Dersin Adı | Tarihsel Sosyoloji |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOC 370 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, tarihsel sosyoloji alanına katkıda bulunan kuramcılar aracılığıyla, bir takım sosyolojik sorular çerçevesinde okuma yapmayı ve öğrencilere de bu okuma yetisini kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, tarihsel sosyoloji teorilerine ve metoduna dair katkı ve tartışmaları, öğrencilerine sunmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla, öğrencilere alana katkı yapan önemli isimler ve çalışmaları tanıtılacaktır.\n |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanitma ve Genel Bakis | |
2 | Annales Okulu, Braudel ve Tarihsel Sosyoloji | Sociological Imagination; Peter Burke. “The Annales, Braudel and Historical Sociology”, ch. 4 in Handbook of Historical Sociology, 58-64. |
3 | Karl Marx ve Tarihsel Sosyoloji | Duncan Kelly “Karl Marx and Historical Sociology” ch. 1 in Handbook of Historical Sociology, 11-26 |
4 | Max Weber ve Yorumlayıcı Gelenek | Robert Holton “Max Weber and the Interpretative Tradition” ch. 2 in Handbook of Historical Sociology, 27-38 |
5 | Medeniyet Kompleksi ve Süreçleri | John Mandalios “Civilizational Complexes and Processes: Elias, Nelson and Eisenstadt” ch. 5 in Handbook of Historical Sociology, 65-79. |
6 | Tarihsel Coğrafya | Daniel Chirot, “The Social and Historical Landscape of Marc Bloch”, ch. 2 in Vision and Method in Historical Sociology, 22-46. |
7 | ARA SINAV | |
8 | Aşağıdan Tarih | Ellen Kay Trimberger, “E. P. Thompson: Understanding the Process of History”, ch. 7 in Vision and Method in Historical Sociology, 211-243. |
9 | Belgesel Gösterimi | |
10 | Dünya Sistemleri Analizi | Charles Ragin & Daniel Chirot, “The World System of Immanuel Wallerstein: Sociology and Politics as History”, ch. 9 in Vision and Method in Historical Sociology, 276-312. |
11 | Diktatörlüğün ve Demokrasinin Toplumsal Kökenleri | Dennis Smith, “Discovering Facts and Values: The Historical Sociology of Barrington Moore”, ch. 10 in Vision and Method in Historical Sociology, 313-355. |
12 | Polanyici Paradigma ve İktisat Sosyolojisi | Fred Block & Margaret M. Somers, “Beyond the Economistic Fallacy: The Holistic Social Science of Karl Polanyi”, ch. 3 in Vision and Method in Historical Sociology, 47-84. |
13 | Kolektif Eylem | Lynn Hunt “Charles Tilly’s Collectiv Action” ch. 8 in Vision and Method in Historical Sociology, 244-275. |
14 | Sunumlar | |
15 | Sunumlar | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
| |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Theda Scocpol. 1984. Vision and Method in Historical Sociology. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511621567
Gerard Delanty and Engin F Isin. 2003. Handbook of Historical Sociology. London: Sage Publication. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 10 |
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 7 | |
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 25 | |
Final Sınavı | 1 | 35 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. | X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | X | ||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. | X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. | X | ||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. | X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. | |||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. | |||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. | X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest