Dersin Adı | Malzeme Bozulmaları ve Onarım |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MMIR 205 | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrenciye geleneksel yapılarda kullanılan malzemelerin bozulma tipleri ve onarım teknikleri ile ilgili yeterlilikler kazandırılacaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Yapı malzemelerinin bozulma süreci, restorasyon uygulamalarında yapı-malzeme ilişkisinin tartışıldığı, alan çalışmalarıyla seçilen örnekler üzerinde analizlerin yapılıp koruma amaçlı uygun tekniklerin seçilerek uygulama önerilerinin hazırlandığı çalışmaları kapsamaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş ve ders programının tartışılması, çalışma grupları ve konu seçimi | |
2 | Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme türleri ve yapı içinde kullanıldıkları yerler | Tayla, H., Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, İstanbul 2007. Bölüm 1 |
3 | Yapı ve yapı malzemeleri bazında bozulma ve onarım yöntemlerinin gruplanarak irdelenmesi | Küçükkaya, A. G., Taşların Bozulma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, Şubat 2004. Bölüm 1 |
4 | Taş esaslı malzeme türlerinde bozulma faktörleri ve onarım yöntemleri. | Küçükkaya, A. G., Taşların Bozulma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, Şubat 2004. Bölüm 2 |
5 | Toprak esaslı malzeme türlerinde bozulma faktörleri ve onarım yöntemleri. | Bektaş, C. Koruma, Onarım, İstanbul 2001 Bölüm 1 |
6 | Ahşap esaslı malzemelerinde bozulma faktörleri ve onarım yöntemleri. | Bektaş, C. Koruma, Onarım, İstanbul 2001 Bölüm 2 |
7 | Mapping yöntemi ile bozulma ve müdahale yöntemlerini görsel sunumla ifade etme yöntemi | Günay, Reha, Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları, İstanbul: Birsen Yayınevi, 2002. Bölüm 1 |
8 | Metal esaslı malzeme türlerinde bozulma faktörleri ve onarım yöntemleri. | |
9 | Bağlayıcı malzemeler ve harçlarda konservasyon | Günay, Reha, Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları, İstanbul: Birsen Yayınevi, 2002. Bölüm 2 |
10 | Statik bozulmalar ve çözüm önerileri | Günay, Reha, Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları, İstanbul: Birsen Yayınevi, 2002. Bölüm 3 |
11 | Yapı özgünlüğünün bozulduğu aşamalar ve yenileneme için yapım yöntemleri | |
12 | Ödev- İnceleme İçin Örnek Yapı Seçilmesi | Uluengin, M. B., Mimari Metaller Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2006. Bölüm 1 |
13 | Öğrenci Sunumları- Seçilen örnek proje kapsamında bozulma yöntemlerinin mapping yöntemi ile irdelenmesi | Uluengin, M. B., Mimari Metaller Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2006. Bölüm 2 |
14 | Öğrenci Sunumları- Seçilen örnek proje kapsamında bozulma yöntemlerinin mapping yöntemi ile irdelenmesi | |
15 | Dersin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Tayla, H., Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, İstanbul 2007. Küçükkaya, A. G., Taşların Bozulma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, Şubat 2004. Uluengin, M. B., Mimari Metaller Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2006. Günay, Reha, Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları, İstanbul: Birsen Yayınevi, 2002. Bektaş, C. Koruma, Onarım, İstanbul 2001 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 30 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 6 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | 32 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 4 | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 | |
Proje | 1 | ||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | 1 | 10 | |
Toplam | 100 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Mimari restorasyon ve koruma alanına temel oluşturan kuram, kavram, yöntem ve araçlar hakkında bilgi sahibi olabilecektir. | X | ||||
2 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilecek, yorumlayabilecek, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilecektir. | X | ||||
3 | Kültürel mirasın korunması konusunda duyarlı, profesyonel etik ve ahlaki değerlere saygı gösteren, temel değerler konusunda bilgi sahibi olan bir restoratör olarak tarif edilebilecektir. | X | ||||
4 | Mimari restorasyon alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecektir. | |||||
5 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine ya da aynı düzeydeki bir mesleğe aktarabilecektir. | |||||
6 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite kavramlarını bilecek ve bunların gereklerini yerine getirebilecektir. | |||||
7 | Sektörde ihtiyaç duyulan nitelikte ara teknik eleman olarak; Mimari Restorasyon alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarını etik ilkeler çerçevesinde ilişkilendirebilecektir. | X | ||||
8 | İngilizceyi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak mimari restorasyon ve koruma alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecektir. | |||||
9 | Mimari restorasyon alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilecektir. | |||||
10 | Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek, yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilecek, bilgilerini yenilenme ve sürekli gelişmeye yönelik olarak gözden geçirebilecektir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest