DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Adli Tıp
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HUK 299
Güz/Bahar
3
0
3
3
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
-
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Soru & Cevap
Gezi / İnceleme
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, adli tıp ile ilgili temel kavramları, hukuki düzenlemeleri, muhakeme süreci boyunca yaşanan adli tıp uygulamalarında sık karşılaşılan sorunları değerlendirmektir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Ülkemizdeki adli tıp yapılanmasını açıklayabilecektir.
  • Bilirkişiliğin tıbbi, etik ve yasal ilkelerini tanımlayabilecektir.
  • Hekimlerin yasal sorumluluklarını açıklayabilecektir.
  • Çocuk istismarını, ilgili ulusal ve uluslararası yasa ve sözleşmeleri, adli otopsi ile ilgili yasal düzenlemeleri, postmortem yöntemleri ve Minnesota Otopsi Protokolünü tartışabilecektir
  • Cinsel şiddete uğrayan bireylerin adli tıbbi değerlendirmesini, kimliklendirme, adli psikiyatri, yaralar gibi konuları tanımlayabilecektir
Ders Tanımı Bu ders adli tıp biliminin muhakeme sürecinde, özellikle ceza muhakemesi aşamasında delillerin ve bulguların, hukuki standartlara uygun olarak elde edilmesi, muhafaza edilmesi ve analiz edilmesi aşamalarını inceler.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Adli Tıp Derslerinin Amaçları ve Hukuk Uygulamasında Adli Tıbbın Önemi, Adli Bilimlerin Yapılanması ve Kapsamı Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s.13-35
2 Bilirkişilik ve Adli Tıp Bilirkişiliği Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s. 35-57
3 İşkence İddiası Olan Olgulara Yaklaşım Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s. 57-75
4 Sağlık Çalışanlarının Yasal Sorumlulukları ve Tıbbi Uygulama Hataları Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s. 75-87
5 Alkol Kullanımına Bağlı Adli Sorunlar Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, 2020, s. 87-117
6 Türk Ceza Kanunu ve Vücut Dokunulmazlığına Karşı Suçlar Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s.117-129
7 Mağdur ve Sanığın Medikolegal (Adli Tıbbi) Değerlendirilmesi Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s.129-209
8 Ara Sınav
9 Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Kadına Yönelik Şiddet ve Cinsel Dokunulmazlığa Karşı Suçlar Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s. 209-221
10 Olay Yeri İncelemesinde Adli Makamların ve Avukatların Rolü Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s. 235-247
11 Adli Psikiyatride Temel Kavramlar Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s. 247-273
12 Adli Olgularda Kimliklendirme Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s. 273-285
13 Ölüm Sonrası Değişiklikler, Ölüm Nedeni ve Ölüm Orijini Araştırılmasında Postmortem Yöntemler ve Adli Otopsinin Değeri, Adli Otopsi ve İlgili Yasal Düzenlemeler Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, s. 297-333
14 Ötanazi: Temel Kavramlar ve Güncel Gelişmeler
15 Dönemin Gözden Geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcıları İçin Adli Tıp, 3. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2020, ISBN: 9789750258695.

Önerilen Okumalar/Materyaller

Yener Ünver, Adli Tıp ve Ceza Hukuku, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2012, ISBN: 9789750218101; 

Filiz Berberoğlu Yenipınar/ Murat Akbaba, Adli Tıp Hukuku Dersleri, 3. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2020, ISBN: 9789750271076.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
2
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
4
1
4
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
4
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
4
Final Sınavı
1
30
    Toplam
90

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir.
2

Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer.

3

Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.

4

Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir.

5

Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir.

X
6

Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır.

7

Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar.

X
8

İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular.

X
9

Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir

10

Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir.

11

Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) .

12

Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) .

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest