DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
İnsan Faktörleri
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
ID 205
Güz
2
0
2
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı İnsan faktörleri ile ilgili temel terim ve kavramları tanıtmak; Ergonomik tasarım ile ilgili bazı anahtar konuları öğretmek; Antropometrik, biyomekanik ve fizyolojik ilkeleri tanıtmak ve bunların insan sağlığı, güvenliği ve genel olarak performansa etkisini irdelemek.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • İnsan faktörleri ile ilgili temel kavram ve terimleri hatırlar ve yorumlayabilir.
  • Ürün tasarımında ergonomi açısından doğru ve yanlış uygulamalara örnek verebilir.
  • İnsan ve ürün arayüz tasarımında dikkat edilmesi gereken temel ilkeleri uygulayabilir.
  • El aletleri ve el kullanımı gerektiren ürünlerin tasarımında temel ergonomi ilkelerini uygulayabilir.
  • Yazı, grafik ve sembol kullanılan ürünlerde algılamayı kolaylaştıran temel ilkeleri uygulayabilir.
Ders Tanımı Bu ders insan kaynakları ile ilgili temel ilkeleri işler. Antropometrik, biyomekanik, fizyolojik, psikolojik ilkelerin ürün tasarımındaki yerini anlatır ve bu ilkelerin ürünlere uygulanmasına yardımcı olur.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 İnsan Faktörlerine Giriş 1. Bölüm (Dul and Weredmeester)
2 Antropometri 2. Bölüm
3 Biyomekanik & Kas-İskelet Sistemi 2. Bölüm
4 Biyomekanik Duruş & Hareket 2. Bölüm
5 İş Fizyolojisi 2. Bölüm
6 Denetim konsol ve arayüzleri 3. Bölüm
7 Proje Sunumları İlk sonuçlar sunulacaktır
8 Ara Sınav İşlenmiş tüm konular
9 El aletleri tasarımı Powerpoint sunumları
10 Ara Sınav İşlenmiş tüm konular
11 El aletleri tasarımı – uygulama ve gözlem Dilediğiniz bir sebze soyucu ve yanında meyve veya sebzeyi getirin (patates, elma, havuç vb.)
12 Güvenli Ürün Tasarımı Powerpoint sunumları
13 Çevresel Etkenler: Gürültü/Titreşim 4. Bölüm
14 Dönemin değerlendirilmesi Powerpoint sunumları
15 Dönemin gözden geçirilmesi  
16 Dönemin gözden geçirilmesi  
Ders Kitabı

Ders notları & Powerpoint sunumları

Önerilen Okumalar/Materyaller Jan Dul and Bernard Weerdmeester, Ergonomics for Beginners, 3rd Edition, Taylor&Francis (2008) N. Stanton (ed.), Human Factors in Consumer Products, ed. N. Stanton, CRC Taylor&Francis, 2004 W.S. Green and P.W. Jordan (eds.), Human Factors in Product Design, CRC Taylor&Francis, 1999 M.S. Sanders, E.J. McCormick, Human Factors in Engineering and Design, New York: McGrawHill, 1993A.R. Tilley ; The Measure of Man and Woman : Human Factors in Design, New York : John Wiley & Sons, 2002Handbook of human factors and ergonomics, edited by G. Salvendy, Hoboken, NJ : John Wiley & Sons, 2006

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
1
5
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
2
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
30
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
25
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
7
70
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
7
1
7
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
8
Portfolyo
Ödev
2
5
Sunum / Jüri Önünde Sunum
5
Proje
1
20
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
10
Final Sınavı
1
20
    Toplam
99

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Endüstriyel tasarım alanındaki kuramsal ve pratiğe dayalı bilgilere sahiptir ve bu bilgileri konvansiyonel endüstrilerden kent ölçeğine kadar çeşitli ürün, hizmet ve sistemlere yenilikçi ve sürdürülebilir bir biçimde uygular.

X
2

Nicel ve nitel verilerle desteklenen tasarım kavramlarını ve çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü olarak aktarır.

X
3

Endüstriyel tasarım alanının interdisipliner karakterinin gerektirdiği mühendislik, işletme, görsel iletişim alanlarının ilgili kuramsal ve metodolojik bilgilerine sahiptir ve diğer disiplinlerle, örgütlerle, firmalarla iş birliği kurar.

X
4

Endüstriyel tasarım kültürü; sanat, zanaat ve tasarımın tarihi ve kuramı bilgilerine sahiptir.

X
5

Alanı ile ilgili bilgi toplanması, yorumlanması ve/veya uygulanması aşamalarında toplumsal, kültürel, ekonomik, çevresel, hukuki, bilimsel ve etik değerlere sahiptir ve bu değerleri farklı ihtiyaçları dikkate alarak kullanır.

X
6

Endüstriyel tasarım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan güncel sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak çağdaş bakış açıları geliştirir.

X
7

Endüstriyel tasarım alanındaki tasarım problemlerini bağlamı ve koşulları ile birlikte tanımlayabilmek ve malzeme, üretim yöntemleri ve ergonomi açılarından çözüm önerileri getirir.

X
8

Endüstriyel tasarım alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar tabanlı bilişim ve iletişim teknolojilerini, model yapım teknikleri ile makinelerini kullanır.

9

Endüstriyel tasarım kuram ve pratiği içinde tasarım araştırmasını ve yöntemlerini uygular.

X
10

Endüstriyel tasarım alanında seçtikleri uzmanlık alanına yönelik olarak, yaşam boyu öğrenme yaklaşımı geliştirir.

X
11

Bir yabancı dili kullanarak endüstriyel tasarım ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

X
13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest