Course Name | Infertility and Family Planning |
Code | Semester | Theory (hour/week) | Application/Lab (hour/week) | Local Credits | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 350 | Fall/Spring | 3 | 0 | 3 | 4 |
Prerequisites | None | |||||
Course Language | English | |||||
Course Type | Elective | |||||
Course Level | First Cycle | |||||
Mode of Delivery | Online | |||||
Teaching Methods and Techniques of the Course | DiscussionGroup WorkProblem SolvingCase StudyQ&ARole PlayingSimulationLecturing / Presentation | |||||
Course Coordinator | ||||||
Course Lecturer(s) | ||||||
Assistant(s) | - |
Course Objectives | At the end of this course the students are aimed to learn the importance of family planning in terms of family and society; contraceptive methods; the reasons, diagnosis and treatment of infertility as well as the role of the nurse in Family Planning services. |
Learning Outcomes | The students who succeeded in this course;
|
Course Description | This course includes the definition and importance of family planning; the aims and benefits of family planning; population characteristics and population policies in the world and Turkey; importance of the nursing roles in family planning services and counseling; contraceptive methods; diagnosis and treatment of infertility. |
Related Sustainable Development Goals | |
| Core Courses | |
Major Area Courses | ||
Supportive Courses | X | |
Media and Managment Skills Courses | ||
Transferable Skill Courses |
Week | Subjects | Required Materials |
1 | Course Introduction Introduction to family planning, definition and importance of family planning The purpose and benefits of family planning Family planning studies and practices in the world and in Turkey | Taşkın L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 16. Baskı. Akademisyen Kitabevi, İstanbul. S:539-558, 559-578 Kızılkaya Beji N. (2017). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Genişletilmiş 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. S:141-162 |
2 | Evaluation of applicants in the family planning | Taşkın L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 16. Baskı. Akademisyen Kitabevi, İstanbul. S:539-558, 559-578 Kızılkaya Beji N. (2017). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Genişletilmiş 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. S:141-162 |
3 | Counseling of family planning | Taşkın L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 16. Baskı. Akademisyen Kitabevi, İstanbul. S:539-558, 559-578 Kızılkaya Beji N. (2017). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Genişletilmiş 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. S:141-162 |
4 | Hormonal Contraceptives | Taşkın L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 16. Baskı. Akademisyen Kitabevi, İstanbul. S:539-558, 559-578 Kızılkaya Beji N. (2017). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Genişletilmiş 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. S:141-162 |
5 | Intrauterine Devices | Taşkın L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 16. Baskı. Akademisyen Kitabevi, İstanbul. S:539-558, 559-578 Kızılkaya Beji N. (2017). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Genişletilmiş 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. S:141-162 |
6 | Barrier Methods (Male and Female Condom, Diaphragm, Spermicides) | Taşkın L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 16. Baskı. Akademisyen Kitabevi, İstanbul. S:539-558, 559-578 Kızılkaya Beji N. (2017). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Genişletilmiş 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. S:141-162 |
7 | Tubal ligation and vasectomy | Taşkın L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 16. Baskı. Akademisyen Kitabevi, İstanbul. S:539-558, 559-578 Kızılkaya Beji N. (2017). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Genişletilmiş 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. S:141-162 |
8 | MIDTERM | |
9 | Natural Family Planning Methods | Taşkın L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 16. Baskı. Akademisyen Kitabevi, İstanbul. S:539-558, 559-578 Kızılkaya Beji N. (2017). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Genişletilmiş 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. S:141-162 |
10 | Postpartum, Post Abortion Contraception, Emergency Contraception | Taşkın L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 16. Baskı. Akademisyen Kitabevi, İstanbul. S:539-558, 559-578 Kızılkaya Beji N. (2017). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Genişletilmiş 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. S:141-162 |
11 | Reviewing the poster works prepared for family planning methods | Taşkın L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 16. Baskı. Akademisyen Kitabevi, İstanbul. S:539-558, 559-578 Kızılkaya Beji N. (2017). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Genişletilmiş 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. S:141-162 |
12 | Assessment of the Couple with Infertility Problems Assisted Reproductive Techniques | Taşkın L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 16. Baskı. Akademisyen Kitabevi, İstanbul. S:539-558, 559-578 Kızılkaya Beji N. (2017). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Genişletilmiş 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. S:141-162 |
13 | Counseling of Infertility Treatment Assisted Reproductive Techniques, Ethical and Legal Issues | Taşkın L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 16. Baskı. Akademisyen Kitabevi, İstanbul. S:539-558, 559-578 Kızılkaya Beji N. (2017). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Genişletilmiş 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. S:141-162 |
14 | Opening booths at the university about FP methods | |
15 | Review of the semester | |
16 | Final exam |
Course Notes/Textbooks |
| |
Suggested Readings/Materials |
|
Semester Activities | Number | Weighting |
Participation | ||
Laboratory / Application | ||
Field Work | ||
Quizzes / Studio Critiques | ||
Portfolio | ||
Homework / Assignments | 1 | 15 |
Presentation / Jury | 1 | 15 |
Project | ||
Seminar / Workshop | ||
Oral Exam | ||
Midterm | 1 | 30 |
Final Exam | 1 | 40 |
Total |
Weighting of Semester Activities on the Final Grade | 3 | 60 |
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade | 1 | 40 |
Total |
Semester Activities | Number | Duration (Hours) | Workload |
---|---|---|---|
Course Hours (Including exam week: 16 x total hours) | 16 | 3 | 48 |
Laboratory / Application Hours (Including exam week: 16 x total hours) | 16 | ||
Study Hours Out of Class | 0 | ||
Field Work | |||
Quizzes / Studio Critiques | |||
Portfolio | |||
Homework / Assignments | 1 | 12 | |
Presentation / Jury | 1 | 12 | |
Project | |||
Seminar / Workshop | |||
Oral Exam | |||
Midterms | 1 | 18 | |
Final Exams | 1 | 30 | |
Total | 120 |
# | Program Competencies/Outcomes | * Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | To be able to have basic theoretical and practical knowledges in line with scientific developments in the field of nursing and health sciences for family and community health and well-being | X | |||||
2 | To be able to use the basic theoretical and practical knowledges to meet the health care requirements of family and community with holistic approach. | X | |||||
3 | To be able to follow the evidence-based practices and new approaches by performing nursing practices. | X | |||||
4 | To be able to maintain responsibility of improving by itself while adopting the importance of lifelong learning and following scientific, technological and current practices. | X | |||||
5 |
| ||||||
6 |
| ||||||
7 |
| X | |||||
8 |
| ||||||
9 |
| ||||||
10 |
| X | |||||
11 |
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest