Course Name | Health Promotion |
Code | Semester | Theory (hour/week) | Application/Lab (hour/week) | Local Credits | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
SB 220 | Fall/Spring | 3 | 0 | 3 | 4 |
Prerequisites | None | |||||
Course Language | Turkish | |||||
Course Type | Elective | |||||
Course Level | First Cycle | |||||
Mode of Delivery | - | |||||
Teaching Methods and Techniques of the Course | ||||||
Course Coordinator | - | |||||
Course Lecturer(s) | - | |||||
Assistant(s) | - |
Course Objectives | It enables that student assess factors that affect health, learn the basic concepts of health and health promotion, acquire the knowledge and skills necessary for the development of the health of the individual, the family and the society, clutch the importance of the health protection and health development, learn the responsibilities of the nurse in this regard, prevent ill health care practices. |
Learning Outcomes | The students who succeeded in this course;
|
Course Description | Health related concepts, the dimensions of health, conditions and risk factors affecting health, health protection and development and the role of the nurse, healthy lifestyle behaviors, quality of life, holistic (holistic) health, theories and models of health and health promotion, national and international health organizations, health promotion policies and strategies, development of health behaviors in society and health education. |
Related Sustainable Development Goals | |
| Core Courses | |
Major Area Courses | ||
Supportive Courses | X | |
Media and Managment Skills Courses | ||
Transferable Skill Courses |
Week | Subjects | Required Materials |
1 | Course introduction Health related concepts | • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 3: Sağlık Bakım Sistemi, sayfa: 37. Bölüm 4: Hemşireliğin Temel Kavramları, sayfa: 57 |
2 | Health dimensions | • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 3: Sağlık Bakım Sistemi, sayfa: 37. |
3 | Conditions and risk factors affecting health | • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 18: Sağlık Yönetimi, sayfa: 993 - Sağlık Hizmetleri, sayfa: 998. |
4 | Health protection and development | • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 18: Sağlık Yönetimi, sayfa: 993 - Sağlık Hizmetleri, sayfa: 998. |
5 | Nurses' roles in protecting and improving health | • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 2: Hemşireliğin Doğası, sayfa: 25. |
6 | Healthy lifestyle behaviors | • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 22: Sağlık eğitimi ve Sağlığı geliştirme - Giriş, sayfa: 1132 - Sağlığı geliştirme, sayfa: 1133. |
7 | Healthy lifestyle behaviors | • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 22: Sağlık eğitimi ve Sağlığı geliştirme - Giriş, sayfa: 1132 - Sağlığı geliştirme, sayfa: 1133. |
8 | Midterm | |
9 | Life quality | • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 4: Hemşireliğin Temel Kavramları, sayfa: 57 |
10 | Holistic (holistic) health approach | • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 4: Hemşireliğin Temel Kavramları, sayfa: 57 |
11 | Theories and models of health and health promotion | • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 5: Hemşirelik Model ve Kuramları, sayfa: 79. |
12 | National and international health organizations | • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 2: Hemşireliğin Doğası, sayfa: 25. |
13 | Health promotion policies and strategies | • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 22: Sağlık eğitimi ve Sağlığı geliştirme - Sağlığı geliştirme, sayfa: 1133. |
14 | Development of health behaviors in public and health education | • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 22: Sağlık eğitimi ve Sağlığı geliştirme, sayfa: 1132 |
15 | Course review | |
16 | Final exam |
Course Notes/Textbooks | Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Hocanın ders notları ve diğer basılı kaynaklar |
Suggested Readings/Materials | • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. • Bahar Özvarış Ş. Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2016. • Society for Public Health Education (SOPHE) (Author), Carl I. Fertman (Editor), Diane D. Allensworth (Editor) Health Promotion Programs: From Theory to Practice 1st Edition, 2010. • Eti Aslan F. Sağlığın Değerlendirilmesi. Akademisyen Kitabevi, 2014. • Baltaş Z. Sağlık psikolojisi. Halk Sağlığında Davranış Bilimleri. Remzi Kitabevi, 2000. |
Semester Activities | Number | Weighting |
Participation | ||
Laboratory / Application | ||
Field Work | ||
Quizzes / Studio Critiques | ||
Portfolio | ||
Homework / Assignments | 2 | 10 |
Presentation / Jury | 1 | 10 |
Project | ||
Seminar / Workshop | ||
Oral Exam | ||
Midterm | 1 | 35 |
Final Exam | 1 | 45 |
Total |
Weighting of Semester Activities on the Final Grade | 4 | 55 |
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade | 1 | 45 |
Total |
Semester Activities | Number | Duration (Hours) | Workload |
---|---|---|---|
Course Hours (Including exam week: 16 x total hours) | 16 | 3 | 48 |
Laboratory / Application Hours (Including exam week: 16 x total hours) | 16 | ||
Study Hours Out of Class | 7 | 1 | 7 |
Field Work | |||
Quizzes / Studio Critiques | |||
Portfolio | |||
Homework / Assignments | 5 | 6 | |
Presentation / Jury | 1 | 5 | |
Project | |||
Seminar / Workshop | |||
Oral Exam | |||
Midterms | 1 | 20 | |
Final Exams | 1 | 28 | |
Total | 138 |
# | Program Competencies/Outcomes | * Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | To be able to have basic theoretical and practical knowledges in line with scientific developments in the field of nursing and health sciences for family and community health and well-being | X | |||||
2 | To be able to use the basic theoretical and practical knowledges to meet the health care requirements of family and community with holistic approach. | X | |||||
3 | To be able to follow the evidence-based practices and new approaches by performing nursing practices. | X | |||||
4 | To be able to maintain responsibility of improving by itself while adopting the importance of lifelong learning and following scientific, technological and current practices. | X | |||||
5 |
| X | |||||
6 |
| X | |||||
7 |
| X | |||||
8 |
| X | |||||
9 |
| X | |||||
10 |
| X | |||||
11 |
| X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest