.org/anasayfa/components/com_booklibrary/ebooks/TSR2014T.PDF |
7 | Finansman | Türkiye’de Sağlık Sistemi. (içinde) Halk Sağlığı Uzmanları Derneği (HASUDER) Türkiye Sağlık Raporu 2014. Ertem M, Çan G (Eds) HASUDER Yayın No :2014-8 p:722-98 http://halksagligiokulu.org/anasayfa/components/com_booklibrary/ebooks/TSR2014T.PDF |
8 | Sağlık insan gücü | Türkiye’de Sağlık Sistemi. (içinde) Halk Sağlığı Uzmanları Derneği (HASUDER) Türkiye Sağlık Raporu 2014. Ertem M, Çan G (Eds) HASUDER Yayın No :2014-8 p:722-98 http://halksagligiokulu.org/anasayfa/components/com_booklibrary/ebooks/TSR2014T.PDF |
9 | Arasınav | - |
10 | Sağlık sistemleri | Türkiye’de Sağlık Sistemi. (içinde) Halk Sağlığı Uzmanları Derneği (HASUDER) Türkiye Sağlık Raporu 2014. Ertem M, Çan G (Eds) HASUDER Yayın No :2014-8 p:722-98 http://halksagligiokulu.org/anasayfa/components/com_booklibrary/ebooks/TSR2014T.PDF |
11 | Türkiye Sağlık Sistemi tarihçesi | Türkiye’de Sağlık Sistemi. (içinde) Halk Sağlığı Uzmanları Derneği (HASUDER) Türkiye Sağlık Raporu 2014. Ertem M, Çan G (Eds) HASUDER Yayın No :2014-8 p:722-98 http://halksagligiokulu.org/anasayfa/components/com_booklibrary/ebooks/TSR2014T.PDF |
12 | Türkiye Sağlık Sistemi | Türkiye’de Sağlık Sistemi. (içinde) Halk Sağlığı Uzmanları Derneği (HASUDER) Türkiye Sağlık Raporu 2014. Ertem M, Çan G (Eds) HASUDER Yayın No :2014-8 p:722-98 http://halksagligiokulu.org/anasayfa/components/com_booklibrary/ebooks/TSR2014T.PDF |
13 | Öğrenci sunumları | |
14 | Hastane yönetimi | Kavuncubası, S ve Yıldırım, S. 2013. Hastane ve Saglık Kurumları Yönetimi. 3. Baskı. Siyasal YayınlarıÖğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları |
15 | Sağlık mevzuatı | Türkiye’de Sağlık Sistemi. (içinde) Halk Sağlığı Uzmanları Derneği (HASUDER) Türkiye Sağlık Raporu 2014. Ertem M, Çan G (Eds) HASUDER Yayın No :2014-8 p:722-98 http://halksagligiokulu.org/anasayfa/components/com_booklibrary/ebooks/TSR2014T.PDF |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | 1-Türkiye’de Sağlık Sistemi. (içinde) Halk Sağlığı Uzmanları Derneği (HASUDER) Türkiye Sağlık Raporu 2014. Ertem M, Çan G (Eds) HASUDER Yayın No :2014-8 p:722-98 http://halksagligiokulu.org/anasayfa/components/com_booklibrary/ebooks/TSR2014T.PDF 2-Kavuncubası, S ve Yıldırım, S. 2013. Hastane ve Saglık Kurumları Yönetimi. 3. Baskı. Siyasal YayınlarıÖğretim elemanının vereceği kaynaklar ve ders notları |
Önerilen Okumalar/Materyaller | 1. Prof. Dr.Budak,Gönül ve Prof. Dr. Budak, Gülay (2004). İşletme Yönetimi, İzmir, 4. Baskı 2. Yrd. Doç. Dr. Ünsalan, E. Öğr. Gör. Şimşeker, B.(2014). İnsan Kaynakları Yönetimi (Meslek Yüksekokulları İçin), Ankara, 5. Baskı 3. Akal.Z.(1998).İşletmelerde Performans Ölçüm ve denetimi, Ankara,3. Baskı 4. T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Projesi Genel Müdürlüğü Hastane Yönetim Eğitimi Referans Notları 5. T.C. Sağlık Bakanlığı Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı Ders Notları 6. Tıp ve Sağlık Mevzuatı |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 5 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 5 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 35 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 60 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 40 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 2 | 30 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 5 | 5 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 13 | |
Final Sınavı | 1 | 17 | |
Toplam | 133 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | |||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır | |||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir | |||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir | |||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır | |||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür | |||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir | |||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |||||
12 | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma kurallarına uygun olarak gerekli önlemleri alır | |||||
13 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest