Dersin Adı | Türk Hukuk Tarihi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUK 116 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Türk hukukundaki modernleşme sürecini ve bu sürecin hangi etkenlerle ve nasıl şekillendiğinin anlaşılmasını sağlamaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders Türk hukuk sisteminin Tanzimat Fermanı’nın ilan edildiği 1839 yılından itibaren, batılılaşma ekseninde geçirdiği değişim ve gelişim sürecini konu almaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Dersin Tanıtımı, Ödev Konularının Dağıtımı | |
2 | Tanzimat Öncesi Kişi Hukuku | Gülnihal Bozkurt, Gayrımüslüm Osmanlı Vatandaşlarının Hukuki Durumu, TTK 1989, s 7-39 |
3 | Tanzimat ve Resepsiyonun Doğuşu | Gülnihal Bozkurt; Batı Hukukunun Türkiye'de Benimsenmesi, s. 5-39. Halil İnalcık; “Sened-i ittifak ve Gülhane Hatt-ı Hümayunu” Belleten, https://belleten.gov.tr/tam-metin-pdf/3193/tur |
4 | Avrupa Anayasacılığı ve Türkiye'nin Modernleşmesi | Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 53-57; Niyazi Berkes, Türkiye'de Çağdaşlaşma, 439-461 |
5 | 1908 Devrimi ve Sonuçları | Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 34-48 |
6 | II. Meşrutiyet Dönemi Kişi Hukuku | Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 57-73 |
7 | Meşrutiyet Dönemi Uluslaşmanın Hukuksal Boyutu | Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 90-103 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Meşrutiyet Dönemi Devlet Örgütlenmesi | Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 106-144 |
10 | Meşrutiyet Dönemi Hukuk Reformu | Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 217-240 |
11 | 1920 Devrimi ve Cumhuriyetin Kuruluşu | Bülent Tanör, Osmanlı Türk Anayasal Gelişmeleri, s 225-287 |
12 | Lozan'ın Getirdikleri ve Cumhuriyetin Hukuk Reformu | Lozan'ın 50 Yılına Armağan, İstanbul Ünv. Yay. 1972 (çevrimiçi); Bozkurt, Batı Hukukunun Türkiye'de Benimsenmesi, s 175-190; Yusuf Ziya Özer, Cumhuriyette Hukuk İnkılabı, Belleten https://belleten.gov.tr/tam-metin-pdf/570/tur |
13 | Olağanüstü Yargılamalar I | İttihat ve Terakki Cemiyeti Yargılamaları, 3 Cilt: İş Bankası Kültür Yayınları, 2008 |
14 | Olağanüstü Yargılamalar II | Yassıada Yargılamaları (Çevrimiçi: TBMM web sitesi) |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, Oniki Levha, 2023. | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | ||
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 15 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 22 | |
Final Sınavı | 1 | 35 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir. | |||||
2 | Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. | |||||
3 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
4 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. | X | ||||
5 | Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. | |||||
6 | Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. | |||||
7 | Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. | |||||
8 | İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir | |||||
10 | Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . | |||||
12 | Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest