Dersin Adı | Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yöntemleri (ADRM) |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUK 462 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Alternatif uyuşmazlık çözüm önerilerinin amacının, yararlarının ve zararlarının, türlerinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu dersin içeriğini alternatif uyuşmazlık çözüm methodlarına ilişkin ilkeler oluşturmaktadır. Bu kapsamda, arabuluculuk, uzlaştırma, hakem bilirkişilik ve tahkime dair temel esaslar dersin konusuna girmektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Anlaşmazlık ve Uyuşmazlık Kavramları | |
2 | Alternatif Uyuşmazlık Çözümünün Temel Esasları, Türleri ve Özellikleri | |
3 | Mukayeseli Hukukta Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yolları ve Türk Hukuku ile Karşılaştırma | |
4 | Genel Olarak Arabuluculuk, arabuluculuğa hakim olan temel esaslar, arabuluculuğun işleyişi ve özellikleri | |
5 | Genel olarak uzlaştırma, uzlaştırmaya hakim olan temel esaslar, uzlaştırmanın işleyişi ve özellikleri | |
6 | HakemBilirkişilik, HakemBilirkişi anlaşması ve hukuki niteliği, hakembilirkişinin seçimi, hak ve borçları, hakembilirkişi raporu ve etkisi | |
7 | Arasınav | |
8 | Genel olarak tahkim, tahkim hukukunun kaynakları, tahkimin niteliği | |
9 | Tahkim anlaşması ve etkisi, tahkim anlaşmasının şekli ve maddi geçerliliği | |
10 | Tahkim anlaşmasının bağımsızlığı, hakemin kendi yetkisini kendi belirlemesi ilkesi, tahkim itirazı | |
11 | Tahkime elverişlilik, hakem ve atanma usulleri, görev belgesi | |
12 | Tahkim yargılaması, hakem kararlarına karşı başvuru yolları | |
13 | Yabancı hakem kararlarının tanınması ve tenfizi | |
14 | Yatırımlara ilişkin tahkim, 4501 sayılı Kanun, iki taraflı yatırım anlaşmaları, ICSID tahkimi | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final için tekrar |
Ders Kitabı | Ali Yeşilırmak: Doğrudan Görüşme, Arabuluculuk, Hakem Bilirkişilik ve Tahkim, On İki Levha Yayınları, İstanbul, 2011. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Mustafa Özbek: Alternatif Uyuşmazlık Çözümü, Yetkin Yayınları, Ankara, 2009. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 20 |
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | 32 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 12 | |
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 10 | |
Toplam | 112 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir. | X | ||||
2 | Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. | X | ||||
3 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
4 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. | X | ||||
5 | Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. | X | ||||
6 | Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. | X | ||||
7 | Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. | X | ||||
8 | İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. | X | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir | X | ||||
10 | Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . | |||||
12 | Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest