Dersin Adı | Çatışma Çözümlemesi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSIR 400 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, çatışmaların çözümü etrafında dönen karmaşık dinamikleri anlamaktır. Ders, çatışma yönetimi ve çözümünde teorik ve ampirik literatüre odaklanacaktır. Amaç, öğrencilere etnik, dini ve askeri çatışmaları analiz etmek ve bu alanda özgün araştırmalar üretmek için gerekli teorik altyapıyı kazandırmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders, toplulukların ve devletlerin neden birbirleriyle şiddetli çatışmalara girdiğine ve bu tür çatışmaları çözmek için küresel ve yerel aktörlerin nasıl farklı yollar izlediğine odaklanacaktır. Dersayrıca barış görüşmelerinin ve uzlaşmanın doğasını da vurgulayacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Çağdaş çatışmaları anlamlandırmak ve çatışma analizi | Peter Wallensteen, Understanding Conflict Resolution: War Peace and the Global System, SAGE Publications, London, 2002. pp. 3-12 |
3 | Çatışma ve Çatışma dönüşümüne yönelik yaklaşımlar | Ramsbotham, O, Woodhouse, T. and Miall, H. (2016). Contemporary Conflict Resolution, Chapter 3 & Chapter 19. Adisonmez, U.C. (2019), ‘When Conflict Traumas Fragment: Investigating the Sociopsychological Roots of Turkey’s Intractable Conflict’, Political Psychology 40(6), pp. 1373-1390. Mitchell, C.R., (2002). “Beyond Resolution: What does Conflict Transformation Actually Transform?”, http://www.gmu.edu/academic/pcs/CM83PCS.htm |
4 | Barış Koşulları: Şiddet ne zaman patlak verir? Diyalog ne zaman başlar? | Ramsbotham, O, Woodhouse, T. and Miall, H. (2016). Contemporary Conflict Resolution, Chapter 4. & Chapter 5. McCartney, C. (2005). ‘From armed struggle to political negotiations: Why? When? How?’, Conciliation Resources, https://www.c-r.org/accord/engaging-armed-groups/armed-struggle-political-negotiation-why-when-how Zartman, I.W. (2001). ‘The Timing of Peace Initiatives: Hurting Stalemates and Ripe Moments’, Global Review of Ethnopolitics (1): 1, pp. 8-18. |
5 | Track I Barışı Koruma ve Barış Yapma: Koruma Sorumluluğu Sorunu | Ramsbotham, O, Woodhouse, T. and Miall, H. (2016). Contemporary Conflict Resolution, Chapter 6 & Chapter 7. Michta, A. ‘ NATO After the Kosovo Campaign and the KFOR Peacekeeping Operations: What Has Changed?’, Wilson Center, https://www.wilsoncenter.org/publication/218-nato-after-the-kosovo-campaign-and-the-kfor-peacekeeping-operations-what-has-changed |
6 | Track II ve Track III Diplomasi: Çatışma Çözümünde Sivil Toplum ve STK'ların Rolü | Ramsbotham, O, Woodhouse, T. and Miall, H. (2016). Contemporary Conflict Resolution, Chapter 7. Ropers, N., (2004). ‘From Resolution to Transformation: the role of Dialogue Projects’, in the Berghof Handbook of Constructive Conflict, https://berghof-foundation.org/library/from-resolution-to-transformation-the-role-of-dialogue-projects |
7 | Çatışmalar sırasında ve sonrasında medyayı neden önemsemeliyiz? | Robinson, P. (1999). 'The CNN Effect: Can the news media drive foreign policy?', Review of International Studies (25): 2, pp. 301-309. Kuusik, N. (2010). ‘‘The Role of the Media in Peace Building, Conflict Management, and Prevention’, E-IR, https://www.e-ir.info/2010/08/28/the-role-of-media-in-peace-building-conflict-management-and-prevention/ |
8 | Arasınav | |
9 | Uyuşmazlık Arabuluculuğu Nedir? | Hugo, S. (2007). ‘A Guide to Mediation: Enabling Peace Processes in Violent Conflicts’, Center for Humanitarian Dialogue, http://www.gsdrc.org/document-library/a-guide-to-mediation-enabling-peace-processes-in-violent-conflicts/ Ramsbotham, O, Woodhouse, T. and Miall, H. (2016). Contemporary Conflict Resolution, Chapter 7. |
10 | Çatışma Müzakereleri, Barış Görüşmeleri ve Çatışmanın Sonlandırılması | Ramsbotham, O, Woodhouse, T. and Miall, H. (2016). Contemporary Conflict Resolution, Chapter 7. Jackson, R. (2000). ‘Successful negotiation in international violent conflict’, Journal of Peace Research (37): 3, pp. 323-344. |
11 | Çatışma Sonrası Yaşam: Çatışma Sonrası Barış İnşası | Ramsbotham, O, Woodhouse, T. and Miall, H. (2016). Contemporary Conflict Resolution, Chapter 8 & 9. |
12 | Grup Sunumları | |
13 | Grup Sunumları | |
14 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Ramsbotham, O, Woodhouse, T. and Miall, H. (2016). Contemporary Conflict Resolution (4th Eds.) (Polity Press, 2016). |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 20 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 4 | 48 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 15 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | |
Final Sınavı | 1 | 43 | |
Toplam | 169 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına katkı sağlayan diğer disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahiptir ve bu disiplinlerden yararlanır. | X | ||||
3 | Klasik ve güncel kuramlar arasındaki farklılıkları ayırt eder ve ilişkileri değerlendirir. | X | ||||
4 | Bölgesel ve küresel sorunları tanımlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | ||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
6 | Alan ile ilgili konularda diğer kişi ve kurumlara düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı ve sözlü aktarır. | |||||
7 | Ulusal ve uluslararası siyasetin aktörleri ve kurumları arasındaki ilişkilerde görülen tarihi süreklilik ve değişiklikleri tespit eder. | X | ||||
8 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarıyla ilgili kavram, kuram ve gelişmeleri bilimsel yöntemlerle inceler. | X | ||||
9 | Bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||
10 | Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak siyaset bilimi ve uluslararası ilişkilerle ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Protfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest