Dersin Adı | Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TGT 104 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste radyasyonun insan sağlığına ve çevreye verdiği zararları ve radyasyondan korunma yöntemlerini anlayıp uygulayabilmek, dozimetre çeşitlerini ve avantaj-dezavantajlarını bilmek, radyasyon kazalarında nasıl davranılacağının öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Radyasyon kaynakları ve çeşitleri, | Radyasyon ve Radyasyondan Korunma Fiziği, Palme yayınevi, 2013. Syf: 255-303 |
2 | Radyasyon madde etkileşimi, Radyoaktivite | Radyasyon ve Radyasyondan Korunma Fiziği, Palme yayınevi, 2013. Syf: 305-361 |
3 | Radyasyon dozu ve birimleri | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan Korunma Mustafa Demir s:34-38 |
4 | Radyasyonun biyolojik etkileri | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan Korunma Mustafa Demir s:41-52 |
5 | Dedektörler ve Dozimetri | Radyasyon ve Radyasyondan Korunma Fiziği, Palme yayınevi, 2013. Syf: 557-589 |
6 | Ara sınav | |
7 | Radyasyondan koruyucu araç-gereçler | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan Korunma Mustafa Demir s:73-76 |
8 | Radyolojide radyasyondan korunma yöntemleri, Radyasyon görevlilerine yönelik kişisel koruyucu önlemler, Radyasyonun tespiti ve ölçümü, Kişisel doz izlemi | Radyasyon ve Radyasyondan Korunma Fiziği, Palme yayınevi, 2013. Syf: 367-424 |
9 | Radyoloji bölümlerinin tasarım özellikleri, İyonize radyasyon kullanılan odaların tasarım özellikleri | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan Korunma Mustafa Demir s: 53-60, 76-80 |
10 | Hasta, hasta yakını ve çevrenin radyasyondan korunması | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan Korunma Mustafa Demir s:81-96 |
11 | Ara sınav | |
12 | Hamile bayanlarda radyasyon kullanımı ve radyasyondan korunma | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan Korunma Mustafa Demir s:84-85 |
13 | Radyasyondan korunma ve uygulamalarla ilgili uluslararası kuruluşlar ve yetkileri | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan Korunma Mustafa Demir s:135-136 |
14 | TAEK Radyasyon Güvenliği Mevzuatı ve diğer yasal mevzuatlar | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan Korunma Mustafa Demir s:136-149 |
15 | Genel tartışma | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | 1-Mustafa Demir, Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma, İstanbul, 2013 2-Ders notları |
Önerilen Okumalar/Materyaller | 1- Ahmet Kumaş, Radyasyon Sağlığı ve Güvenliği, Palme Yayınları, 2000 2- Türkiye Atom Enerjisi Kurumu Radyasyon Kazalarında Önlemler 3- Ahmet Kumaş, Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları, Palme Yayınları, 2000 4- Güneş Tanır, Radyasyon ve Radyasyondan Korunma Fiziği, Palme Yayınevi, 2013 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 5 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 5 |
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 25 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 2 | 30 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 5 | |
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 35 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 12 | |
Toplam | 140 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır | X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir | X | ||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir | X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır | X | ||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | X | ||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür | X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir | X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | X | ||||
12 | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma kurallarına uygun olarak gerekli önlemleri alır | X | ||||
13 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest