Dersin Adı | Travma Psikolojisi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSY 428 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, travma psikolojisi ile ilgili temel kavramları, psikolojik travmanın klinik görünümünü ve travmaya müdahale yöntemlerini tanıtmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, travma psikolojisi ile ilgili temel kavramları, travmatik olaylara maruz kalan kişilerin deneyimleyebileceği tepkileri, bu tepkilerin normal ve anormal boyutlarını ele almaktadır. Ders aynı zamanda travmatik stres yaşayan kişilere müdahale yöntemlerini, afetlerden sonra psikolojik ilk yardım ve psiko-sosyal destek uygulamalarını da tanıtmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı, Travma Kavramının Tanımı, Farklı Travma Çeşitleri | |
2 | Stres, İnsanın Strese Tepkisi, Stres Tepkisinin Normal ve Anormal Boyutları | Steven N. Gold (Ed.), “Defining Trauma”, chap. 2 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 15-34. |
3 | Travma Sonrası Stres Bozukluğu ve Diğer Travma ile İlişkili Bozuklukların Klinik Görünümü Epidemiyolojisi, Etiyolojisi ve Semptomları | Steven N. Gold (Ed.), “Trauma and Posttraumatic Stress Disorder Prevalence and Sociodemographic Characteristics”, chap. 4 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 63-86. Steven N. Gold (Ed.), “Acute Stress Disorder and Posttraumatic Stress Disorder”, chap. 10 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 161-184. |
4 | Travma Kuramları | Steven N. Gold (Ed.), “Behavioral, Cognitive, Biological, and Neurocognitive Conceptualizations of Posttraumatic Stress Disorder”chap. 21 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 407-428. Ehlers, A., & Clark, D. M. (2000). A cognitive model of posttraumatic stress disorder. Behaviour research and therapy, 38(4), 319-345. |
5 | Çocuk ve Ergenlerde Travmatik Stres Tepkileri | Steven N. Gold (Ed.), “Child Physical Abuse”, chap. 6 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 99-117. |
6 | Travma ve Kültür Psikolojik Dayanıklılık Travma Sonrası Büyüme | Steven N. Gold (Ed.), “Spiritual Challenges Resulting from Trauma: Implications for Inclusive Psychotherapy”, chap. 28 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 559-572. Steven N. Gold (Ed.), “Trauma Resiliency and Posttraumatic Growth”, chap. 5 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge Volume.2, (American Psychological Association, 2017), 89-113. |
7 | Doğal Afetler | Steven N. Gold (Ed.), “Assisting Individuals and Communities After Natural Disasters and Community Traumas”, chap. 5 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 87-98. Neria, Y., Nandi, A., & Galea, S. (2008). Post-traumatic stress disorder following disasters: a systematic review. Psychological Medicine, 38(4), 467-480. |
8 | İnsan Eliyle Gerçekleşen Felaketler Göç ve Yerinden Edilme | Nickerson, A., Liddell, B. J., Maccallum, F., Steel, Z., Silove, D., & Bryant, R. A. (2014). Posttraumatic stress disorder and prolonged grief in refugees exposed to trauma and loss. BMC Psychiatry, 14(1), 1-11. doi: 10.1186/1471-244X-14-106 Patanè, M., Ghane, S., Karyotaki, E., Cuijpers, P., Schoonmade, L., Tarsitani, L., & Sijbrandij, M. (2022). Prevalence of mental disorders in refugees and asylum seekers: A systematic review and meta-analysis. Global Mental Health. doi: 10.1017/ gmh.2022.29 |
9 | Ara Sınav | |
10 | Travma Sonrası Strese Müdahaleler – I: Koruyucu, Önleyici ve Psikososyal Müdaheleler | Steven N. Gold (Ed.), “Prevention of Posttraumatic Stress Disorder”, chap. 23 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge Volume.2, (American Psychological Association, 2017), 483-498. Demircioglu, M., Seker, Z., & Aker, A. T. (2019). Psychological First Aid: Objectives, Practicing, Vulnerable Groups and Ethical Rules to Follow/Psikolojik Ilk Yardim: Amaglari, Uygulanisi, Hassas Gruplar ve Uyulmasi Gereken Etik Kurallar. Psikiyatride Guncel Yaklasimlar/Current Approaches to Psychiatry, 11(3), 351-363. |
11 | Travma Sonrası Strese Müdahaleler – I: Özelleşmiş Tedaviler ve Psikoterapiler | Steven N. Gold (Ed.), “Cognitive Therapy”, chap. 7 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge Volume.2, (American Psychological Association, 2017), 143-168. Steven N. Gold (Ed.), “Exposure Therapy”, chap. 8 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge Volume.2, (American Psychological Association, 2017), 169-192. |
12 | İkincil Travma Tükenmişlik ve Şefkat Yorgunluğu | Tükenmişlik ve Şefkat Yorgunluğu Steven N. Gold (Ed.), “Secondary Traumatization and Compassion Fatigue”, chap. 29 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 573-594. |
13 | Kayıp ve Yas | Djelantik, A. M. J., Smid, G. E., Kleber, R. J., & Boelen, P. A. (2017). Symptoms of prolonged grief, post-traumatic stress, and depression after loss in a Dutch community sample: A latent class analysis. Psychiatry research, 247, 276-281. |
14 | Grup Sunumları ve Sınıf Tartışmaları | Sunumların konsept notları |
15 | Grup Sunumları ve Sınıf Tartışmaları | Sunumların konsept notları |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Gold, S. N. (Ed.). (2017). APA handbook of trauma psychology: Foundations in knowledge. American Psychological Association. ISBN: 978-1433826535
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 5 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 5 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 65 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 30 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 7 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 27 | |
Final Sınavı | 1 | 40 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Psikoloji alanına özgü temel kavram, kuram, yaklaşımlar (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, sosyal, gelişimsel, istatistiksel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) ve güncel uygulamalarla ilgili bilgiye güncel ders materyalleri ve araç-gereçleri kullanarak sahip olur. | |||||
2 | Psikolojinin farklı alt alanlarına yönelik uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahip olur. | X | ||||
3 | Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgiye ve psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından uzmanlık gerektirmeyen temel düzey beceriye sahip olur. | X | ||||
4 | Psikolojiye katkıda bulunabilecek farklı disiplinlerden yararlanır ve psikolojinin bu disiplinlere olan katkısına ilişkin temel bilgilere sahip olur. | X | ||||
5 | Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak Türkiye’de konumlanışı, psikoloji alanında geçmişten bugüne yapılan araştırmalar, uygulamalar ve karşılaşılan sorunlar ile ilgili bilgi birikimine sahip olur. | |||||
6 | Psikoloji alanında edindiği bilgiyi kullanarak bireysel ve/veya takım olarak araştırma yapma, bilimsel problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımlarını kullanarak elde ettiği bulguları yorumlama yetkinliğine sahip olur. | |||||
7 | Psikoloji alanında edindiği ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgilerini kullanarak araştırma hipotezi kurma, araştırma deseni tasarlama, veri toplama, veri analiz etme, bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde rapor etme ve yorumlama becerisine sahip olur. | |||||
8 | Psikoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahip olur. | X | ||||
9 | Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgiye sahiptir ve psikoloji ile ilgili araştırma ve uygulamalarda bireysel farklılıklara ve insan haklarına saygı gösterir. | X | ||||
10 | Psikoloji alanı ile ilgili yerli ve yabancı yayınları, alanda kullanılan ölçme-değerlendirme araç-gereçleri ve yazılımlara ilişkin gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yeniler. | |||||
11 | Hem Türkçe hem de İngilizceyi kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest