DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Bitirme Tezi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
ID 494
Güz
2
2
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders öğrencilerin, tasarım disiplininde bilimsel araştırma bilgisi ve becerisine sahip olmalarını hedefler. Öğrencilerin araştırma yazısı yazabilmesiyle akademik ortamda da iletişim becerilerine sahip olmalarını sağlar.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Öğrenci, tasarım disiplininde bilimsel araştırma yapabilecektir.
  • Öğrenci, tasarım disiplinindeki bilimsel araştırmaları kendi konusu çerçevesinde değerlendirebilecektir.
  • Öğrenci, araştırma sürecini sistemli bir şekilde planlayıp yürütebilecektir.
  • Öğrenci, araştırma yazısı yazabilecektir.
  • Öğrenci, çalışmalarını araştırma etiği çerçevesinde ortaya koyabilecektir.
Ders Tanımı Bu derste tasarım disiplini kapsamında bilimsel araştırma ele alınmaktadır; öğrencilerin kendilerinin belirlediği konular üzerinde araştırma yapmaları ve bir araştırma yazısı yazmaları beklenmektedir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Organizasyon: Öğrencilerin ilgili öğretim elemanlarına dağıtımı Yok
2 Öğrenciler ile görüşme ve Ara sınav-1’in verilmesi Ara sınav-1: “ARAŞTIRMA SORUSU”; “BAŞLIK”; “ANAHTAR KELİMELER”; “İÇİNDEKİLER”; “LİTERATÜR TARAMASI (ilgili, tarihsel, benzer vb. araştırmaların sunulması ve kritiği)”; “METODOLOJİ (kullanılan araştırma yöntemleri ve bunların doğrulanması-gerekçelendirilmesi)”; “METODUN UYGULANMASI (VERİLERİN TOPLANMASI)”
3 Öğrenciler ile görüşme Literatür tarama
4 Öğrenciler ile görüşme Literatür tarama kısmının yazılması
5 Öğrenciler ile görüşme Araştırma planlaması ve veri toplama
6 Öğrenciler ile görüşme Araştırma planlaması ve veri toplama
7 Ara sınav-1’in teslimi, öğrenciler ile görüşme ve Ara sınav-2’nin verilmesi Ara sınav-2: “VERİLERİN ANALİZİ ve SENTEZİ”; “SONUÇLAR ve TARTIŞMA”; “GİRİŞ-ÖZET (araştırma konusu-sorusu-amacı, araştırmanın doğrulanması-gerekçelendirilmesi, araştırma yöntemleri ve bu yöntemlerin araştırma sorusu-amacına katkısı)”
8 Öğrenciler ile görüşme Verilerin analizi, değerlendirme ve yazım
9 Öğrenciler ile görüşme Verilerin analizi, değerlendirme ve yazım
10 Öğrenciler ile görüşme Verilerin analizi, değerlendirme ve yazım
11 Öğrenciler ile görüşme Verilerin analizi, değerlendirme ve yazım
12 Ara sınav-2’nin teslimi, öğrenciler ile görüşme ve Sunum’un verilmesi Sunum: Tüm araştırma yazısının gözden geçirilerek tekrar yazılması
13 Öğrenciler ile görüşme Sonuçların değerlendirilmesi, tezin tamamlanması
14 Sunum Sonuçların değerlendirilmesi, tezin tamamlanması
15 Dönemin gözden geçirilmesi  
16 Dönemin gözden geçirilmesi  
Ders Kitabı
Önerilen Okumalar/Materyaller

Akademik dergiler (Design Studies, Design Issues, Journal of Design Research, Journal of Design History, International Journal of Design, the Design Journal vb.), kitaplar (üniversite kütüphaneleri: IEU, ITU, BILKENT, ODTU, SABANCI vb.), tezler (YÖK web sayfası: www.yok.gov.tr), konferans/sempozyum bildiri kitapları, e-kaynaklar.

Booth, W.C., Colomb, G.G., Williams, J.M. (2008) The Craft of Research, 3rd Edition, Chicago: the University of Chicago Press. Blaxter, L., Hughes, C., Tight, M. (1996) How to Research, Buckingham: Open University Press. Day, R. A. Çeviren: Altay, G. A. (2000) Bilimsel bir makale nasıl yazılır ve yayımlanır, 5.Baskı, Ankara: TÜBİTAK yayınları. Vidana Tavaşoğlu, D., Albayrak, S., Arıman, S. (2013) Essentials of Research Paper Writing, İTÜ Vakfı Yayınları, İstanbul. O’Leary, G. (2010) The Essential Guide to Doing Your Research Project, Sage Publications, London. Loraine Blaxter, Christina Hughes and Malcolm Tight (2010) How to Research, Open University Press/McGraww Hill, NY - USA.

ÖNEMLİ NOT: 1) Her öğrenci kendi araştırma konusu üzerinde çalışır. Dönem boyunca, kendisine atanan öğretim elemanı ile randevulaşarak düzenli bir şekilde görüşmelere katılır. Öğrenciye dönem içinde 2 ara sınav ve 1 sunum verilir. 2) Görüşmelere katılım ve ara sınavların zamanında teslimi öğrencinin derse katılımı olarak değerlendirilir ve birlikte notlandırılır. 3) Öğrenci Sunum’da, araştırma yazısının formata göre düzenlenmiş son halini teslim eder. (Sistemli bir araştırma yapılması ve bu araştırmanın akademik bir dille belirli bir formatta yazılması, değerlendirme ölçütünün temelini oluşturur. Değerlendirme sırasında öğrencilerden düzgün İngilizce kullanımı beklenmektedir. Devamlılık zorunludur. Görüşmelere zamanında gelmek önemlidir. Ara sınav teslimlerini zamanında yapmak önemlidir; geç teslimler bir hafta içerisinde kabul edilir ve notu %20'e kadar düşürülür).

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
20
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
80
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
100
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
4
64
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
0
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
16
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
2
20
Final Sınavı
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Endüstriyel tasarım alanındaki kuramsal ve pratiğe dayalı bilgilere sahiptir ve bu bilgileri konvansiyonel endüstrilerden kent ölçeğine kadar çeşitli ürün, hizmet ve sistemlere yenilikçi ve sürdürülebilir bir biçimde uygular.

X
2

Nicel ve nitel verilerle desteklenen tasarım kavramlarını ve çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü olarak aktarır.

X
3

Endüstriyel tasarım alanının interdisipliner karakterinin gerektirdiği mühendislik, işletme, görsel iletişim alanlarının ilgili kuramsal ve metodolojik bilgilerine sahiptir ve diğer disiplinlerle, örgütlerle, firmalarla iş birliği kurar.

X
4

Endüstriyel tasarım kültürü; sanat, zanaat ve tasarımın tarihi ve kuramı bilgilerine sahiptir.

X
5

Alanı ile ilgili bilgi toplanması, yorumlanması ve/veya uygulanması aşamalarında toplumsal, kültürel, ekonomik, çevresel, hukuki, bilimsel ve etik değerlere sahiptir ve bu değerleri farklı ihtiyaçları dikkate alarak kullanır.

X
6

Endüstriyel tasarım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan güncel sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak çağdaş bakış açıları geliştirir.

X
7

Endüstriyel tasarım alanındaki tasarım problemlerini bağlamı ve koşulları ile birlikte tanımlayabilmek ve malzeme, üretim yöntemleri ve ergonomi açılarından çözüm önerileri getirir.

X
8

Endüstriyel tasarım alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar tabanlı bilişim ve iletişim teknolojilerini, model yapım teknikleri ile makinelerini kullanır.

9

Endüstriyel tasarım kuram ve pratiği içinde tasarım araştırmasını ve yöntemlerini uygular.

10

Endüstriyel tasarım alanında seçtikleri uzmanlık alanına yönelik olarak, yaşam boyu öğrenme yaklaşımı geliştirir.

X
11

Bir yabancı dili kullanarak endüstriyel tasarım ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).

X
12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

X
13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest