Dersin Adı | Evrimsel Psikoloji |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSY 321 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Anlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin ana amacı insan psikolojisinin anlaşılmasında evrimsel psikolojinin oynadığı önemli rolü ortaya koymaktır. Ek olarak, EP dersi ile ayrıntılı bir kuramsal ve görgül bakış derinliğinin kazandırılması amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Evrimsel psikoloji, psikolojinin bir alt alanı olmaktan ziyade, genel olarak psikoloji hakkında farklı bir düşünme biçimidir. Geleneksel psikoloji oldukça canlı ve zengin bir alan olmakla beraber, “zihinsel desenleme”ye ilişkin olarak kapsayıcı bir kurama sahip olmaması bakımından sıklıkla eleştirilmektedir. Evrimsel psikolojik yaklaşım işte bu eksikliği giderme çabasında bir yaklaşımdır. Ek olarak, geleneksel psikolojinin algı, düşünme, öğrenme, motivasyon, sosyal davranış gibi alanlarında ortaya koyduğu sağlam bilgi birikimi evrimsel perspektiften ele alındığında daha anlamlı hale gelmektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ders Tanıtımı | |
2 | Evrimsel Psikolojiyi Doğuran Bilimsel Hareketler | Buss, D., M. (2016). Evolutionary psychology: The new science of the mind (5th Edition). New York, NY: Routledge. (Chapter 1, pp.2-32) |
3 | Evrimsel Psikolojiyi Doğuran Bilimsel Hareketler | Buss, D., M. (2016). Evolutionary psychology: The new science of the mind (5th Edition). New York, NY: Routledge. (Chapter 1, pp.2-32) |
4 | Evrimsel Psikoloji | Buss, D., M. (2016). Evolutionary psychology: The new science of the mind (5th Edition). New York, NY: Routledge. (Chapter 2, pp.33-66) |
5 | Doğanın Saldırgan Güçleriyle Mücadele | Buss, D., M. (2016). Evolutionary psychology: The new science of the mind (5th Edition). New York, NY: Routledge. (Chapter 3, pp.68-99) |
6 | Kadınların Uzun Süreli Çiftleşme Stratejileri | Buss, D., M. (2016). Evolutionary psychology: The new science of the mind (5th Edition). New York, NY: Routledge. (Chapter 4, pp.102-132) |
7 | Erkeklerin Uzun Süreli Çiftleşme Stratejileri | Buss, D., M. (2016). Evolutionary psychology: The new science of the mind (5th Edition). New York, NY: Routledge. (Chapter 5, pp.133-162) |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kısa Süreli Seksüel Stratejiler | Buss, D., M. (2016). Evolutionary psychology: The new science of the mind (5th Edition). New York, NY: Routledge. (Chapter 6, pp.163-191) |
10 | Ebeveynlik ve Akrabalık Problemleri | Buss, D., M. (2016). Evolutionary psychology: The new science of the mind (5th Edition). New York, NY: Routledge. (Chapter 7, pp.194-224) and (Chapter 8, pp.225-253) |
11 | İşbirlikçi İttifak | Buss, D., M. (2016). Evolutionary psychology: The new science of the mind (5th Edition). New York, NY: Routledge. (Chapter 9, pp.256-284) |
12 | Saldırganlık ve Mücadele | Buss, D., M. (2016). Evolutionary psychology: The new science of the mind (5th Edition). New York, NY: Routledge. (Chapter 10, pp.285-314) |
13 | Cinsiyetler Arası Anlaşmazlık | Buss, D., M. (2016). Evolutionary psychology: The new science of the mind (5th Edition). New York, NY: Routledge. (Chapter 11, pp.315-347) |
14 | Statü, Prestij ve Sosyal Baskınlık | Buss, D., M. (2016). Evolutionary psychology: The new science of the mind (5th Edition). New York, NY: Routledge. (Chapter 12, pp.348-376) |
15 | Birleşmiş Evrimsel Psikolojiye Doğru | Buss, D., M. (2016). Evolutionary psychology: The new science of the mind (5th Edition). New York, NY: Routledge. (Chapter 14, pp.378-420) |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Buss, D., M. (2016). Evolutionary psychology: The new science of the mind (5. Basım). New York, NY: Routledge. ISBN: 978-0-205-99212-6 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 45 |
Final Sınavı | 1 | 55 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 54 | |
Final Sınavı | 1 | 33 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Psikoloji alanına özgü temel kavram, kuram, yaklaşımlar (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, sosyal, gelişimsel, istatistiksel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) ve güncel uygulamalarla ilgili bilgiye güncel ders materyalleri ve araç-gereçleri kullanarak sahip olur. | X | ||||
2 | Psikolojinin farklı alt alanlarına yönelik uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahip olur. | |||||
3 | Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgiye ve psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından uzmanlık gerektirmeyen temel düzey beceriye sahip olur. | |||||
4 | Psikolojiye katkıda bulunabilecek farklı disiplinlerden yararlanır ve psikolojinin bu disiplinlere olan katkısına ilişkin temel bilgilere sahip olur. | X | ||||
5 | Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak Türkiye’de konumlanışı, psikoloji alanında geçmişten bugüne yapılan araştırmalar, uygulamalar ve karşılaşılan sorunlar ile ilgili bilgi birikimine sahip olur. | X | ||||
6 | Psikoloji alanında edindiği bilgiyi kullanarak bireysel ve/veya takım olarak araştırma yapma, bilimsel problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımlarını kullanarak elde ettiği bulguları yorumlama yetkinliğine sahip olur. | |||||
7 | Psikoloji alanında edindiği ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgilerini kullanarak araştırma hipotezi kurma, araştırma deseni tasarlama, veri toplama, veri analiz etme, bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde rapor etme ve yorumlama becerisine sahip olur. | |||||
8 | Psikoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahip olur. | |||||
9 | Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgiye sahiptir ve psikoloji ile ilgili araştırma ve uygulamalarda bireysel farklılıklara ve insan haklarına saygı gösterir. | |||||
10 | Psikoloji alanı ile ilgili yerli ve yabancı yayınları, alanda kullanılan ölçme-değerlendirme araç-gereçleri ve yazılımlara ilişkin gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yeniler. | |||||
11 | Hem Türkçe hem de İngilizceyi kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest