Dersin Adı | Tasarım Araştırması |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ID 304 | Bahar | 2 | 2 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | - | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilerin tasarım disiplininde araştırma bilgisine ve yapma becerisine sahip olmalarını hedefler. Öğrencilere, araştırmanın tasarım pratiği ve bilgisine nasıl öncülük edebileceğini, bunları nasıl geliştirebileceğini gösterir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste tasarım disiplini kapsamında araştırma ele alınmaktadır; öğrencilerin (bireysel ya da grup olarak) kendilerine verilen tema üzerine bir araştırma problemi tanımlamaları, farklı tasarım araştırma yöntemlerini uygulamaları, bulguların analiz ve sentezini yapmaları, araştırmaları hakkında yazı yazmaları ve sunum yapmaları beklenmektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş. Araştırma nedir? Tasarım disiplininde araştırmanın tarihi. Araştırma geleneği içerisinde tasarım araştırması. Pratik ile ilgili araştırma, pratiğin amacına yönelik araştırma, pratik yoluyla araştırma. (Archer, 1999; Bayazıt, 2004; Cross, 2001; Langrish (notes); Wolfgang Jonas’ article Ralf Michel 2007) | Yok |
2 | Ödev-1 üzerine tartışma. APA stili ile metin içi ve metin sonu kaynak gösterimi. Tema üzerine araştırma soruları/problemleri ve anahtar kelimeler. Araştırmaya odaklanma teknikleri: Konunun daraltılması. Araştırma probleminin belirlenmesi. (Booth et al, 2008; Blaxter et al, 2010) | Ödev-1 Tema ile ilgili kaynakça. |
3 | Ödev-2 ve Ödev-3 üzerine tartışma. | Ödev-2 APA stili ile kaynakça yazımı. Ödev-3 Araştırma konusunun daraltılması ve araştırma probleminin belirlenmesi. |
4 | Ödev-4 ve Ödev-5 üzerine tartışma. Araştırma problemleri üzerine tekrar yapma. (Booth et al, 2008; Blaxter et al, 2010) Araştırma projesinin strüktürünün planlanması (başlık, alt başlılar, kaynaklar). Literatür taraması. Akademik okuma ve yazma teknikleri. | Ödevlerin Ödev-4 ve Ödev-5 olarak revize edilmesi. |
5 | Ödev-6 üzerine tartışma. | Ödev-6 Araştırma problemi, APA stilinde kaynakça, içerik/strüktür, literatür taraması. Okuma: “Research Revolution” Muratovski (2016). |
6 | Sunum-1 üzerine tartışma. | Sunum-1 Poster sunumu. |
7 | Tasarım araştırması özeti (tarihçe, ana özellikler, araştırma pozisyonu, teorik perspektif, yöntembilim). Araştırma için olağan beceriler ve tasarım araştırma yöntemlerine giriş (araştırma aileleri, yaklaşımları, teknikleri). Tasarımda kullanılan araştırma yöntemlerine genel bir bakış. İnsan odaklı tasarım yaklaşımı ve katılımcı tasarım üzerine tartışma. (Archer, 1999; Blaxter et al, 2010; Bryman, 2001, Crouch & Pearce, 2012; Hanington, 2003; Ideo Toolkit; Laurel, 2003; Martin & Hanington 2012; Muratovski, 2016; Sanders 2008; Visocky O’Grady, 2006) | Ödevin Ödev-7 olarak revize edilmesi ve Sunum-1'in revize edilmesi. |
8 | Ödev-8 üzerine tartışma. Veri toplama, analiz ve sentez yöntemlerine odaklanma. (Blaxter et al, 2010; Ideo Toolkit; Laurel, 2003; Martin & Hanington 2012; Stickdorn & Schneider, 2011; Visocky O’Grady, 2006) | Ödev-8 Araştırma yöntembiliminin ve yöntemlerinin sunulması, örnekler verilmesi. |
9 | Ödev-9 üzerine tartışma. Yöntemlerin seçilmesi ve uygulamanın planlanması. | Ödevin Ödev-9 olarak revize edilmesi. |
10 | Ödev-10 üzerine tartışma. | Ödev-10 Yöntemlerin uygulanması/veri toplama. |
11 | Ödev-11 üzerine tartışma. Veriler üzerine analiz ve sentez. | Ödevin Ödev-11 olarak revize edilmesi. |
12 | Ödev-12 üzerine tartışma. Araştırmanın genel değerlendirmesi: Sonuç. | Ödev-12 Verilerin analiz ve sentezi. |
13 | Ödev-13 ve Ödev-14 üzerine tartışma. | Ödevin Ödev-13 olarak revize edilmesi. Ödev-14 Sonuç kısmının yazılması. |
14 | Sunum-2’nin teslimi. Final hakkında bilgi verilmesi. | Sunum-2 Araştırmanın raporunun yazılması. |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi. | Final teslimine hazırlık. |
16 | Final teslimi. | Final teslimine hazırlık. |
Ders Kitabı | Bella Martin & Bruce Hanington (2012) Universal Methods of Design, Massachusetts: Rockport. Brenda Laurel (eds.) (2003) Design Research: Methods and Perspectives, Cambridge: MIT Press. Bruce Archer (1999) On the Methods of Research, Ankara: METU Faculty of Architecture Press. Bruce Hanington (2003) Methods in the Making: A Perspective on the State of Human Research in Design, Design Issues, Vol.19, no.4, pp.9-18. IDEO Toolkits (http://www.designkit.org/mindsets). Jenn + Ken Visocky O’Grady (2006) A Designer’s Research Manual: Succeed in Design by Knowing your Clients and What They Really Need, Massachusetts: Rockport. John Z. Langrish, Notes on Writing a Thesis, Lecture Notes. Liz Sanders (2008) An Evolving Map of Design Practice and Design Research, ACM Interactions, Vol.XV.6, On Modeling Forum. Loraine Blaxter, Christina Hughes, and Malcolm Tight (2010) How to Research (4th edition), Berkshire: Open University Press. Nigan Bayazıt (2004) “Investigating Design: A Review of Forty Years of Design Research”, Design Issues, Vol.20, no.1, pp.16-29. Nigel Cross (2001) “Designerly Ways of Knowing: Design Discipline versus Design Science”, Design Issues, Vol.17, no.3, pp.49-55. Ralf Michel (2007) Design Research Now: Essays and Selected Projects, BIRD, Basel, Boston, Berlin: Birkhauser. Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, and Joseph M. Williams (2008) The Craft of Research (3rd edition), Chicago: The University of Chicago Press. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Christopher Crouch & Jane Pearce (2012) Doing Research in Design, London: Bloomsbury. Gjoko Muratovski (2016) Research for Designers: A Guide to Methods and Practice, Los Angeles: SAGE. IDEO-The Little Book of Design Research Ethics (2015) (https://lbodre.ideo.com/). Marc Stickdorn & Jakob Schneider (2011) This is Service Design Thinking, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 50 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 2 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 0.5 | 6 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 28 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 2 | 5 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | 1 | 12 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 |
| X | |||||
2 |
| X | |||||
3 |
| X | |||||
4 |
| X | |||||
5 |
| X | |||||
6 |
| X | |||||
7 |
| X | |||||
8 |
| ||||||
9 |
| X | |||||
10 |
| X | |||||
11 |
| X | |||||
12 |
| X | |||||
13 |
| X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest