Dersin Adı | Özel Eğitim I |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CG 103 | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersi alan öğrencinin özel eğitim alanı konusunda bilgi sahibi olması, Türkiye’de ve dünyadaki özel eğitim çalışmaları konusunda bilgi sahibi olması, görme engelliler, işitme engelliler, dil ve konuşma güçlüğü olan çocuklar hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Özel Eğitim İle İlgili Terimler, Tanımlar ve Sınıflandırmalar, Özel Eğitimin İlkeleri, Özel Eğitimin Önemi, Engele Neden Olan Faktörler, Engeli Önleme Ve Erken Tanı, Özel Eğitimde Sınıflandırma, Özel Eğitim Alanı İle İlgili Yapılması Gerekenler, Türkiye’de Ve Dünyada Özel Eğitimin Güncel Konumu, Görme Engelliler İle İlgili Tanımlar, Görme Engelinin Nedenleri, Görme Engelini Önleme Ve Erken Tanı, Görme Engeli Olan Çocukların Eğitimi, İşitme Engelliler İle İlgili Tanımlar, İşitme Engelini Önleme Ve Erken Tanı, İşitme Engelinin Nedenleri, İşitme Engeli Olan Çocukların Eğitimi, Dil Ve Konuşma Güçlüğü İle İlgili Tanım Ve Sınıflandırmalar, Dil Ve Konuşma Güçlüğünün Nedenleri, Dil Ve Konuşma Güçlüğü Önleme Ve Erken Tanı, Dil Ve Konuşma Yetersizliği Olan Çocukların Eğitimi |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Özel Eğitim İle İlgili Temel Kavramlar, Özel Eğitimin Amacı Ve Önemi | Akçamete, A.G (2010). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara:Kök. s:32-45 |
2 | Özel Eğitimin İlkeleri, Özel Eğitim Kurumlarının Özellikleri | Akçamete, A.G (2010). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara:Kök. s:44-45 |
3 | Özel Eğitimin Önemi ve BEP hazırlama | Akçamete, A.G (2010). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara:Kök. |
4 | Engele Neden Olan Etmenler | Akçamete, A.G (2010). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara:Kök.s:78 |
5 | Engeli önleme ve erken tanı, erken çocukluk eğitimi | Akçamete, A.G (2010). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara:Kök. s:141-145 |
6 | Özel Eğitim Alanını Sınıflandırma ve Özel Eğitim ile İlgili Yapılması Gerekenler | Akçamete, A.G (2010). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara:Kök. s:62-74. |
7 | Türkiye ‘de Ve Dünyada Özel Eğitim Çalışmaları Ve Güncel Konumu | Akçamete, A.G (2010). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara:Kök.s:57-62. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Görme Engellileri Tanıma Ve Sınıflandırma, Görme Engelliliğin Nedenleri | Akçamete, A.G (2010). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara:Kök. s:397-405. |
10 | Görme Engelini Önleme Ve Erken Tanı, Görme Engellilerin Eğitimleri | Akçamete, A.G (2010). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara:Kök. s:409-433. |
11 | İşitme Engellileri Tanılama Ve Sınıflandırma, İşitme Engelliliğinin Nedenleri | Akçamete, A.G (2010). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara:Kök. s:441-450. |
12 | İşitme Engelini Önleme Ve Erken Tanı İşitme Engellilerin Eğitimleri | Akçamete, A.G (2010). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara:Kök.s:450-467 |
13 | Dil ve konuşma güçlüğünü tanılama ve sınıflama, dil ve konuşma güçlüğü nedenleri | Akçamete, A.G (2010). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara:Kök.283-292. |
14 | Dil ve konuşma güçlüğünü önleme ve erken tanı Dil ve konuşma güçlüğü olan çocukların eğitimleri | Akçamete, A.G (2010). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara:Kök.293-306. |
15 | Değerlendirme | - |
16 | Final |
Ders Kitabı | Akçamete, A.G (2010). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara:Kök\nDiken, İ.H (2008) Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (Ed. Diken, İ.H), PegemA Akademi, Ankara.\ |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Ataman, Özel Gereksinimli Çocuklar, Özel Eğitime Giriş, Gündüz Yayıncılık.\n• Akçamete, G. (2009) Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimli Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (Ed.Akçamete, G.) Kök Yayıncılık, Ankara.\ Yrd. Doç. Dr. İlknur Çifci - Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu. (2007) Bilişsel Süreç Yaklaşımıyla Sosyal Beceri Öğretimi. Kök Yayıncılık\ Prof. Dr. Mehmet Özyürek. (2000) Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı. Kök yayınları\ Hiroko Fujita Çevirenler: Prof. Dr. Nergiz Güven - Prof. Dr. Servet Bal - Dr. Özcan (2006) Down Sendromlu Bebeklerin Hareket Gelişimi ve Eğitimi\ Dr. Sezgin Vuran - Semiha Çelik (2008) Kavram Öğretimi Örneklerle Kavram Öğretimi. / Doç. Dr. Nihal Varol Yazan : Yrd. Doç. Dr. Tûbâ Tuncer - Öğr. Gör. Banu Altunay DOĞAN. (2000) Öz Bakım Becerilerinin Öğretilmesi. Kök Yayınları |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 16 | 5 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 5 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 65 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 35 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 5 | 4 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 15 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | |
Final Sınavı | 1 | 19 | |
Toplam | 162 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | X | ||||
2 | Alanına katkı sağlayacak araç gereçleri oluşturur, farklı etkinliklerde kullanımını sağlar, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır | X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir | X | ||||
5 | Çocuklar ve aileleri ile doğru, anlaşılır ve açık iletişim kurar; düşünce, bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir | X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır | X | ||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | X | ||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür | X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir | X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |||||
12 | Özel eğitime gereksinimi olan çocukların gelişim ve öğrenmesini geliştirecek becerilere sahiptir | X | ||||
13 | Çalışma ortamında sorumlu olduğu bireylerin gelişmesine yönelik çalışmalar planlayıp yürütür | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest