Dersin Adı | Roma Hukuku |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUK 115 | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıOlgu / Vaka çalışmasıAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; Türk ve Kıta Avrupası Hukukuna kaynaklık eden Roma Hukukunun kurum, ilke ve kavramlarını öğretme ve öğrencinin hukuk anlayışını ve yorum becerisini geliştirmektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Roma Hukukunun önemi ve tarihsel gelişimi, Roma Hukukunun temel kavramları, Roma Hukukunda kişi kavramı ve ehliyet, mülkiyet, zilyetlik, irtifak hakları, sözleşmeler, geçerlilik koşulları, hukuka aykırı işlemler incelenecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Roma Hukukuna Genel Giriş ve Roma Hukukunun Önemi | Belgin Erdoğmuş, Bülent Tahiroğlu: Roma Hukuku Dersleri, Der Yayınları, İstanbul, 2021, ISBN: 9789753536691 “Önsöz”, s. XV; “Roma Hukukunun İsviçre – Türk Hukukunun İçeriğine Etkisi” s. 116-120; Barry Nicholas, An Introduction to Roman Law, Oxford University Press, Oxford, 2010, ISBN: 978-0198760634, “Second Life of Roman Law”, s. 45-53. |
2 | Roma Devletinin Siyasi Devirleri | Erdoğmuş/Tahiroğlu, “Roma Devletinin Siyasi Devirleri”, s. 1-40; Nicholas, “The Constitutional and Historical Background”, s. 3-12. |
3 | 12 Levha Kanunları Sunumları | |
4 | Roma Devletinin Siyasi Devirleri | Erdoğmuş/Tahiroğlu, “Roma Devletinin Siyasi Devirleri”, s. 1-40; Nicholas, “The Constitutional and Historical Background”, s. 3-12. |
5 | Roma Hukukunun Kaynakları | Erdoğmuş/Tahiroğlu, “Roma Hukuk Tarihi”, s. 41-116; Nicholas, “Sources of the Law”, s. 14-42 |
6 | Roma Kişiler Hukuku – Status Civitatis, Status Libertatis | Erdoğmuş/Tahiroğlu, “Hak Ehliyeti”, s. 134-145; Nicholas, “Law of Persons”, s. 60-76. |
7 | Roma Kişiler Hukuku – Status Libertatis, Status Familiae | Erdoğmuş/Tahiroğlu, “Hak Ehliyeti” s. 134-160; Nicholas, “Law of Persons”, s. 71-87. |
8 | Ara sınav | |
9 | Roma Kişiler Hukuku – Fiil Ehliyeti | Erdoğmuş/Tahiroğlu, “Vesayet ve Kayyımlık” s. 160-165; “Fiil Ehliyeti” s. 181-188; Nicholas, “Guardianship”, s. 90-95. |
10 | Roma Eşya Hukuku - Mülkiyet ve Zilyetlik Kavramı | Paul Koschaker, Kudret Ayiter: Roma Özel Hukukunun Ana Hatları, Ankara, 1977, “Ayni Haklar”, s. 103-122; Nicholas, “Law of Property””, s. 98-114. |
11 | Roma Eşya Hukuku – Mülkiyetin Kazanılması | Koschaker/Ayiter, “Mülkiyetin İktisabı” s. 133-167; Nicholas, “Modes of Acquisition of corporeal things”, s. 115-140. |
12 | Roma Eşya Hukuku – İrtifak Hakları | Koschaker/Ayiter, “İrtifak Hakları”, s. 168-184; Nicholas, “Servitudes”, s. 140-147. |
13 | Roma Borçlar Hukuku – Dönem Sunumları | Koschaker/Ayiter,“Borçlar Hukuku”, s. 206-274; Nicholas, “Law of Obligations”, s. 158-231. |
14 | Roma Borçlar Hukuku – Dönem Sunumları | Koschaker/Ayiter, “Borçlar Hukuku”, s. 206-274; Nicholas, “Law of Obligations”, s. 158-231. |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Belgin Erdoğmuş, Bülent Tahiroğlu: Roma Hukuku Dersleri, Der Yayınları, İstanbul, 2021, ISBN: 9789753536691; Barry Nicholas, An Introduction to Roman Law, Oxford University Press, Oxford, 2010, ISBN: 978-0198760634 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 0 | |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 40 | |
Final Sınavı | 1 | 52 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir. | |||||
2 | Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. | |||||
3 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
4 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. | |||||
5 | Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. | |||||
6 | Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. | |||||
7 | Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. | |||||
8 | İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir | |||||
10 | Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . | |||||
12 | Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest