Dersin Adı | Mozaik Yapımı ve Koruma-Onarım |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MMIR 227 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrenciye mozaik yapımı, koruması ve onarımı ile ilgili teknikler ve yeterlilikler kazandırılacaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Yapıldığı dönemin kültür ve yaşam biçimi yansıtan birer tarihi, kültürel değer ve sanat eseri olan mozaiklerin tarihsel süreci, yapım teknikleri öğretilecek, bozulma süreçlerini tespit etmenin yolları ve doğru onarım-koruma yöntemleri öğrencilere aktarılacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş ve ders programının tanıtılması, öğrenci sunum konularının dağıtılması | |
2 | Mozaik sanatı tanımı ve tarihsel kökenleri | Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 1 |
3 | Erken dönem mozaikleri | Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 2 |
4 | Roma dönemi mozaikleri | Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 3 |
5 | Bizans mozaik sanatı | Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 4 |
6 | Mozaik kullanım yerleri ve nedenleri | Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 5 |
7 | Ara Sınav | |
8 | Kullanılan malzemeler | Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 6 |
9 | Mozaik yapım teknikleri | Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 7 |
10 | Mozaik yapım teknikleri | Çelik, M. Y. & Bağçı, M. 2003. Dekoratif Mermer Mozaik Yapım Teknikleri Türkiye IV. Mermer Sempozyumu Bildiriler Kitabı, s. 399-414. |
11 | Mozaik onarım teknikleri | Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 8 |
12 | Mozaik onarım teknikleri | Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 8 |
13 | Mozaik koruma teknikleri | Şener, Y. Ş. 2009. Mozaiklerin Korunmasında Temel Kriterler, XI. Uluslararası Antik Mozaik Sempozyumu Bildiri Kitabı, s. 873-882. |
14 | Kaldırma ve taşıma teknikleri | Polat, Y. 2002. Antik Mozaiklerin Restorasyonu-Konservasyonu ve Kaldırılması, Anadolu Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Weston, A., Mozaik, İnkilap Kitabevi, (Çev: Kader Ay), 2011. Polat, Y. 2002. Antik Mozaiklerin Restorasyonu-Konservasyonu ve Kaldırılması, Anadolu Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. Şener, Y. Ş. & Şahin, D. 2013. Bursa Orhan Gazi Türbesi: Opus Sectile Taban Döşemesi, Mevcut Korunma Durumu ve Restorasyona Yönelik Öneriler, Uludağ University Journal of Mosaic Research. Şener, Y. Ş. 2009. Mozaiklerin Korunmasında Temel Kriterler, XI. Uluslararası Antik Mozaik Sempozyumu Bildiri Kitabı, 873-882. Çelik, M. Y. & Bağçı, M. 2003. Dekoratif Mermer Mozaik Yapım Teknikleri, Türkiye IV. Mermer Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 399-414. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 2 | 20 |
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 15 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 5 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 1 | 16 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 2 | 4 | |
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 4 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 4 | |
Final Sınavı | 1 | 4 | |
Toplam | 84 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Mimari restorasyon ve koruma alanına temel oluşturan kuram, kavram, yöntem ve araçlar hakkında bilgi sahibi olabilecektir. | X | ||||
2 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilecek, yorumlayabilecek, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilecektir. | |||||
3 | Kültürel mirasın korunması konusunda duyarlı, profesyonel etik ve ahlaki değerlere saygı gösteren, temel değerler konusunda bilgi sahibi olan bir restoratör olarak tarif edilebilecektir. | X | ||||
4 | Mimari restorasyon alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecektir. | |||||
5 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine ya da aynı düzeydeki bir mesleğe aktarabilecektir. | |||||
6 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite kavramlarını bilecek ve bunların gereklerini yerine getirebilecektir. | |||||
7 | Sektörde ihtiyaç duyulan nitelikte ara teknik eleman olarak; Mimari Restorasyon alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarını etik ilkeler çerçevesinde ilişkilendirebilecektir. | X | ||||
8 | İngilizceyi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak mimari restorasyon ve koruma alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecektir. | |||||
9 | Mimari restorasyon alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilecektir. | |||||
10 | Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek, yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilecek, bilgilerini yenilenme ve sürekli gelişmeye yönelik olarak gözden geçirebilecektir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest