Dersin Adı | Uluslararası İnsancıl Hukuk |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUK 472 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Servis Dersi | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | İnsancıl Hukuk dalının varoluş nedeni, savaş olgusudur. Dersin amacı bu hukuk dalını öğrencilere tanıtmak ve Uluslararası yada Uluslararası olmayan silahlı çatışmalarda uygulanacak kurallar hakkında bilgi vermektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Uluslararası insancıl hukuk, insan acılarının en aza indirilmesini amaçlar. Bunun için de, savaşın olabildiğince insancıl ve kurallara bağlanması gerekir. İşte bu amaç, yüzyıllarca süren bir çalışmanın ürünü olarak Cenevre Sözleşmeleri'nde ve ek protokollerinde somutlanmıştır. Kızılhaç tarafından hazırlanan ve Cenevre Sözleşmeleri diye de bilinen sözleşmeler, İnsancıl Hukukun en önemli kaynağı olup derste Cenevre Sözleşmeleri esas alınarak uluslararası insancıl hukukun temel kavramları öğretilecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Kuvvet Kullanmanın Tarihçesi | Green, Comtemporary Law of Armed Conflict p.1-12 |
3 | Savaş, Çatışma ve Hukuk | Green, Comtemporary Law of Armed Conflict p.13-17 |
4 | BM sonrası Kuvvet Kullanma Yasağı | Sunum |
5 | İnsani Müdahale Doktrini | Kerem Batır, Humanitarian Intervention in International Law: European Conflicts. |
6 | İnsancıl Hukukun Temel İlkeleri | Green, Comtemporary Law of Armed Conflict p.20-53 |
7 | Koruma altındaki kişiler | Green, Comtemporary Law of Armed Conflict p.196-243 |
8 | Kullanılabilecek Silahlara İlişkin Sınırlamalar (Biyolojik ve Kimyasal Silahlar, Kara mayınları, Lazer silahları, Nükleer Silahlar) | Green, Comtemporary Law of Armed Conflict p.123-144 |
9 | Uluslararası Çatışmalar ve İnsancıl Hukuk – I (Uluslararası Çatışmaların Temel kuralları, Savaş Hali) | Green, Comtemporary Law of Armed Conflict p.54-69 |
10 | Uluslararası Çatışmalar ve İnsancıl Hukuk – II (Silahların Kullanımına ilişkin prensipler) | Green, Comtemporary Law of Armed Conflict p.70-100 |
11 | Uluslararası Nitelikte Olmayan Çatışmalar ve İnsancıl Hukuk (iç çatışmalar, Cenevre Konvansiyonları ortak 3. Madde ve 2 nolu Protokol) | Green, Comtemporary Law of Armed Conflict p.317-331 |
12 | Terörizm ve Uluslararası İnsancıl Hukuk | İbrahim Kaya, Terörle Mücadele ve Uluslararası Hukuk, USAK yayınları-2005. |
13 | Barış Güçleri ve Uluslararası İnsancıl Hukuk | Green, Comtemporary Law of Armed Conflict p.336-346 |
14 | İşgal ve Uluslararası İnsancıl Hukuk | Sunum |
15 | Savaş Suçları, Uluslararası Ceza Hukuku ve İnsancıl Hukuk | Green, Comtemporary Law of Armed Conflict p.286-310 |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
| |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Jean-Marie Henckaerts, Louise Doswald-Beck, Uluslararası İnsancıl Teamül (Örf-Adet) Hukuku, Uluslararası Kızılhaç Komitesi, (Çev.:Emre Öktem vd.) Galatasaray Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları:6,2005. https://www.icrc.org/en/doc/home/languages/turkish/files/uluslararasi-insancil-teamul-orfadet-hukuku-customary-ihl-vol1.pdf Funda Keskin, Uluslararası Hukukta Kuvvet Kullanma: Savaş, Karışma ve Birleşmiş Milletler, Mülkiyeliler Birliği Vakfı, Ankara, 1998, ISBN: 9757400084. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 20 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir. | X | ||||
2 | Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. | X | ||||
3 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
4 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. | |||||
5 | Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. | |||||
6 | Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. | |||||
7 | Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. | X | ||||
8 | İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir | |||||
10 | Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . | |||||
12 | Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest