Dersin Adı | Uluslararası İlişkiler Teorileri |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSIR 304 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu ders, çatışma, güvenlik, güç ve bütünleşme gibi başlıca Uluslararası İlişkiler konularını farklı kuramsal açılardan tartışmayı ve hem anaakım hem de eleştirel kuramları güncel vakalara uygulamayı amaçlar. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste Uluslararası İlişkiler disiplininde kullanılan farklı teoriler, felsefi temelleri, ana varsayımları, temel sorunsalları ve bu sorunsallara ilişkin cevapları çerçevesinde incelenecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Uluslararası İlişkiler Teorisi nedir ve Neden Buna İhtiyacımız Var? | Dunne et al. International Relations Theories, Ch. 1. Singer, J. D. (1961). “The Level-of-Analysis Problem in International Relations,” World Politics, 14 (1), pp. 77-92. |
3 | Klasik ve Yapısalcı Realizm | Dunne et al. International Relations Theories, Ch. 3 & 4. Carr, E.H. (2000). The Twenty Years’ Crisis. An Introduction to the Study of International Relations. London: Palgrave Macmillan, Ch. 1-6. Waltz, K. N. (1990), “Realist Thought and Neorealist Theory”, Journal of International Affairs, 44 (1), pp. 21-37. |
4 | Liberalizm(ler) | Dunne et al. International Relations Theories, Ch. 5 & 6. Keohane, R. (2004), http://www.uctv.tv/shows/Theory-and-International-Institutions-with-Robert-O-Keohane-Conversations-with-History-8991 |
5 | İnşacılık | Dunne et al. International Relations Theories, Ch. 10. Wendt, A. (1992). “Anarchy is what states make of it: the social construction of power politics,” International Organization, 46 (2), pp. 391‐425. |
6 | Marksizm ve Eleştirel Teori | Dunne et al. International Relations Theories, Ch. 8 & 9 Cox, C. (1983). “Gramsci, Hegemony and IR”, Millennium, 12 (2), pp. 162-175. |
7 | İngiliz Okulu | Dunne et al. International Relations Theories, Ch. 7 Buzan, B. (2001). "The English School: An Underexploited Resource in IR", Review of International Studies, 27 (3), pp. 471-88. |
8 | Midterm | |
9 | Postyapısalcılık | Dunne et al. International Relations Theories, Ch. 12 & Foucault, M. (1980) “Truth and Power”. in Gordon. C. (Ed.). Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings 1972-1977, New York: Harvester Wheatsheaf, pp. 109-133. |
10 | Postkolonyalizm | Dunne et al. International Relations Theories, Ch. 13 & Said, E. (2003) Orientalism, London: Penguin, pp. 1-49. |
11 | Eski Savaşlar, "Yeni Savaşlar" & Uİ | Kaldor, M. (2013). In defence of new wars. Stability: International journal of security and development, 2(1). & Hirst, P. Q. (2002). Another century of conflict? War and the international system in the 21st century. International Relations, 16(3), 327-342. |
12 | Uİ'de Yeni Yaklaşımlar | Dunne et al. International Relations Theories, Ch. 11, 14 & 15. & Adisonmez, U. C., and Oztig, L. I. (2024). A Psychoanalytic Approach to Turkish Foreign Policy: Crisis, Disorder, and Disorientation. Critical Studies on Security, 1–22. |
13 | Grup Sunumları | |
14 | Grup Sunumları | |
15 | Dersin genel değerlendirmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Tim Dunne, Milja Kurki ve Steve Smith (Eds.) (2016). International Relations Theories: Discipline and Diversity, 3rd edition, Oxford: Oxford University Press. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 20 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 3 | 36 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 30 | |
Final Sınavı | 1 | 35 | |
Toplam | 169 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına katkı sağlayan diğer disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahiptir ve bu disiplinlerden yararlanır. | |||||
3 | Klasik ve güncel kuramlar arasındaki farklılıkları ayırt eder ve ilişkileri değerlendirir. | X | ||||
4 | Bölgesel ve küresel sorunları tanımlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | ||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
6 | Alan ile ilgili konularda diğer kişi ve kurumlara düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı ve sözlü aktarır. | |||||
7 | Ulusal ve uluslararası siyasetin aktörleri ve kurumları arasındaki ilişkilerde görülen tarihi süreklilik ve değişiklikleri tespit eder. | X | ||||
8 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarıyla ilgili kavram, kuram ve gelişmeleri bilimsel yöntemlerle inceler. | X | ||||
9 | Bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||
10 | Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak siyaset bilimi ve uluslararası ilişkilerle ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Protfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest