Dersin Adı | Geleneksel Yapı Türleri ve Elemanları I |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MMIR 105 | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencinin geleneksel mimarideki farklı plan tiplerini ve yapı elemanlarını tanıması hedeflenmektedir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Anadolu Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde geleneksel yapılar, plan tipleri ve yapı elemanları aktarılacaktır. |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma, dersin içeriği hakkında açıklamalar | Arseven, C. E., Türk Sanatı, Cem Yayınevi, İstanbul, 1970. Bölüm 1 |
2 | Temel mimari kavramlar ve elemanlar | Arseven, C. E., Türk Sanatı, Cem Yayınevi, İstanbul, 1970. Bölüm 2 |
3 | Anadolu Selçuklu dini yapıları, eğitim yapıları ve mezar yapıları. | -Arseven, C. E., Türk Sanatı, Cem Yayınevi, İstanbul, 1970. -Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Yem Yayınları, İstanbul, 1997. sf 27-35. |
4 | Anadolu Selçuklu dini yapıları, eğitim yapıları ve mezar yapıları.--Öğrenci Sunumları | Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Yem Yayınları, İstanbul, 1997. sf 77-97 |
5 | Öğrenci Sunumları-Osmanlı Dönemi genel mimari özellikleri | Sözen, M. Anadolu Medreseleri, Cilt.1, Ist.1970; Vol.II, Istanbul, 1972. Bölüm 3 Ahunbay, Z.“Mimar Sinan’ın Eğitim Yapıları: Medreseler, Darülkuralar, Mektepler”, Mimarbaşı Koca Sinan Yaşadığı Çağ ve Eserleri, Cilt.1, İstanbul 1988, pp.239- 309. Ayverdi, E. H. Osmanlı Mimarisinde Fatih Devri, İstanbul 1973. Bölüm 2 Aksoy, Ö. Osmanlı Devri Sıbyan Mektepleri Üzerine Bir İnceleme, İstanbul 1968. Bölüm 2 |
6 | Osmanlı Erken Dönem Mimarisi | Eldem, s. H. Türk Evi, Osmanlı Dönemi c.1 ve c.2 İstanbul TAÇ Vakfı.1984 ve 1986. Bölüm 1 |
7 | Osmanlı Erken Dönem Mimarisi. -Öğrenci Sunumları | Akozan, F. "Türk Han ve Kervansarayları", Türk Sanat Tarihi Araştırma ve İncelemeleri, no:1, İstanbul 1963, pp. 133- 167. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Osmanlı Klasik Dönem Mimarisi. | Eldem, s. H. Türk Evi, Osmanlı Dönemi c.1 ve c.2 İstanbul TAÇ Vakfı.1984 ve 1986. Bölüm 3 |
10 | Osmanlı Klasik Dönem Mimarisi. -Öğrenci Sunumları | Kuban, D., Sinan’ın Sanatı ve Selimiye, 2011, İş Bankası Kültür Yayınları. sf 58-123 |
11 | Osmanlı Geç Dönem Mimarisi. -Öğrenci Sunumları | Eldem, s. H. Türk Evi, Osmanlı Dönemi c.1 ve c.2 İstanbul TAÇ Vakfı.1984 ve 1986. Bölüm 3 |
12 | Osmanlı Geç Dönem Mimarisi. -Öğrenci Sunumları | Naumann, R., Eski Anadolu Mimarlığı, Türk Tarih Kurumu, Ankara, 2007. Bölüm 4-5 |
13 | Su yapıları | Aru, K. A. Türk Hamamları Etüdü, İstanbul 1949. Bölüm 4 |
14 | Su yapıları | *Arel, A. Osmanlı Konut Geleneğinde Tarihsel Sorunlar. İzmir: Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları, 1982. Bölüm 2 |
15 | Dönemin kısa tekrarı ve gözden geçirilmesi | Eldem, S. H., Türk Evi Plan Tipleri, İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi.1968. Bölüm 1 Eldem, s. H. Türk Evi, Osmanlı Dönemi c.1 ve c.2 İstanbul TAÇ Vakfı.1984 ve 1986. Bölüm 1 Arel, A. Osmanlı Konut Geleneğinde Tarihsel Sorunlar. İzmir: Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları, 1982. Bölüm 1,2,3,4,5,6 |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Sözen M.& Tanyeli U., Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, 1986. Aslanapa O., Osmanlı Mimarisi, T. İş Bankası Yayınları, Ankara, 1996. Eldem, S. H., Türk Evi Plan Tipleri, İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi.1968. Eldem, s. H. Türk Evi, Osmanlı Dönemi c.1 ve c.2 İstanbul TAÇ Vakfı.1984 ve 1986. Arel, A. Osmanlı Konut Geleneğinde Tarihsel Sorunlar. İzmir: Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları, 1982. Kuban, D., Osmanlı’nın İstanbul’u YEM Yayınları. Kuban, D., Osmanlı Mimarisi, 2007, YEM Yayınları. Kuban, D., Sinan’ın Sanatı ve Selimiye, 2011, İş Bankası Kültür Yayınları. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Sözen, M. Anadolu Medreseleri, Cilt.1, Ist.1970; Vol.II, Istanbul, 1972. Ahunbay, Z.“Mimar Sinan’ın Eğitim Yapıları: Medreseler, Darülkuralar, Mektepler”, Mimarbaşı Koca Sinan Yaşadığı Çağ ve Eserleri, Cilt.1, İstanbul 1988, pp.239- 309. Ayverdi, E. H. Osmanlı Mimarisinde Fatih Devri, İstanbul 1973. Aksoy, Ö. Osmanlı Devri Sıbyan Mektepleri Üzerine Bir İnceleme, İstanbul 1968. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 3 | 15 |
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 13 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | 1 | 12 |
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 7 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 1 | 16 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 3 | 4 | |
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 5 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | 1 | 12 | |
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 15 | |
Toplam | 118 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Mimari restorasyon ve koruma alanına temel oluşturan kuram, kavram, yöntem ve araçlar hakkında bilgi sahibi olabilecektir. | X | ||||
2 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilecek, yorumlayabilecek, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilecektir. | X | ||||
3 | Kültürel mirasın korunması konusunda duyarlı, profesyonel etik ve ahlaki değerlere saygı gösteren, temel değerler konusunda bilgi sahibi olan bir restoratör olarak tarif edilebilecektir. | X | ||||
4 | Mimari restorasyon alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecektir. | |||||
5 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine ya da aynı düzeydeki bir mesleğe aktarabilecektir. | |||||
6 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite kavramlarını bilecek ve bunların gereklerini yerine getirebilecektir. | |||||
7 | Sektörde ihtiyaç duyulan nitelikte ara teknik eleman olarak; Mimari Restorasyon alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarını etik ilkeler çerçevesinde ilişkilendirebilecektir. | X | ||||
8 | İngilizceyi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak mimari restorasyon ve koruma alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecektir. | |||||
9 | Mimari restorasyon alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilecektir. | |||||
10 | Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek, yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilecek, bilgilerini yenilenme ve sürekli gelişmeye yönelik olarak gözden geçirebilecektir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest