Dersin Adı | Geleneksel Yapım Malzemeleri |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MMIR 203 | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Geleneksel mimaride kullanılan yapı malzemelerinin tanıtılması, bu malzemelerin yapılardaki kullanımının anlatılması. Geleneksel yapı malzemelerinin korunma ve onarımında kullanılacak restorasyon tekniklerinin öğretilmesi. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Öğrencinin geleneksel yapı malzemelerini tanıması ve uygulama yöntemlerini kavrayabilmesi. Yapı malzemelerinin uluslararası, ulusal ve bölgesel özelliklerinin öğretilmesi. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme türleri ve yapı içinde kullanıldıkları yerler. | Tayla, H. Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, İstanbul 2007. Bölüm 1 |
2 | Taş esaslı malzeme türleri; Tortul taşlar, kalkerler, travertenler, magmatik taşlar, granitler, trakitler, andezit ve dasitler, bazaltlar, mermerler. | Küçükkaya, A. G., Taşların Bozulma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, Şubat 2004. Bölüm 1 |
3 | Toprak esaslı malzeme türleri; Kerpiç, tuğla, çini | Küçükkaya, A. G., Taşların Bozulma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, Şubat 2004. Bölüm 2 |
4 | Ahşap esaslı malzemeler | Küçükkaya, A. G., Taşların Bozulma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, Şubat 2004. Bölüm 3 |
5 | Ahşap esaslı malzemelerin fiziksel ve kimyasal özellikleri | Günay, Reha, Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları, İstanbul: Birsen Yayınevi, 2002. Bölüm 1 |
6 | Ağaç malzemenin mekanik özellikleri | Günay, Reha, Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları, İstanbul: Birsen Yayınevi, 2002. Bölüm 2 |
7 | Ahşap esaslı malzemelere zarar veren faktörler; fiziksel bozunmalar kimyasal bozunmalar, biyolojik bozunmalar | |
8 | Ahşap malzemenin korunması; bünyesel korunma, kimyasal korunma | Günay, Reha, Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları, İstanbul: Birsen Yayınevi, 2002. Bölüm 3 |
9 | Ara sınav | Kudep Ahşap Eğitim Atölyesi, Geleneksel Ahşap Yapı Uygulamaları, İBB KUDEP YAYINLARI 3. Bölüm 1 |
10 | Ahşap malzemenin korunması; bünyesel korunma, kimyasal korunma | Uluengin, M. B. Mimari Metaller Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikleri, Bölüm 1 |
11 | Metal esaslı malzemeler; Demir bakır, kurşun, çinko, kalay vb. | Uluengin, M. B. Mimari Metaller Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikleri, Bölüm 2 |
12 | Bağlayıcı malzemeler ve harçlar | Uluengin, M. B. Mimari Metaller Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikleri, Bölüm 2 |
13 | Öğrenci Sunumları | Küçükkaya, A. G., Taşların Bozulma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, Şubat 2004. Bölüm 4 |
14 | Öğrenci Sunumları | Küçükkaya, A. G., Taşların Bozulma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, Şubat 2004. Bölüm 4 |
15 | Dönemin değerlendirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | Uluengin, M. B. Mimari Metaller Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikleri. Kudep Ahşap Eğitim Atölyesi, Geleneksel Ahşap Yapı Uygulamaları, İBB KUDEP YAYINLARI 3. Tayla, H. Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, İstanbul 2007. Küçükkaya, A. G., Taşların Bozulma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, Şubat 2004. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | 32 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 10 | |
Toplam | 126 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Mimari restorasyon ve koruma alanına temel oluşturan kuram, kavram, yöntem ve araçlar hakkında bilgi sahibi olabilecektir. | X | ||||
2 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilecek, yorumlayabilecek, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilecektir. | X | ||||
3 | Kültürel mirasın korunması konusunda duyarlı, profesyonel etik ve ahlaki değerlere saygı gösteren, temel değerler konusunda bilgi sahibi olan bir restoratör olarak tarif edilebilecektir. | X | ||||
4 | Mimari restorasyon alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecektir. | |||||
5 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine ya da aynı düzeydeki bir mesleğe aktarabilecektir. | |||||
6 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite kavramlarını bilecek ve bunların gereklerini yerine getirebilecektir. | |||||
7 | Sektörde ihtiyaç duyulan nitelikte ara teknik eleman olarak; Mimari Restorasyon alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarını etik ilkeler çerçevesinde ilişkilendirebilecektir. | X | ||||
8 | İngilizceyi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak mimari restorasyon ve koruma alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecektir. | |||||
9 | Mimari restorasyon alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilecektir. | |||||
10 | Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek, yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilecek, bilgilerini yenilenme ve sürekli gelişmeye yönelik olarak gözden geçirebilecektir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest