DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Hijyen ve Sanitasyon
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CLM 101
Güz
3
0
3
6
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Öğrencilere hijyen kurallarını ve güvenli gıda üretebilmeleri için gerekli sanitasyon uygulamalarını öğretmektir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Mikroorganizmaların önemini, bulaşma kaynaklarını ve üreme koşullarını açıklayabilir.
  • Gerekli hijyenik önlemleri alarak, yiyeceklerde oluşabilecek olan bozulmaları engelleyebilir.
  • Güvenli gıda üretimi için personel hijyeni ve tüm güvenlik kurallarını başarıyla uygulayabilir
  • Sanitasyon ekipmanları ve metotlarını içeren modern güvenlik ve sanitasyon uygulamalarını gerçekleştirebilir
  • Sanitasyonda HACCP’in önemini açıklayabilir.
Ders Tanımı Bu derste mutfakta güvenliğin sağlanmasına yönelik olarak; sanitasyonun tanımı ve önemi, mikroorganizmaların önemi, bulaşma kaynakları, mikroorganizma üremesine etki eden faktörler, gıda üretiminde personel hijyeni, mutfakta güvenlik, HACCP konuları işlenmektedir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Gıda Endüstrisinde Sanitasyon ve Güvenlik Sibel Roller-Essential Microbiology and Hygiene for Food Professionals-CRC Press (2012), Chapter 1 – Introduction: The good, the bad and the ugly of the microbial World (3-11)
2 Gıda Mikrobiyolojisine Giriş S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 1 -Fundamental Principles of Microbiology, (1-20)
3 Mikroorganizmaların bulaşma kaynakları ve gıdalarda üremesine etki eden faktörler S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 2 –Food Poisining and Other Foodborne Hazards (21-74)
4 Mikroorganizmaların bulaşma kaynakları ve gıdalarda üremesine etki eden faktörler S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 2 –Food Poisining and Other Foodborne Hazards (21-74)
5 Gıdalarda karşılaşılan bozulmalar S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 3 –Food Spoilage (86-140)
6 Mutfak Dizaynı S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 5 – Factory Design and Construction ood Spoilage (200-214)
7 HACCP ve Ürün Kalitesi S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 8 – HACCP and Product Quality (276-320)
8 Vize Sınavı
9 Temizlik ve Sanitasyon S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 9 – Cleaning and Disinfection (327-362)
10 Kişisel hijyen ve mutfakta güvenlik kuralları S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 11 – Hygiene and Training of Personnel (372-377)
11 Atık Uzaklaştırma N.J. Marriot, M. W. Schilling, R. B. Gravani Principles of Food Sanitation, Springer, 2008, Chapter 12 – Waste Product Handling (p.223-242)
12 Zararlı Kontrolü N.J. Marriot, M. W. Schilling, R. B. Gravani Principles of Food Sanitation, Springer, 2008, Chapter 13 – Pest Control (p.243-255)
13 Gıda Hizmet Sanitasyonu ve Yönetimi N.J. Marriot, M. W. Schilling, R. B. Gravani Principles of Food Sanitation, Springer, 2008, Chapter 21 – Foodservice Sanitation, Chapter 22 – Management and Sanitation (p.371-400)
14 Uluslararası gıda güvenliği programları ve standartların korunması S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 12-World-wide food safety programmes and legislation (380-428)
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

Keith Grainger and Hazel Tattersall, Wine Production Vine to Bottle, Blackwell Publishing

Önerilen Okumalar/Materyaller

Sibel Roller-Essential Microbiology and Hygiene for Food Professionals-CRC Press (2012)

N.J. Marriot, M. W. Schilling, R. B. Gravani Principles of Food Sanitation, Springer, 2008

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
15
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
4
70
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
2
32
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
10
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
20
Final Sınavı
1
25
    Toplam
145

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır

X
2

Gastronomi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirir

3

Yiyecek üretimi ve sunumunu ilgilendiren görsel, dokusal ve besinsel öğelere ilişkin verileri yorumlayabilmek, değerlendirir ve karar verir

X
4

Gastronominin kültür ve toplum üzerindeki etkilerini bilir ve buna ilişkin değerlendirmeler yapar

X
5

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır

6

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır

 

X
7

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına temel oluşturan gastronomi, tasarım, hukuk ve işletmecilik gibi diğer disiplinlerden yararlanır ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olur

X
8

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır

X
9

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin etik değerlere sahip olarak bilgi, beceri ve yetkinliklerini yaşam boyu öğrenme ve sürdürülebilirlik bilinciyle günceller ve geliştirir

X
10

Bir yabancı dili kullanarak Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. (European Language Portfolio Global Scale”, Level B1)

X
11

İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanır

X
12

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest