Dersin Adı | Küreselleşme ve Dünya Sistemi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSIR 340 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencileri küreselleşme söyleminin temel kavramsal araçları ile tanıştırmak ve onları küreselleşme sürecine yönelik teorik analizler ile donatmaktır. Böylece, temel amaç öğrencileri küreselleşmenin siyasi, ekonomik ve sosyal sonuçlarına yönelik olarak eğitmektir. Tamamlayıcı bir bakış açısı olarak, dünya sistemi teorisi küreselleşme literatürüyle birlikle incelenecektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders, küreselleşmeye yönelik çeşitli teorik yaklaşımların karşılaştırmalı bir değerlendirmesi ile başlayacaktır. Sonraki amaç küreselleşmenin yol açtığı yapısal değişikliklere ve daha ileri analizler için temel kavramsal araçlara odaklanmak olacaktır. Konu odaklı bir değerlendirme sonrasında ders alternatif bir perspektif olarak dünya sistemi yaklaşımı üzerine kısa bir tartışma ile tamamlanacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Küreselleşme ve Devlet | Held et al, Ch. 1 The Territorial State and Global Politics BOOK: The State: Past, Present, Future, Bob Jessop, 2015. |
3 | Ticaretin Küreselleşmesi | Held et al, Ch. 3 Global Trade, Global Markets SERIES: SUCCESSION (2018-2023) |
4 | Küresel Bağlamda Kurumsal Güç | Held et al, Ch. 5 Corporate Power and Global Production Networks BOOK: Degrowth: A Vocabulary for a New Era, G. D’Alisa, F. Demaria and G. Kallis (eds.), 2014. DOCUMENTARY: American Factory (2019) MOVIE: Don’t Look Up (2021) |
5 | Küreselleşmeyi Teorileştirme | Ritzer, Ch. 2 Theorizing Globalization DOCUMENTARY: The Economics of Happiness (2011) |
6 | Dijital Alan | Ritzer, Ch. 6 High-Tech Global Flows and Structures DOCUMENTARY: The Social Dilemma (2020) MOVIE: Her (2013) |
7 | Küresel Bir Kültürün Oluşumu | Ritzer, Ch. 7 Global Culture and Cultural Flows MOVIE: Babel (2006) BOOK: White Teeth, Zadie Smith (2000). |
8 | Ara Sınav | |
9 | Küresel Ölçekte Hareketlilik: Ulusötesi Göç | Ritzer, Ch. 8 Global Flows of Migrants BOOK: The Kite Runner, Khaled Hosseini (2003). MOVIE: BIUTIFUL (2010) |
10 | Çevresel Sorunlar | Ritzer, Ch. 9 Global Environmental Flows DOCUMENTARY: The True Cost (2015) |
11 | Tersine Küreselleşme | Ritzer, Ch. 10 Negative Global Flows and Processes BOOK: Networks of Outrage and Hope- Manuel Castells |
12 | Eşitsizlik | Ritzer, Ch. 11 Inequality MOVIE: PARASITE (2019) BOOK: Haves and Have Nots- Branko Milanovic |
13 | Küreselleşmeye Dünya-Sistemleri Yaklaşımı | Wallerstein- Globalization or the Age of Transition? Wallerstein- After developmentalism and Globalization, What? Available at http://www.iwallerstein.com BOOK: Historical Capitalism, I. Wallerstein, 2011. |
14 | Küreselleşmenin Geleceği | Wolfgang Streeck- How Will Capitalism End? BOOK: Capitalism, Alone, Branko Milanovic, 2019. |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Held et al, Global Transformations, Stanford UP, 1999. Ritzer, George, Globalization: The Essentials, John Wiley and Sons, 2018. Milanovic, Branko. (2019). Capitalism, Alone. Belknap Press. Wallerstein- After Developmentalism and Globalization, What? Available at http://www.iwallerstein.com *Tüm kaynaklar üniversitemiz kütüphanesinde veya açık kaynak olarak erişilebilir durumdadır veya Blackboard sistemi aracılığıyla öğrencilerimizle paylaşılmaktadır. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 2 | 20 |
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 2 | 18 | |
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 24 | |
Final Sınavı | 1 | 32 | |
Toplam | 188 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına katkı sağlayan diğer disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahiptir ve bu disiplinlerden yararlanır. | |||||
3 | Klasik ve güncel kuramlar arasındaki farklılıkları ayırt eder ve ilişkileri değerlendirir. | |||||
4 | Bölgesel ve küresel sorunları tanımlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | ||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
6 | Alan ile ilgili konularda diğer kişi ve kurumlara düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı ve sözlü aktarır. | |||||
7 | Ulusal ve uluslararası siyasetin aktörleri ve kurumları arasındaki ilişkilerde görülen tarihi süreklilik ve değişiklikleri tespit eder. | X | ||||
8 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarıyla ilgili kavram, kuram ve gelişmeleri bilimsel yöntemlerle inceler. | X | ||||
9 | Bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||
10 | Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak siyaset bilimi ve uluslararası ilişkilerle ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Protfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest