Dersin Adı | Genel Görelilik Teorisi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PHYS 424 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Problem çözmeSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, kütle çekim fenomeninin uzay ve zamanın eğriliğinin geometrik bir sonucu olarak nasıl ortaya çıktığını ve bu evrensel teorinin çeşitli uygulamalarını tartışmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste kütle çekim teorisinin temel konularını incelenecektir. Tensör notasyonunun temelleri geliştirdikten sonra, Einstein’ın alan denklemi tanıtılacaktır. Bundan sonra, denklemin Schwarzschild çözümü elde edilecektir. Teorinin gözlemsel kanıtları sunulacak ve teorinin kara delikler ve yerçekimi dalgaları gibi sonuçları tartışılacaktır. Ayrıca, kuantum gravitasyonu ve kozmoloji üzerine de tartışmalar yapılacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Özel göreliliğin gözden geçirilmesi | Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 2-3. ISBN: 9780198596868 |
2 | Özel göreliliğin gözden geçirilmesi | Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 4. ISBN: 9780198596868 |
3 | Tensör formülasyonu | Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 5-6. ISBN: 9780198596868 |
4 | Eşdeğerlik ilkesi | Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 8-9. ISBN: 9780198596868 |
5 | Genel görelilikte alan denklemleri | Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 10-11. ISBN: 9780198596868 |
6 | Einstein alan denklemleri | Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 12-13. ISBN: 9780198596868 |
7 | 10 Aralık Ara sınav 1/Proje 1 Sunumları | |
8 | Schwarzschild çözümü | Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 14. ISBN: 9780198596868 |
9 | Genel göreliliğin güneş sisteminde testleri | Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 15. ISBN: 9780198596868 |
10 | Kara delikler, Yüklü ve dönen kara delikler | Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 16, Bölüm 18-19. ISBN: 9780198596868 |
11 | 24 Aralık Proje 2 Sunumları | |
12 | Kütleçekimi dalgaları | Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 20-21. ISBN: 9780198596868 |
13 | Relativistik kozmoloji | Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 22. ISBN: 9780198596868 |
14 | Kosmolojik modeller | Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 23. ISBN: 9780198596868 |
15 | 14 Ocak Proje 3 Sunumları | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). ISBN: 9780198596868 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 3 | 60 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 3 | 7 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | 1 | 23 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır, | X | ||||
2 | Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir, | X | ||||
3 | Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler, | X | ||||
4 | Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır, | X | ||||
5 | Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır, | |||||
6 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular, | |||||
7 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur, | |||||
8 | Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar, | |||||
9 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur, | |||||
10 | Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür, | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır, | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest