DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Yargı Etiği
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HUK 492
Güz/Bahar
3
0
3
3
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Dersin amacı, bir hukukçunun ele aldığı durumları/kişileri doğru değerlendirmesi ve etik değerleri gözden kaçırmadan yargıda bulunması, karşılaşabileceği etik sorunları çözme ve bu sorunlarla baş etme becerisi kazanması için gerekli donanıma kavuşmaşıdır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • • Etik kavramı ve etik ve ahlak ayrımı ile değer ve değer yargısı ayrımını değerlendirebilme,
  • Etik kavramı ve etik ve ahlak ayrımı ile değer ve değer yargısı ayrımını değerlendirebilme,
  • Değer, değerler, ilke, kural ve standart kavramlarını açıklayabilme,
  • Etik ikilemlerde karar verme yeterliliğini geliştirme,
  • Etik ve değer bilgisinin önemini kavrama,
  • Etik farkındalık geliştirebilme,
  • • Platon(Sokrates'in Savunması), Aristoteles(Nikomakhos'a Etik), Kant(AhIak Metafiziğinin Temellendirilmesi) ve Mill(faydacılık) hakkında bilgi sahibi olarak yargı etiğinin tarihsel gelişimi, felsefi köklerini değerlendirebilme,
  • • Yargı etiği, kamu etiği ve meslek etiğine ilişkin genel ilke ve kavramlar ile ulusal ve uluslararası kaynakları açıklayabilme,
Ders Tanımı Bu derste, yargı etiği dersinde “etik”, “ahlâk”, “kamu etiği” ve “yargı etiği” kavramları, bir davranışın veya eylemin etik olup olmadığını pratik bakımdan analiz etme ve değerlendirme yöntemleri, yargı etiğinin tarihi ve felsefi temelleri, yargı etiği ilkelerinin evrenselliği, ulusal ve uluslararası kaynakları, Yargıtay Yargı Etiği Danışma Kurulu’nun yapısı ve işleyişi, karşılaştırmalı hukukta yargı etiği ile ilgili gelişmeler, yargı etiği ilkelerinin yurt içinde ve yurt dışındaki yüksek mahkemeler ile Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihatlarında nasıl yorumlandığı ve değerlendirildiği ele alınacaktır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Etik kavramı, etik ve ahlak ayrımı, değer ve değer yargısı ayrımı KUÇURADİ, İnsan ve Değerleri, s. 3-38.
2 İnsanın değeri, insan onuru ve insan hakları - etik ilişkisi Değer, değerler, ilke, kural ve standart kavramları KUÇURADİ, İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, s. 20-45.
3 Doğru değerlendirme, etik ikilemler, karar verme KUÇURADİ, İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, s. 56-73.
4 Platon(Sokrates’in Savunması), Aristoteles(Nikomakhos’a Etik), Kant(Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi) ve Mill(Faydacılık) hakkında bilgi sahibi olma KUÇURADİ, İnsan ve Değerleri, s. 82-95.
5 Hukuk - etik ayrımı ve ilişkisi, adalet değeri ÇETİNER, s. 51-65.
6 Etik, kamu etiği,meslek etiği, hukuktaki meslek etiği ve adalet değeri TOPUZKANAMIŞ, Hukuk, Ahlak ve Meslek Etiği Üstüne, s. 1-10.
7 Vize
8 Bangalor, İstanbul Bildirgesi, Budapeşte İlkeleri ve Havana Kuralları, yargı etiğinin kurum içi ve kurum dışında kolektifliği, yargı etiğinin karşılaştırmalı hukuktaki kaynakları ve uygulama örnekleri Türk yargı etiği hakkında genel bilgi, Yargıtay Yargı Etiği İlkeleri’nin temelleri, Yargıtay Yargı Etiği İlkeleri’nin yorumu ve sistemi, Yargı Etiği Danışma Kurulu ile Yargı Etiği İlkeleri-Bağımsızlık İlkesi ÇETİNER, s. 149-191.
9 Yargı etiğinde tarafsızlık, dürüstlük ve eşitlik KUÇURADİ, Etik, s. 129-150.
10 Yargı etiğinde mesleğe yaraşırlık, ehliyet ve özen ÇETİNER, s. 89-95.
11 Cumhuriyet Savcıları Etik Davranış İlkeleri ÇETİNER, s. 84-95, s. 142-143.
12 Avukatlık Meslek Kuralları ÇETİNER, s. 95-100, s. 143-149.
13 Yargı Personeli Etik Davranış İlkeleri ÇETİNER, s. 100-101.
14 AİHM, AYM, Yargıtay ve Danıştay kararlarında yargı etiği Uluslararası standartlar bağlamında Türk yargı etiğinin değerlendirilmesi ve yargı etiğine ilişkin güncel sorunlar
15 Dersin Gözden Geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

ÇETİNER, Selma; Yargı Etiği, Seçkin Yayıncılık, Ekim 2016, Ankara.

KUÇURADI, Ioanna; İnsan ve Değerleri, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2013.

KUÇURADI, Ioanna; Etik, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2011.

KUÇURADI, Ioanna; İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2011.

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
40
Final Sınavı
1
60
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
60
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
12
1
12
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
20
Final Sınavı
1
40
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir.

2

Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer.

3

Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.

4

Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir.

5

Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir.

6

Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır.

7

İnsan haklarına ve evrensel hukuk kurallarına saygı içinde, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular.

8

Bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk almak, açık fikirli, eleştiriye açık, yapıcı ve özgüven sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak

9

Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir.

10

Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir.

11

Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1)

12

Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”)

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest