DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Mozaik Yapımı ve Koruma-Onarım
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
MMIR 227
Güz/Bahar
3
0
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Ön Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders ile öğrenciye mozaik yapımı, koruması ve onarımı ile ilgili teknikler ve yeterlilikler kazandırılacaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Mozaik tarihçesini açıklayabilecek,
  • Mozaik yapım tekniklerini belirtebilecek,
  • Mozaik onarım tekniklerini belirtebilecek,
  • Mozaik koruma ilkelerini açıklayabilecek,
  • Kaldırma ve taşıma tekniklerini sıralayabilecektir.
Ders Tanımı Yapıldığı dönemin kültür ve yaşam biçimi yansıtan birer tarihi, kültürel değer ve sanat eseri olan mozaiklerin tarihsel süreci, yapım teknikleri öğretilecek, bozulma süreçlerini tespit etmenin yolları ve doğru onarım-koruma yöntemleri öğrencilere aktarılacaktır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse giriş ve ders programının tanıtılması, öğrenci sunum konularının dağıtılması
2 Mozaik sanatı tanımı ve tarihsel kökenleri Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 1
3 Erken dönem mozaikleri Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 2
4 Roma dönemi mozaikleri Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 3
5 Bizans mozaik sanatı Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 4
6 Mozaik kullanım yerleri ve nedenleri Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 5
7 Ara Sınav
8 Kullanılan malzemeler Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 6
9 Mozaik yapım teknikleri Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 7
10 Mozaik yapım teknikleri Çelik, M. Y. & Bağçı, M. 2003. Dekoratif Mermer Mozaik Yapım Teknikleri Türkiye IV. Mermer Sempozyumu Bildiriler Kitabı, s. 399-414.
11 Mozaik onarım teknikleri Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 8
12 Mozaik onarım teknikleri Mozaik, A. Weston, 2011. Bölüm 8
13 Mozaik koruma teknikleri Şener, Y. Ş. 2009. Mozaiklerin Korunmasında Temel Kriterler, XI. Uluslararası Antik Mozaik Sempozyumu Bildiri Kitabı, s. 873-882.
14 Kaldırma ve taşıma teknikleri Polat, Y. 2002. Antik Mozaiklerin Restorasyonu-Konservasyonu ve Kaldırılması, Anadolu Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi.
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı Weston, A., Mozaik, İnkilap Kitabevi, (Çev: Kader Ay), 2011. Polat, Y. 2002. Antik Mozaiklerin Restorasyonu-Konservasyonu ve Kaldırılması, Anadolu Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. Şener, Y. Ş. & Şahin, D. 2013. Bursa Orhan Gazi Türbesi: Opus Sectile Taban Döşemesi, Mevcut Korunma Durumu ve Restorasyona Yönelik Öneriler, Uludağ University Journal of Mosaic Research. Şener, Y. Ş. 2009. Mozaiklerin Korunmasında Temel Kriterler, XI. Uluslararası Antik Mozaik Sempozyumu Bildiri Kitabı, 873-882. Çelik, M. Y. & Bağçı, M. 2003. Dekoratif Mermer Mozaik Yapım Teknikleri, Türkiye IV. Mermer Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 399-414.
Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
2
20
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
15
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
25
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
5
70
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
1
16
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
2
4
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
4
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
4
Final Sınavı
1
4
    Toplam
84

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Mimari restorasyon ve koruma alanına temel oluşturan kuram, kavram, yöntem ve araçlar hakkında bilgi sahibi olabilecektir.

X
2

Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilecek, yorumlayabilecek, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilecektir.

3

Kültürel mirasın korunması konusunda duyarlı, profesyonel etik ve ahlaki değerlere saygı gösteren, temel değerler konusunda bilgi sahibi olan bir restoratör olarak tarif edilebilecektir.

X
4

Mimari restorasyon alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecektir.

5

Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine ya da aynı düzeydeki bir mesleğe aktarabilecektir.

6

İş güvenliği, çevre koruma, kalite kavramlarını bilecek ve bunların gereklerini yerine getirebilecektir.

7

Sektörde ihtiyaç duyulan nitelikte ara teknik eleman olarak; Mimari Restorasyon alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarını etik ilkeler çerçevesinde ilişkilendirebilecektir.

X
8

İngilizceyi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak mimari restorasyon ve koruma alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecektir.

9

Mimari restorasyon alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilecektir.

10

Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek, yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilecek, bilgilerini yenilenme ve sürekli gelişmeye yönelik olarak gözden geçirebilecektir.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest