Dersin Adı | Endüstriyel Tasarımda Göstergebilim |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ID 204 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Göstergebilimin, nesnelerin, hizmetlerin ve de sistemlerin tasarımındaki rolünün irdelenmesi. Kuramsal ve analitik çözümlemelere dayalı olarak ürün incelemeleri ve okumaları yapılması. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders, öğrenciye tasarım ürünlerinin göstergebilimsel analizi için gerekli araçları sunmaktadır. Göstergebilim ve iletişim çalışmaları alanına ait başlıca fikir, kavram ve analiz yöntemleri öğrenciye tanıtılmaktadır. Özellikle maddi kültür üzerinde durularak, önemli bazı kavramlar incelenmekte ve bu kavramların hem mevcut tasarımların analizinde hem de yeni tasarım geliştirme sürecinde kullanılabilmesi amaçlanmaktadır. Bu kavramlar şunlardır: Gösterge, dizi, dizim, artıkbilgi, entropi, düzgü, düzanlam, yananlam, söylen, metafor, metonim, ideoloji, temsil, kiç, kodlama / çözümleme, beğeni. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş ve Tasarım Tanımları | - |
2 | Göstergebilime Giriş | Daniel Chandler, Ch 1 “Models of the Sign”, or John Fiske “Communication, Meaning and Signs” |
3 | Göstergebilimde İleri Konular 1: Kodlar | John Fiske, Ch 4 “Codes” or Daniel Chandler, Ch 5 “Codes” |
4 | Göstergebilimde İleri Konular 2: Anlamlama | John Fiske, Ch 5 “Signification” |
5 | Günlük Nesnelerde Anlam | Roland Barthes, “Semantics of the Object” |
6 | Tasarım ve Popüler Kültür | “Kitsch” konulu okuma dağıtalacak |
7 | Ara Sınav | Yok |
8 | Kitsch Sergisi ve Değerlendirme | Yok |
9 | Retorik Olarak Tasarım | Richard Buchanan, “Declaration by Design: Rhetoric, Argument, and Demonstration in Design Practice” |
10 | Tasarımda Göstergebilim Uygulaması 1: Zaman | Douglas Freake, “The Semiotics of Wristwatches” / Richard Porch, “The Digital Watch: Tribal Bracelet of the Consumer Society” |
11 | Tasarımda Göstergebilim Uygulaması 2: Dil | None |
12 | Tasarımda Göstergebilim Uygulaması 3: Müzik | None |
13 | Görselleştirme ve Tasarım | Step by step guide to “Semiotic analysis of design” |
14 | Analiz Ödevi 1 | Yok |
15 | Analiz Ödevi 2 | Yok |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi | Yok |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Barthes Roland. Elements of Semiology, Hill and Wang; Reissue edition (April 1, 1977)Barthes, Roland. Empire of The Signs, Hill and Wang (September 1, 1983)Berger, Asa. Signs in Contemporary Culture, An Introduction to Semiotics, Sheffield Pub Co; 2nd edition (October 1, 1998)Chandler, Daniel. 2002." Semiotics: The Basics". New York: Routledge.Cobley, Paul and Jansz, Litza. 2000. "Introducing Semiotics (originally entitled Semiotics for Beginners)". Cambridge, UK: Icon Books.Eco, Umberto (1979), Theory of Semiotics (Advances in Semiotics), Indiana University PressGuiraud, Pierre. Göstergebilim (trans. Mehmet Yalçın), İstanbul İmge, 2001Hodge, Robert and Kress, Gunther. 1998. "Social Semiotics." Cambridge, UK: Polity Press.Rifat, M. "Homo Semioticus ve Genel Göstergebilim Sorunları". İstanbul: Cogito, Yapı Kredi Yayınları.Silverman, Kaja. 1983. "The Subject of Semiotics". New York: Oxford University Press, Inc. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 5 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 3 | 15 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 20 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 6 | 65 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 3 | 30 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 3 | 4 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 6 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 14 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 |
| X | |||||
2 |
| X | |||||
3 |
| X | |||||
4 |
| X | |||||
5 |
| X | |||||
6 |
| X | |||||
7 |
| X | |||||
8 |
| X | |||||
9 |
| X | |||||
10 |
| X | |||||
11 |
| X | |||||
12 |
| X | |||||
13 |
| X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest