| Dersin Adı | Adli Tıp |
| Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| HUK 299 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 3 |
| Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
| Dersin Dili | Türkçe | |||||
| Dersin Türü | Seçmeli | |||||
| Dersin Düzeyi | - | |||||
| Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
| Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Tartışma Soru & Cevap Gezi / İnceleme Anlatım / Sunum | |||||
| Dersin Koordinatörü | ||||||
| Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
| Yardımcı(ları) | ||||||
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, adli tıp ile ilgili temel kavramları, hukuki düzenlemeleri, muhakeme süreci boyunca yaşanan adli tıp uygulamalarında sık karşılaşılan sorunları değerlendirmektir. |
| Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Ders Tanımı | Bu ders adli tıp biliminin muhakeme sürecinde, özellikle ceza muhakemesi aşamasında delillerin ve bulguların, hukuki standartlara uygun olarak elde edilmesi, muhafaza edilmesi ve analiz edilmesi aşamalarını inceler. |
| Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
| Temel Ders | |
| Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
| Destek Dersleri | ||
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | Adli Tıp Derslerinin Amaçları ve Hukuk Uygulamasında Adli Tıbbın Önemi, Adli Bilimlerin Yapılanması ve Kapsamı | Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s.13-35 |
| 2 | Bilirkişilik ve Adli Tıp Bilirkişiliği | Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s. 35-57 |
| 3 | İşkence İddiası Olan Olgulara Yaklaşım | Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s. 57-75 |
| 4 | Sağlık Çalışanlarının Yasal Sorumlulukları ve Tıbbi Uygulama Hataları | Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s. 75-87 |
| 5 | Alkol Kullanımına Bağlı Adli Sorunlar | Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, 2020, s. 87-117 |
| 6 | Türk Ceza Kanunu ve Vücut Dokunulmazlığına Karşı Suçlar | Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s.117-129 |
| 7 | Mağdur ve Sanığın Medikolegal (Adli Tıbbi) Değerlendirilmesi | Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s.129-209 |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Kadına Yönelik Şiddet ve Cinsel Dokunulmazlığa Karşı Suçlar | Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s. 209-221 |
| 10 | Olay Yeri İncelemesinde Adli Makamların ve Avukatların Rolü | Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s. 235-247 |
| 11 | Adli Psikiyatride Temel Kavramlar | Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s. 247-273 |
| 12 | Adli Olgularda Kimliklendirme | Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s. 273-285 |
| 13 | Ölüm Sonrası Değişiklikler, Ölüm Nedeni ve Ölüm Orijini Araştırılmasında Postmortem Yöntemler ve Adli Otopsinin Değeri, Adli Otopsi ve İlgili Yasal Düzenlemeler | Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s. 297-333 |
| 14 | Ötanazi: Temel Kavramlar ve Güncel Gelişmeler | |
| 15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
| 16 | Final Sınavı |
| Ders Kitabı | Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, 3. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2020, ISBN: 9789750258695. |
| Önerilen Okumalar/Materyaller | Yener Ünver, Adli Tıp ve Ceza Hukuku, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2012, ISBN: 9789750218101; Filiz Berberoğlu Yenipınar/ Murat Akbaba, Adli Tıp Hukuku Dersleri, 3. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2020, ISBN: 9789750271076. |
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
| Katılım | ||
| Laboratuvar / Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
| Portfolyo | ||
| Ödev | 1 | 30 |
| Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
| Proje | ||
| Seminer/Çalıştay | ||
| Sözlü Sınav | ||
| Ara Sınav | 1 | 30 |
| Final Sınavı | 1 | 40 |
| Toplam |
| Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 60 |
| Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
| Toplam |
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 4 | 1 | 4 |
| Arazi Çalışması | |||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
| Portfolyo | |||
| Ödev | 1 | 4 | |
| Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
| Proje | |||
| Seminer/Çalıştay | |||
| Sözlü Sınav | |||
| Ara Sınavlar | 1 | 4 | |
| Final Sınavı | 1 | 30 | |
| Toplam | 90 |
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir. | |||||
| 2 | Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. | |||||
| 3 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
| 4 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. | |||||
| 5 | Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. | X | ||||
| 6 | Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. | |||||
| 7 | Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. | X | ||||
| 8 | İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. | X | ||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir | |||||
| 10 | Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. | |||||
| 11 | Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . | |||||
| 12 | Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . | |||||
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest