Dersin Adı | Anayasa Yargısı |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUK 486 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu ders hukuk fakültesi ders programındaki zorunlu anayasa hukuku eğitiminin, yargılama hukukuna ilişkin boyutunu öğrencilere aktarmayı amaçlamaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, anayasa hukukunun yargılama hukuku boyutunu karşılaştırmalı bir perspektifle incelemektedir. Anayasa kurallarının yaptırım müessesesi olan anayasaya uygunluk denetimi, kuramsal anayasa hukukunun pratik karşılığıdır. Anayasa yargısının tarihsel süreç içerisinde ortaya çıkışı, gelişimi ve bugün uygulanan türlerini ele almaktadır. Türk anayasa yargısının kurumsal hem de fonksiyonel özellikleri, dünyadaki diğer örneklerle mukayeseli bir biçimde incelenecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Anayasa Yargısının Temel Kavramları | İba & Kılıç, s. 1-21. |
2 | Anayasa Yargısının Tarihçesi, Anlamı ve İşlevi | İba & Kılıç, s. 21-32, 40-49; Özbudun, s. 46-57. |
3 | Marbury v Madison Davası | İba & Kılıç, s. 66-71 |
4 | Türkiye’de anayasa yargısının doğuşu | İba & Kılıç, s. 32-40 |
5 | Anayasaya uygunluğun siyasal yoldan denetimi | İba & Kılıç, s. 51-57 |
6 | Anayasaya uygunluğun olağan yargı organlarınca denetimi | İba & Kılıç, s. 64-72 |
7 | Anayasaya uygunluğun merkezi bir yargı organınca denetimi | İba & Kılıç, s. 72-74 |
8 | Anayasa yargısının meşruluk sorunu | Özbudun, s. 57-63. |
9 | Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu | İba & Kılıç, s.157-184 |
10 | Denetim Türleri ve Ölçü Norm | İba & Kılıç, s. 197-210 |
11 | Anayasa Mahkemesinin Denetimine Tabi Olmayan Düzenlemeler | İba & Kılıç, s. 185-195 |
12 | Anayasa Mahkemesi Kararlarının Türleri ve Sonuçları | İba & Kılıç, s. 211-227 |
13 | Anayasa Mahkemesine Bireysel başvuru (I) | İba & Kılıç, s. 97-108 |
14 | Anayasa Mahkemesine Bireysel başvuru (II) | İba & Kılıç, s. 108-143 |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Şeref İba & Abbas Kılıç, Anayasa Yargısı Dersleri, 4. Baskı, Ankara: Turhan, 2021 | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 50 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 4 | 64 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 14 | ||
Final Sınavı | 1 | 24 | |
Toplam | 136 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir. | X | ||||
2 | Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. | X | ||||
3 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
4 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. | X | ||||
5 | Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. | |||||
6 | Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. | X | ||||
7 | Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. | |||||
8 | İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. | X | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir | X | ||||
10 | Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . | X | ||||
12 | Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest