Dersin Adı | Hızlandırıcı Fiziği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PHYS 405 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Problem çözmeSoru & CevapCanlandırmaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere tıp, endüstri ve bilimsel araştırmalar için dünya çapında kullanılan yaklaşık 14000 parçacık hızlandırıcısının çalışma prensiplerini ve kullanım alanlarını tanıtmayı hedeflemektedir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, parçacık hızlandırıcılarının ve bunların ürettikleri demetlerin fiziksel temellerine odaklanacaktır. Verilecek derslerde, elektromanyetik ve özel görelilik teorileri içerisinden, özellikle radyo frekans parçacık hızlandırıcıları ile alakalı bazı konular sentezlenerek tartışılacaktır. Ayrıca, bu hızlandırıcıların atom-altı fizik, sinkrotron ışık kaynakları ve radyasyon terapisi gibi konulardaki uygulamaları da incelenecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse, parçacıklara ve parçacık hızlandırıcılarına giriş | Ders kitabı |
2 | Hızlandırıcıların tarihi gelişimi ve çeşitleri | Ders kitabı |
3 | Bugünün ve geleceğin parçacık hızlandırıcıları | Ders kitabı |
4 | Demet fiziğine giriş | Ders kitabı |
5 | Enine demet dinamiği | Ders kitabı |
6 | Enine demet dinamiği | Ders kitabı |
7 | Ara sınav | |
8 | FODO hücresi ve diğer hücre türleri | Ders kitabı |
9 | Boyuna demet dinamiği | Ders kitabı |
10 | Parçacık hızlandırıcılarına dayalı ışınım kaynakları | Ders kitabı |
11 | Parçacık hızlandırıcılarının uygulamaları | Ders kitabı |
12 | Parçacık kaynağı, giriş&çıkış hatları, demet araçları, RF sistemi, demet transfer hattı, kriyojeni ve vakum sistemi ile bir bütün olarak hızlandırıcı tesislerinin anatomisinin anlaşılması | Ders kitabı |
13 | Lineer olmayan demet dinamiğine giriş | Ders kitabı |
14 | Kolektif etkilere giriş | Ders kitabı |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Klaus Wille, The Physics of Particle Accelerators – An introduction (Oxford, 2001). ISBN: 9780198505495 Wolski, Andy, Beam Dynamics in High Energy ParticleAccelerators,imperial college press (2014), ISBN: 978-1783262779 Helmut Wiedemann, Particle Accelerator Physics, Springer 4th ed. (2015), ISBN: 3319183168 S.Y. Lee, Accelerator Physics, 3rd edition, World Scientific, ISBN: 978-9814374941 CERN Accelerator School Lectures JUAS Lectures USPAS Lectures CERN Summer Student Program Lectures |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Stephen Peggs and Todd Satogata, Introduction to Accelerator Dynamics (Cambridge University Press, 2017) ISBN: 9781107132849 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 65 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 17 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 17 | |
Final Sınavı | 1 | 24 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır, | X | ||||
2 | Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir, | X | ||||
3 | Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler, | X | ||||
4 | Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır, | |||||
5 | Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır, | |||||
6 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular, | |||||
7 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur, | |||||
8 | Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar, | X | ||||
9 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur, | |||||
10 | Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür, | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır, | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest