| Dersin Adı | Özel Görelilik Teorisi |
| Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| PHYS 314 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
| Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
| Dersin Dili | İngilizce | |||||
| Dersin Türü | Seçmeli | |||||
| Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
| Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
| Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Tartışma Problem çözme Anlatım / Sunum | |||||
| Dersin Koordinatörü | ||||||
| Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
| Yardımcı(ları) | - | |||||
| Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, tüm fizik bilimi içerisindeki en merkezi ve birleştirici teorilerden biri olan özel görelilik teorisinin matematiksel ve fiziksel yapısını öğrencilere tanıtmaktır. |
| Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Ders Tanımı | Bu derste Michelson-Morley deneyi, Einstein’ın temel aksiyomları, ışık hızı, Lorentz dönüşümleri, has zaman, uzunluk ve zamanın göreliliği, relativistik optik, sürüklenme ve Doppler etkileri, uzayzaman, dörtlü vektör gösterimi, dört-hız, dört-ivme, dört-momentum, kütle-enerji denkliği, de Broglie dalgaları, fotonlar, dört-kuvvet, relativistik dinamik, dört-vektör gösteriminde Maxwell denklemleri ve alan dönüşümleri konuları işlenecektir. |
| Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
| Temel Ders | |
| Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
| Destek Dersleri | ||
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | Özel görelilik kuramının temelleri ve Michelson-Morley deneyi | Wolfgang Rindler, Introduction to Special Relativity, 2nd edn. (Clarendon, 1991). Bölüm 1.1-2. ISBN: 9780198539520 |
| 2 | Eylemsiz referans çerçeveleri ve Einstein’ın temel iki aksiyomu | Wolfgang Rindler, Introduction to Special Relativity, 2nd edn. (Clarendon, 1991). Bölüm 1.4. ISBN: 9780198539520 |
| 3 | Işık hızı ve Lorentz dönüşümleri | Wolfgang Rindler, Introduction to Special Relativity, 2nd edn. (Clarendon, 1991). Bölüm 1.5-6. ISBN: 9780198539520 |
| 4 | Has zaman, uzunluk ve zamanın göreliliği | Wolfgang Rindler, Introduction to Special Relativity, 2nd edn. (Clarendon, 1991). Bölüm 2. ISBN: 9780198539520 |
| 5 | Relativistik optik, sürüklenme ve Doppler etkileri | Wolfgang Rindler, Introduction to Special Relativity, 2nd edn. (Clarendon, 1991). Bölüm 3. ISBN: 9780198539520 |
| 6 | Uzay-zaman ve dörtlü vektör gösterimi | Wolfgang Rindler, Introduction to Special Relativity, 2nd edn. (Clarendon, 1991). Bölüm 4.19-21. ISBN: 9780198539520 |
| 7 | Dört-vektörler: dört-hız ve dört-ivme | Wolfgang Rindler, Introduction to Special Relativity, 2nd edn. (Clarendon, 1991). Bölüm 4.22-23. ISBN: 9780198539520 |
| 8 | Dört-momentum ve kütle-enerji denkliği | Wolfgang Rindler, Introduction to Special Relativity, 2nd edn. (Clarendon, 1991). Bölüm 5.25-28. ISBN: 9780198539520 |
| 9 | Ara sınav/Proje 1 | |
| 10 | Dört-kuvvet ve relativistik dinamik | Wolfgang Rindler, Introduction to Special Relativity, 2nd edn. (Clarendon, 1991). Bölüm 5.29-35. ISBN: 9780198539520 |
| 11 | Dört-vektör gösteriminde maxwell denklemleri | Wolfgang Rindler, Introduction to Special Relativity, 2nd edn. (Clarendon, 1991). Bölüm 6.37-28. ISBN: 9780198539520 |
| 12 | Proje 2 | |
| 13 | Elektrik ve manyetik alan dönüşümleri | Wolfgang Rindler, Introduction to Special Relativity, 2nd edn. (Clarendon, 1991). Bölüm 7.39-43. ISBN: 9780198539520 |
| 14 | Proje 3 | |
| 15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
| 16 | Final Sınavı |
| Ders Kitabı | Wolfgang Rindler, Introduction to Special Relativity, 2nd edn. (Clarendon, 1991). ISBN: 9780198539520 |
| Önerilen Okumalar/Materyaller |
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
| Katılım | ||
| Laboratuvar / Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
| Portfolyo | ||
| Ödev | ||
| Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
| Proje | 3 | 40 |
| Seminer/Çalıştay | ||
| Sözlü Sınav | ||
| Ara Sınav | 1 | 20 |
| Final Sınavı | 1 | 40 |
| Toplam |
| Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 60 |
| Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
| Toplam |
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
| Arazi Çalışması | |||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
| Portfolyo | |||
| Ödev | |||
| Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
| Proje | 3 | 6 | |
| Seminer/Çalıştay | |||
| Sözlü Sınav | |||
| Ara Sınavlar | 1 | 12 | |
| Final Sınavı | 1 | 14 | |
| Toplam | 150 |
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır, | X | ||||
| 2 | Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir, | X | ||||
| 3 | Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler, | X | ||||
| 4 | Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır, | |||||
| 5 | Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır, | |||||
| 6 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular, | |||||
| 7 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur, | |||||
| 8 | Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar, | |||||
| 9 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur, | X | ||||
| 10 | Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür, | |||||
| 11 | Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | |||||
| 12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır, | |||||
| 13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. | |||||
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest