Dersin Adı | Hijyen ve Sanitasyon |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CLM 101 | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Öğrencilere hijyen kurallarını ve güvenli gıda üretebilmeleri için gerekli sanitasyon uygulamalarını öğretmektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste mutfakta güvenliğin sağlanmasına yönelik olarak; sanitasyonun tanımı ve önemi, mikroorganizmaların önemi, bulaşma kaynakları, mikroorganizma üremesine etki eden faktörler, gıda üretiminde personel hijyeni, mutfakta güvenlik, HACCP konuları işlenmektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Gıda Endüstrisinde Sanitasyon ve Güvenlik | Sibel Roller-Essential Microbiology and Hygiene for Food Professionals-CRC Press (2012), Chapter 1 – Introduction: The good, the bad and the ugly of the microbial World (3-11) |
2 | Gıda Mikrobiyolojisine Giriş | S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 1 -Fundamental Principles of Microbiology, (1-20) |
3 | Mikroorganizmaların bulaşma kaynakları ve gıdalarda üremesine etki eden faktörler | S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 2 –Food Poisining and Other Foodborne Hazards (21-74) |
4 | Mikroorganizmaların bulaşma kaynakları ve gıdalarda üremesine etki eden faktörler | S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 2 –Food Poisining and Other Foodborne Hazards (21-74) |
5 | Gıdalarda karşılaşılan bozulmalar | S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 3 –Food Spoilage (86-140) |
6 | Mutfak Dizaynı | S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 5 – Factory Design and Construction ood Spoilage (200-214) |
7 | HACCP ve Ürün Kalitesi | S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 8 – HACCP and Product Quality (276-320) |
8 | Vize Sınavı | |
9 | Temizlik ve Sanitasyon | S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 9 – Cleaning and Disinfection (327-362) |
10 | Kişisel hijyen ve mutfakta güvenlik kuralları | S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 11 – Hygiene and Training of Personnel (372-377) |
11 | Atık Uzaklaştırma | N.J. Marriot, M. W. Schilling, R. B. Gravani Principles of Food Sanitation, Springer, 2008, Chapter 12 – Waste Product Handling (p.223-242) |
12 | Zararlı Kontrolü | N.J. Marriot, M. W. Schilling, R. B. Gravani Principles of Food Sanitation, Springer, 2008, Chapter 13 – Pest Control (p.243-255) |
13 | Gıda Hizmet Sanitasyonu ve Yönetimi | N.J. Marriot, M. W. Schilling, R. B. Gravani Principles of Food Sanitation, Springer, 2008, Chapter 21 – Foodservice Sanitation, Chapter 22 – Management and Sanitation (p.371-400) |
14 | Uluslararası gıda güvenliği programları ve standartların korunması | S. J. Forsythe, P. R. Hayes-Food Hygiene, Microbiology and HACCP-Springer US, 2000 Chapter 12-World-wide food safety programmes and legislation (380-428) |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Keith Grainger and Hazel Tattersall, Wine Production Vine to Bottle, Blackwell Publishing |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Sibel Roller-Essential Microbiology and Hygiene for Food Professionals-CRC Press (2012) N.J. Marriot, M. W. Schilling, R. B. Gravani Principles of Food Sanitation, Springer, 2008 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 15 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 15 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | 32 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 10 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 10 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 25 | |
Toplam | 145 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | X | ||||
2 | Gastronomi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirir | |||||
3 | Yiyecek üretimi ve sunumunu ilgilendiren görsel, dokusal ve besinsel öğelere ilişkin verileri yorumlayabilmek, değerlendirir ve karar verir | X | ||||
4 | Gastronominin kültür ve toplum üzerindeki etkilerini bilir ve buna ilişkin değerlendirmeler yapar | X | ||||
5 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır | |||||
6 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır
| X | ||||
7 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına temel oluşturan gastronomi, tasarım, hukuk ve işletmecilik gibi diğer disiplinlerden yararlanır ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olur | X | ||||
8 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır | X | ||||
9 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin etik değerlere sahip olarak bilgi, beceri ve yetkinliklerini yaşam boyu öğrenme ve sürdürülebilirlik bilinciyle günceller ve geliştirir | X | ||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. (European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) | X | ||||
11 | İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanır | X | ||||
12 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest