| Dersin Adı | Türk Hukuk Tarihi |
| Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| HUK 200 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
| Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
| Dersin Dili | Türkçe | |||||
| Dersin Türü | Seçmeli | |||||
| Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
| Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
| Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Tartışma Soru & Cevap Anlatım / Sunum | |||||
| Dersin Koordinatörü | ||||||
| Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
| Yardımcı(ları) | ||||||
| Dersin Amacı | Türk hukukundaki modernleşme sürecinin hangi etkenlerle ve nasıl şekillendiğinin anlaşılması amaçlanmaktadır. |
| Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Ders Tanımı | Bu ders Tanzimat Ferman’ının ilan edildiği 1839 yılından itibaren, Türk hukuk sisteminin batılılaşma ekseninde geçirdiği değişim ve gelişim sürecini konu almaktadır. |
| Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
| Temel Ders | X |
| Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
| Destek Dersleri | ||
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | Osmanlı Hukukunda Batılılaşma Hareketleri | Gülnihal Bozkurt; Batı Hukukunun Türkiye'de Benimsenmesi, s 5-39 |
| 2 | Tanzimat ve Resepsyonun Doğuşu | Halil İnalcık; “Sened-i ittifak ve Gülhane Hatt-ı Hümayunu” Belleten, https://belleten.gov.tr/tam-metin-pdf/3193/tur Enver Ziya Karal, Osmanlı Tarihi C VIII Türk Tarih Kurumu 2011, s 191-214 |
| 3 | Cumhuriyet Öncesi Anayasa Hukuku | Bozkurt, s 51-94 |
| 4 | Cumhuriyet Öncesi Vergi ve Ticaret Hukuku | Bozkurt, s 150-158; Hasan Doğan, Arşiv Belgelerine Göre İslam Hukuku’nun Geçerli Olduğu II. Meşrutiyet Döneminde Tatiller, İzinler ve Çalışma Süreleri, Belleten https://belleten.gov.tr/tam-metin/339/tur |
| 5 | Cumhuriyet Öncesi Medeni Hukuk | Bozkurt s 158-175 |
| 6 | Cumhuriyet Öncesi Ceza Hukuku | Bozkurt, s 95-103 |
| 7 | Cumhuriyet Öncesi Yargılama Hukuku | Bozkurt, s 114-150 |
| 8 | Erken Cumhuriyet Dönemi Hukuk Reformu | Bozkurt s 175-190; Yusuf Ziya Özer, Cumhuriyette Hukuk İnkılabı, Belleten https://belleten.gov.tr/tam-metin-pdf/570/tur |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Medeni Hukukta Reform | Bozkurt s 190-199 |
| 11 | Ceza Hukukunda Reform | Bozkurt s 199-203 |
| 12 | Yargılama ve İcra Hukukunda Reform | Bozkurt, s 206-209 |
| 13 | Vergi ve Ticaret Hukukunda Reform | Bozkurt, s 203-206 |
| 14 | Değişimin Sonuçları | Bozkurt, s 209-215 |
| 15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
| 16 | Final Sınavı |
| Ders Kitabı |
| |
| Önerilen Okumalar/Materyaller | Ahmet Mumcu/Coşkun Üçok Türk Hukuk Tarihi, Turhan Kitabevi, 2020 (ISBN 978-9756194751) ; Afet İnan, Medeni Bilgiler, Türk Tarih Kurumu 2020 (ISBN 978-975-16-0046-2) |
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
| Katılım | ||
| Laboratuvar / Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
| Portfolyo | ||
| Ödev | 1 | 10 |
| Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 |
| Proje | ||
| Seminer/Çalıştay | ||
| Sözlü Sınav | ||
| Ara Sınav | 1 | 30 |
| Final Sınavı | 1 | 50 |
| Toplam |
| Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
| Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
| Toplam |
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | ||
| Arazi Çalışması | |||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
| Portfolyo | |||
| Ödev | 1 | 10 | |
| Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 5 | |
| Proje | |||
| Seminer/Çalıştay | |||
| Sözlü Sınav | |||
| Ara Sınavlar | 1 | 22 | |
| Final Sınavı | 1 | 35 | |
| Toplam | 120 |
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir. | X | ||||
| 2 | Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. | X | ||||
| 3 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
| 4 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. | X | ||||
| 5 | Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. | X | ||||
| 6 | Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. | X | ||||
| 7 | Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. | X | ||||
| 8 | İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. | |||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir | |||||
| 10 | Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. | |||||
| 11 | Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . | |||||
| 12 | Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . | |||||
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest