Dersin Adı | Engellilik Ve Toplum |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SB 360 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıGezi / İncelemeAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Öğrencilerin engellilik, özür ve yeti yitimi kavramlarını tanımlayabilmesi. Hastalığın uluslararası sınıflandırma sistemine göre kişiyi engellediği durumların tespiti ve bunun toplumsal yaşama uyum ve hastalığın iyileşme sürecindeki öneminin farkına varılması. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Engellilik tüm hastalıklar, çocukluk ve yaşlılık gibi gelişimsel evreler ve gebelik gibi sağlıklı durumlarda dahi karşılaştığımız sosyokültürel bozukluklar ve yetersiz politikalar sebebi ile ortaya çıkan bir olgudur. Sağlık çalışanlarının bütüncül bir tedavi yaklaşım izlemesi için engelleri azaltabilecek ve iyileştirmeyi destekleyecek fiziksel ve çevresel düzenlemeler, engelli bireyin yasal hakları, aile yaşantısı ve sosyal uyum konularında bilgi sahibi olmaları ve engel grupları ile iletişim becerilerini geliştirmeleri önem taşımaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | T.C. Türkiye İstatistik Kurumu, Özürlülerin sorun ve beklentileri araştırması, Ankara, 2010 (www.tuik.gov.tr) |
2 | Engellilik ve yeti yitimi | “Engelli çocuk ve ergenlerin hakları el kitabı: Anne-Baba ve Öğretmenler için” Adnan Kulaksızoğlu. Çocuk Vakfı Yayınları, 2011. ISBN: 978-975-552-074-2 Sf: 17-26, 113-140. T.C. Türkiye İstatistik Kurumu, Türkiye Sağlık Araştırması, Engel gruplarının yaş ve cinsiyete göre dağılımları (www.tuik.gov.tr) |
3 | ICD-10 ve ICF sınıflandırma sistemleri | World Health Organization. (1980). International classification of impairments, disabilities, and handicaps : a manual of classification relating to the consequences of disease, published in accordance with resolution WHA29.35 of the Twenty-ninth World Health Assembly, May 1976. World Health Organization. https://apps.who.int/iris/handle/10665/41003 |
4 | Fiziksel ve çevresel düzenlemeler | “Smart Technology for Aging, Disability, and Independence” Bölüm 9: Home modifications and universal design. William C. Mann. John Wiley & Sons, New Jersey, 2005. ISBN-13 978-0-471-69694-0. Sf: 307-340. |
5 | Engellinin aile yaşantısı ve sosyal uyumu | ”Health Psychology”. Management of Chronic Health Disorders.Shelley E. Taylor. McGrawHill: 2009. ISBN-978-1-259-92207-7. Chapter 11. Sf: 218-239. |
6 | Engelli hakları ve yasal düzenlemeler, İzmir ili özelinde gelişmeler | “Engelli çocuk ve ergenlerin hakları el kitabı: Anne-Baba ve Öğretmenler için” Adnan Kulaksızoğlu. Çocuk Vakfı Yayınları, 2011. Sf: 47-65. |
7 | Tartışma | Verilecek ifadeler ışığında münazara pratiği |
8 | Proje taslak sunum | |
9 | Söyleşi: Engelli Sporcu | |
10 | Engellilik ve Etik | “Sakatlık Çalışmaları Sosyal Bilimlerden Bakmak”. Normalliğin inşası: Çan Eğrisi, Roman ve On Dokuzuncu Yüzyılda Sakat Bedenin İcadı. Lennard J.Davis. Koç Üniversitesi Yayınları, 2011. Sf: 187-209. |
11 | Film gösterimi ve Tartışma | |
12 | Proje Çalışması | |
13 | Proje Sunumları | |
14 | Proje Sunumları | |
15 | Dersin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
| |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 30 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 7 | 1 | 7 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 17 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 20 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | 1 | 28 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Birey, aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgi, tutum ve davranışa sahiptir. | X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için hemşirelik becerilerini kullanır. | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve güncel yaklaşımları takip eder. | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve teknolojik uygulamaları takip eder. | |||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. | |||||
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | |||||
7 | Hemşirelik alanında yapılan bilimsel araştırma, proje ve etkinliklere katılır. | |||||
8 | Sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. | X | ||||
9 | Hemşirelik uygulamalarında hukuki ve etik değerlere uygun davranır. | |||||
10 | En az bir yabancı dili kullanarak meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile iletişim kurar. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest