Dersin Adı | Onkoloji Hemşireliği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 400 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıProblem çözmeOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin kanser hastasının ve ailesinin gereksinimleri ve bakımına farkındalığını artırmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders öğrencilerin; Onkoloji Hemşireliği, kanser epidemiyolojisi, risk faktörleri, fizyopatolojisi, tanı ve tedavi yöntemleri ile erken tanıya ilişkin teorik bilgileri, sık görülen kanser tiplerini, kanserli hastanın bakımını, semptomların kontrolünü, evde bakım ve hastanın palyatif bakımını, hasta ve ailesine destek sağlama konusunda bilgi ve beceri kazanmasını amaçlamaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanıtımı Onkoloji Hemşireliğinin Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Gerekliliği | Can, G.(Ed). Dünyada ve Türkiye’de Onkoloji Hemşireliği (2015).Onkoloji Hemşireliği Kitabı, 1. Baskı, Nobel Tıp Kitabevi. Ss: 1033- 1042. |
2 | Kanserin Tanımı, Tarihçesi, Ülkemizde Ve Dünyada Epidemiyolojisi | World Health Organization. Cancer Key Facts (2020): https:// www. Who.int/news- room/fact-sheets/detail.cancer |
3 | Karsinogenezis ve Kanserin Sınıflandırılması | Kav S. (2020). Kanser Tanımı ve Terimler, Karsinogenezis. Onkoloji Hemşireliği Kitabı, 1. Baskı, Hipokrat Yayınevi, SS:3-10. |
4 | Kanserde Risk Faktörleri, Sistemlere Yönelik Belirti Bulgular Kanserin Tanı Yöntemleri, Kanserden Korunma ve Erken Tanı | Bayo J, Molina R, Perez J, et al. SEOM clinical guidelines to primary Prevention of cancer (2018): Clin Trans Oncol 2019;21(1):106-113 |
5 | Sık görülen kanser Tipleri (ALL, AML, KML, HL, NHL, MM…..) | Can, G.(Ed). Kanser Hastasının Bakımı (2015).Onkoloji Hemşireliği Kitabı, 1. Baskı, Nobel Tıp Kitabevi. Ss: 851- 882. |
6 | Kanserde Tedavi Yöntemleri ve Bakımı | Kapucu S, Kutlutürkan S. (Ed). Kemoterapi (2020). Onkoloji Hemşireliği. 1. Baskı, Hipokrat Yayınevi, Ss:51- 65. |
7 | Kanserli Hastada Semptom Kontrolü ve Bakımı | Wilson BJ, Zitella LJ, Erb CH, et al. Prevention od ınfection: A Systematic Rewiev of Evidence – Based Practice Interventions for Management in Patients with cancer. Clinical Journal of Oncology Nursing.2018;22(2): 157-168 |
8 | Kanserli Hastada Semptom Kontrolü ve Bakımı ARA SINAV | Bahar A, Ovayolu Ö, Ovayolu N. Onkoloji Hastalarında Sık Karşılaşılan Semptomlar ve Hemşirelik Yönetimi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2019;6(1): 42-58 |
9 | Kanserli Hastaya Bakım Verenlerin Korunması (Hemşire-Hasta ve Yakını) COVID 19 Pandemisinde Kanser Hasta ve Yakınlarının Korunması | Bektaş H. Kanser Sürecinde Aileye Yaklaşım. Can G(Ed): Onkoloji Hemşireliği. İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri, 2015,ss: 933-941 |
10 | Onkolojik Aciller Kanserli Hastada Palyatif Bakım | Özçelik H. Palyatif Bakım. (Ed: Kapucu S, Kutlutürkan). Onkoloji Hemşireliği. 1. Baskı, Hipokrat Yayınevi, ss:473-481 |
11 | Kanserde Rehabilitasyon | Kocamaz D, Tuncer Ayşenur, Yamak D, Sever Ö. Kanser ve Onkolojik Rehabilitasyon. Zeugma Sağlık Araştırmaları Dergisi. 2019;1(1):24-29 |
12 | Kanserli Hastada Taburculuk ve Evde Bakım Kanserli Hastada Yaşam Sonu Bakım ve Ölüm -Ödev | Terzi K. Yaşam Sonu Dönem Bakımı. (Ed: Kapucu S, Kutlutürkan). Onkoloji Hemşireliği. 1. Baskı, Hipokrat Yayınevi, ss:485-494 |
13 | Geriyatrik Onkoloji Hastası ve Bakım | Akdemir N, Akkuş Y. Yaşlı Kanser Hastasına Yaklaşım. Can G(Ed): Onkoloji Hemşireliği. İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri, 2015,ss: 943-954 |
14 | İyi Ölüm | Fadıloğlu Ç, Hançerlioğlu S. Yaşam Sonu Bakım ve Ölüm ( Ed: Yıldırım Y & Fadıloğlu Ç). Palyatif Bakım, Semptom Yönetimi ve Yaşam Sonu Bakım. Ankara, Ankara Nobel Tıp Kitapevleri, 2017;701- 745 |
15 | Dersin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Can (G): Onkoloji Hemşireliği. İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri, 2015, ISBN:978-605-335-068-2 Kapucu S, Kutlutürkan (Ed): Hemşirelik Öğrencilerine Yönelik Onkoloji Hemşireliği. 1. Baskı, Hipokrat Yayınevi, ISBN: 978-605-7874-47-7 Akçakaya A (Ed): Palyatif Bakım ve Tıp. 1. Baskı, İstanbul Medikal Sağlık ve Yayıncılık Hiz. Tic. Ltd.Şti, 2019, ISBN: 978-605-7607-17-1 Fadıloğlu Ç, Hançerlioğlu S. Yaşam Sonu Bakım ve Ölüm ( Ed: Yıldırım Y & Fadıloğlu Ç). Palyatif Bakım, Semptom Yönetimi ve Yaşam Sonu Bakım. Ankara, Ankara Nobel Tıp Kitapevleri, 2017;701- 745. ISBN: 9786059215473 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | World Health Organization. Cancer Key Facts (2020): https:// www. Who.int/news- room/fact-sheets/detail.cancer Bayo J, Molina R, Perez J, et al. SEOM clinical guidelines to primary Prevention of cancer (2018): Clin Trans Oncol 2019;21(1):106-113 Wilson BJ, Zitella LJ, Erb CH, et al. Prevention od ınfection: A Systematic Rewiev of Evidence – Based Practice Interventions for Management in Patients with cancer. Clinical Journal of Oncology Nursing.2018;22(2): 157-168 Bahar A, Ovayolu Ö, Ovayolu N. Onkoloji Hastalarında Sık Karşılaşılan Semptomlar ve Hemşirelik Yönetimi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2019;6(1): 42-58 Kocamaz D, Tuncer Ayşenur, Yamak D, Sever Ö. Kanser ve Onkolojik Rehabilitasyon. Zeugma Sağlık Araştırmaları Dergisi. 2019;1(1):24-29 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 5 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 45 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 55 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 45 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | ||
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 18 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 19 | |
Final Sınavı | 1 | 35 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Birey, aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgi, tutum ve davranışa sahiptir. | X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için hemşirelik becerilerini kullanır. | X | ||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve güncel yaklaşımları takip eder. | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve teknolojik uygulamaları takip eder. | X | ||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. | |||||
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | ||||
7 | Hemşirelik alanında yapılan bilimsel araştırma, proje ve etkinliklere katılır. | |||||
8 | Sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. | X | ||||
9 | Hemşirelik uygulamalarında hukuki ve etik değerlere uygun davranır. | |||||
10 | En az bir yabancı dili kullanarak meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile iletişim kurar. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest