Dersin Adı | Uygulamalı Psikolojik Testler |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSY 414 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Olgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu testin amacı klinik nöropsikoloji alanında sık kullanılan, farklı teorik temelleri olan, çeşitli testlerin tanıtılmasıdır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste klinik nöropsikoloji alanında ölçme ve değerlendirmenin tarihsel gelişimi ele alınacaktır. Derste bellek, dikkat, yürütücü işlevler, dil işlevleri gibi nöropsikolojik fonksiyonlar ve nöropsikopatolojiyi değerlendirmek üzere geliştirilmiş farklı testler, psikometrik özellikleri de ele alınarak anlatılacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Nöropsikolojiye Giriş | Zillmer, E. A., Spiers, M. V., & Culbertson, W. C. (2007). Principles of Neuropsychology (2nd ed.). Belmont, USA: Wadsworth Publishing (Bölüm 1: A History of Neuropsychology; ss. 3-31 & Bölüm 2: Methods of Investigating Brain; ss. 32-61) Lezak, M. D., Howieson, D. B., Bigler, E. D., & Tranel, D. (2012). Neuropsychological Assessment (5th ed.). New York, USA: Oxford University Press (Bölüm 1: Basic Concepts; ss. 56-103) |
2 | Nöropsikolojik değerlendirmenin içeriği | Zillmer, E. A., Spiers, M. V., & Culbertson, W. C. (2007). Principles of Neuropsychology (2nd ed.). Belmont, USA: Wadsworth Publishing (Bölüm 3: Neuropsychological Assessment and Diagnosis; ss. 62-90). Lezak, M. D., Howieson, D. B., Bigler, E. D., & Tranel, D. (2012). Neuropsychological Assessment (5th ed.). New York, USA: Oxford University Press (Bölüm 1: The Practice of Neuropsychological Assessment; ss. 35-55 & Bölüm 2: Basic Concepts; ss. 56-103) |
3 | Nöropsikolojik değerlendirmede öykü alma, test seçimi, uygulama ve rapor yazımı | Zillmer, E. A., Spiers, M. V., & Culbertson, W. C. (2007). Principles of Neuropsychology (2nd ed.). Belmont, USA: Wadsworth Publishing (Bölüm 3: Neuropsychological Assessment and Diagnosis; ss. 62-90). Strauss, E., Sherman, E. M., & Spreen, O. (2006). A Compendium of Neuropsychological Tests: Administration, Norms, and Commentary (3rd ed.). Oxford University Press (Bölüm 3: History Taking; ss. 55-74 & Bölüm 4: Test Selection, Test Administration, and Preparation of the Patient; ss. 75-85 & Bölüm 5: Report Writing and Feedback Sessions; ss. 86-97). Lezak, M. D., Howieson, D. B., Bigler, E. D., & Tranel, D. (2012). Neuropsychological Assessment (5th ed.). New York, USA: Oxford University Press (Bölüm 5: The Neuropsychological Examination-Procedures; ss. 245-317 & Bölüm 6: The Neuropsychological Examination-Interpretations; ss. 318-358) |
4 | Nöropsikolojik Testler – Bellek, Yürütücü İşlevler, Dikkat ve Dil İşlevleri | Zillmer, E. A., Spiers, M. V., & Culbertson, W. C. (2007). Principles of Neuropsychology (2nd ed.). Belmont, USA: Wadsworth Publishing (Bölüm 3: Neuropsychological Assessment and Diagnosis; ss. 62-90). Strauss, E., Sherman, E. M., & Spreen, O. (2006). A Compendium of Neuropsychological Tests: Administration, Norms, and Commentary (3rd ed.). Oxford University Press (Bölüm 8: Executive Functions; ss. 401-545 & Bölüm 9: Attention; ss: 546-677 & Bölüm 10: Memory; ss. 678-890 & Bölüm 11: Language Tests; ss. 891-962). Lezak, M. D., Howieson, D. B., Bigler, E. D., & Tranel, D. (2012). Neuropsychological Assessment (5th ed.). New York, USA: Oxford University Press (Bölüm 9: Orientation and Attention; ss. 774-819 & Bölüm 11: Memory I Tests; ss. 894-996 & Bölüm 12: Memory II Tests; ss. 998-1263 & Bölüm 13: Verbal Functions and Language Skills; ss. 1036-1083 & Bölüm 16: Executive Functions; ss. 1265-1349) |
5 | Sınıf İçi Uygulama - Nöropsikolojik Testler | |
6 | Sınıf İçi Uygulama - Nöropsikolojik Testler | |
7 | Sınıf İçi Uygulama - Nöropsikolojik Testler | |
8 | Sınıf İçi Uygulama - Nöropsikolojik Testler | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Sınıf İçi Uygulama - Nöropsikolojik Testler | |
11 | Sınıf İçi Uygulama - Nöropsikolojik Testler | |
12 | Sınıf İçi Uygulama - Nöropsikolojik Testler | |
13 | Sınıf İçi Uygulama - Nöropsikolojik Testler | |
14 | Sınıf İçi Uygulama - Nöropsikolojik Testler | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Lezak, M. D., Howieson, D. B., Loring, D. W., & Fischer, J. S. (2004). Neuropsychological assessment (4th ed.). Oxford University Press. ISBN: 9780195395525 Strauss, E., Sherman, E. M., & Spreen, O. (2006). A compendium of Neuropsychological tests: Administration, norms, and commentary (3rd ed.). Oxford University Press. ISBN: 9780195159578 Zillmer, E., Spiers, M., & Culbertson, W. C. (2008). Principles of neuropsychology (2nd ed.). Wadsworth. ISBN: 9780495003762 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Karakaş, S., Erdoğan Bakar, E., Doğutepe Dinçer, E. (2013). BİLNOT Bataryası El Kitabı: Nöropsikolojik Testlerin Yetişkinler için Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları BİLNOT-Yetişkin (2. Basım). Eğitim Yayınevi ISBN: 9786055176259 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | 1 | 35 |
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 5 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 20 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 80 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 20 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 1 | 40 | |
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 14 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 10 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 20 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Psikoloji alanına özgü temel kavram, kuram, yaklaşımlar (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, sosyal, gelişimsel, istatistiksel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) ve güncel uygulamalarla ilgili bilgiye güncel ders materyalleri ve araç-gereçleri kullanarak sahip olur. | X | ||||
2 | Psikolojinin farklı alt alanlarına yönelik uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahip olur. | X | ||||
3 | Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgiye ve psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından uzmanlık gerektirmeyen temel düzey beceriye sahip olur. | X | ||||
4 | Psikolojiye katkıda bulunabilecek farklı disiplinlerden yararlanır ve psikolojinin bu disiplinlere olan katkısına ilişkin temel bilgilere sahip olur. | |||||
5 | Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak Türkiye’de konumlanışı, psikoloji alanında geçmişten bugüne yapılan araştırmalar, uygulamalar ve karşılaşılan sorunlar ile ilgili bilgi birikimine sahip olur. | X | ||||
6 | Psikoloji alanında edindiği bilgiyi kullanarak bireysel ve/veya takım olarak araştırma yapma, bilimsel problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımlarını kullanarak elde ettiği bulguları yorumlama yetkinliğine sahip olur. | |||||
7 | Psikoloji alanında edindiği ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgilerini kullanarak araştırma hipotezi kurma, araştırma deseni tasarlama, veri toplama, veri analiz etme, bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde rapor etme ve yorumlama becerisine sahip olur. | |||||
8 | Psikoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahip olur. | |||||
9 | Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgiye sahiptir ve psikoloji ile ilgili araştırma ve uygulamalarda bireysel farklılıklara ve insan haklarına saygı gösterir. | X | ||||
10 | Psikoloji alanı ile ilgili yerli ve yabancı yayınları, alanda kullanılan ölçme-değerlendirme araç-gereçleri ve yazılımlara ilişkin gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yeniler. | |||||
11 | Hem Türkçe hem de İngilizceyi kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest