Dersin Adı | Yargı Etiği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUK 492 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 3 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Servis Dersi | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Dersin amacı, bir hukukçunun ele aldığı durumları/kişileri doğru değerlendirmesi ve etik değerleri gözden kaçırmadan yargıda bulunması, karşılaşabileceği etik sorunları çözme ve bu sorunlarla baş etme becerisi kazanması için gerekli donanıma kavuşmaşıdır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste, yargı etiği dersinde “etik”, “ahlâk”, “kamu etiği” ve “yargı etiği” kavramları, bir davranışın veya eylemin etik olup olmadığını pratik bakımdan analiz etme ve değerlendirme yöntemleri, yargı etiğinin tarihi ve felsefi temelleri, yargı etiği ilkelerinin evrenselliği, ulusal ve uluslararası kaynakları, Yargıtay Yargı Etiği Danışma Kurulu’nun yapısı ve işleyişi, karşılaştırmalı hukukta yargı etiği ile ilgili gelişmeler, yargı etiği ilkelerinin yurt içinde ve yurt dışındaki yüksek mahkemeler ile Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihatlarında nasıl yorumlandığı ve değerlendirildiği ele alınacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Etik kavramı, etik ve ahlak ayrımı, değer ve değer yargısı ayrımı | KUÇURADİ, İnsan ve Değerleri, s. 3-38. |
2 | İnsanın değeri, insan onuru ve insan hakları - etik ilişkisi Değer, değerler, ilke, kural ve standart kavramları | KUÇURADİ, İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, s. 20-45. |
3 | Doğru değerlendirme, etik ikilemler, karar verme | KUÇURADİ, İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, s. 56-73. |
4 | Platon(Sokrates’in Savunması), Aristoteles(Nikomakhos’a Etik), Kant(Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi) ve Mill(Faydacılık) hakkında bilgi sahibi olma | KUÇURADİ, İnsan ve Değerleri, s. 82-95. |
5 | Hukuk - etik ayrımı ve ilişkisi, adalet değeri | ÇETİNER, s. 51-65. |
6 | Etik, kamu etiği,meslek etiği, hukuktaki meslek etiği ve adalet değeri | TOPUZKANAMIŞ, Hukuk, Ahlak ve Meslek Etiği Üstüne, s. 1-10. |
7 | Vize | |
8 | Bangalor, İstanbul Bildirgesi, Budapeşte İlkeleri ve Havana Kuralları, yargı etiğinin kurum içi ve kurum dışında kolektifliği, yargı etiğinin karşılaştırmalı hukuktaki kaynakları ve uygulama örnekleri Türk yargı etiği hakkında genel bilgi, Yargıtay Yargı Etiği İlkeleri’nin temelleri, Yargıtay Yargı Etiği İlkeleri’nin yorumu ve sistemi, Yargı Etiği Danışma Kurulu ile Yargı Etiği İlkeleri-Bağımsızlık İlkesi | ÇETİNER, s. 149-191. |
9 | Yargı etiğinde tarafsızlık, dürüstlük ve eşitlik | KUÇURADİ, Etik, s. 129-150. |
10 | Yargı etiğinde mesleğe yaraşırlık, ehliyet ve özen | ÇETİNER, s. 89-95. |
11 | Cumhuriyet Savcıları Etik Davranış İlkeleri | ÇETİNER, s. 84-95, s. 142-143. |
12 | Avukatlık Meslek Kuralları | ÇETİNER, s. 95-100, s. 143-149. |
13 | Yargı Personeli Etik Davranış İlkeleri | ÇETİNER, s. 100-101. |
14 | AİHM, AYM, Yargıtay ve Danıştay kararlarında yargı etiği Uluslararası standartlar bağlamında Türk yargı etiğinin değerlendirilmesi ve yargı etiğine ilişkin güncel sorunlar | |
15 | Dersin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | ÇETİNER, Selma; Yargı Etiği, Seçkin Yayıncılık, Ekim 2016, Ankara. KUÇURADI, Ioanna; İnsan ve Değerleri, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2013. KUÇURADI, Ioanna; Etik, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2011. KUÇURADI, Ioanna; İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2011. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 1 | 12 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 40 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir. | |||||
2 | Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. | |||||
3 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
4 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. | |||||
5 | Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. | |||||
6 | Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. | |||||
7 | İnsan haklarına ve evrensel hukuk kurallarına saygı içinde, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. | |||||
8 | Bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk almak, açık fikirli, eleştiriye açık, yapıcı ve özgüven sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir. | |||||
10 | Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) | |||||
12 | Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest