Dersin Adı | İstatistik Teorisi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATH 304 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencileri Matematiksel İstatistik Teorisi ve uygulamalarıyla tanıştırmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste örneklem ve popülasyon kavramları, olabilirlik ve değişmezlik ilkeleri, nokta tahminleme, hipotez testi, aralık tahminleme, ve karar verme teorisi kavramları tartışılır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | İstatistiğin temel kavramlarına giriş. Sonsuz popülasyondan örnekleme, basit rastgele örnek, tabakalı örnek, küme örneklemesi, sistematik örnek | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press,1990, ISBN-13:9780534243128. section 5.1. |
2 | Rastgele örneklem özellikleri | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press,1990, ISBN-13:9780534243128. section 5.2. |
3 | Sıra İstatistikleri, Stieltjes integrali | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press,1990, ISBN-13:9780534243128. section 5.3. |
4 | Empiric (örneklem) dağılım fonksiyonu, Glivenko-Cantelli teoremi | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press,1990, ISBN-13:9780534243128. section 5.4., “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers,1998, ISBN:90-5699-018-7. Section 1.2-1.3 |
5 | İstatistikler I ve II tür | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press,1990, ISBN-13:9780534243128. California: section 6., “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers,1998, ISBN:90-5699-018-7., Section 1.5 |
6 | I ve II tür istatistikler için süreklilik teoremleri | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press,1990, ISBN-13:9780534243128. section 7.1., “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers,1998, ISBN:90-5699-018-7. Section 1.5-1.7 |
7 | Nokta tahmin edicileri, veri indirgeme ilkeleri | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press,1990, ISBN-13:9780534243128. section 7.2. |
8 | Momentler yöntemi | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press,1990, ISBN-13:9780534243128. section 7.2. |
9 | Maksimum olabilirlik tahmin edicileri | -“Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press,1990, ISBN-13:9780534243128. section 7.2. |
10 | Ara sınav I | |
11 | Tahmin edicileri değerlendirme yöntemleri, tahmin edicilerin tutarlılığı | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press,1990, ISBN-13:9780534243128. section 7.3. |
12 | Ara sınav II | |
13 | Parametrik olmayan tahmin, hipotez testi | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press,1990, ISBN-13:9780534243128. section 8. |
14 | Neyman-Pearson lemması, regresyon analizi, enküçük kareler yöntemi | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press,1990, ISBN-13:9780534243128. section 8.2.1. |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | - |
16 | Final sınavı | - |
Ders Kitabı | “Statistical Inference” by G. Casella, R. L. Berger, Duxbury Press,1990, ISBN-13:9780534243128. “Mathematical Statistics” by A. A. Borovkov, Gordon and Breach Science Publishers,1998, ISBN:90-5699-018-7. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | “Mathematical Statistics” by J. Shao, Springer.; 2nd edition, 2003,ISBN-13:978-0387953823 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | - | - |
Portfolyo | ||
Ödev | - | - |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | - | - | |
Portfolyo | |||
Ödev | - | - | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 42 | |
Final Sınavı | 1 | 50 | |
Toplam | 210 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel matematik, uygulamalı matematik veya istatistik kuramlarına ve uygulamalarına hâkim olur. | X | ||||
2 | Matematik veya istatistik alanlarında edindiği ileri düzey bilgi ve becerilerini kullanarak verileri yorumlar, sorunları tanımlar, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |||||
3 | Disiplinler arası yaklaşımla, matematik veya istatistiği gerçek yaşamda uygular ve kendi potansiyelini keşfeder. | X | ||||
4 | Matematik veya İstatistik alanında edindiği ileri düzeyde bilgi ve becerilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
5 | Kuramsal ve teknik bilgilerini detaylı olarak uzman olan veya olmayan kişilere rahatça aktarır. | X | ||||
6 | Matematik veya istatistik alanlarında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar. | |||||
7 | Matematik veya istatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır. | |||||
8 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular. | |||||
9 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur. | |||||
10 | Soyut düşünce yapısına hâkim olarak, somut olayları bağlar ve çözüm üretir, veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Matematik veya İstatistik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest