Dersin Adı | 0-6 Yaş Çocuklarda Büyüme ve Gelişme |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 340 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin, çocukluğun 0-6 yaş dönem özelliklerini ve bu döneme ilişkin gerekli kavramları ve kuramları öğrenmeleri amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, büyüme ve gelişmenin tanımı, büyüme ve gelişme kuramları, 0-6 yaş dönemine özel fiziksel, duygusal, sosyal, kognitif gelişme ve normalden sapmaları tanılama kriterleri ve çocukluk döneminde sıklıkla görülebilen davranış bozukluklarını kapsar. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Desin tanıtımı ve tanışma | Blackboard -ders materyalleri |
2 | Büyüme gelişme tanımları ve genel ilkeleri | Arslan S. (2023) Pediatri Hemşireliğinin Temelleri. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul. S: 133-164. Yeşilyaprak B. (2004). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. 10. Baskı, Pegem yayıncılık, Ankara. s: 27-73 Ergin, H., Yıldız, A. (2010). Gelişim Psikolojisi. 2. Baskı, Nobel yayıncılık, Ankara. s:33-37 |
3 | Büyüme-gelişmeyi etkileyen faktörler Gelişim kuramcıları, Gelişimsel Dönemler | Arslan S. (2023) Pediatri Hemşireliğinin Temelleri. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul. S: 133-164. Yeşilyaprak B. (2004). s:75-132 Ergin, H., Yıldız, A. (2010). s:7-14 Bektaş M., Ayar D. (2023) Çocuk Gelişimi Bölümü Öğrencileri için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları. Eğiten Kitap. Ankara. S: 39-73. |
4 | 0-6 Yaş Fiziksel Büyüme ve Gelişme | Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel tıp k,itabevleri. Ankara. S: 31-46. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 171-198. |
5 | 0-6 Yaş Fiziksel Büyüme ve Gelişimin Değerlendirilmesi | Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel tıp k,itabevleri. Ankara. S: 31-46. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 171-198. |
6 | 0-6 Yaş Psikoseksüel Büyüme ve Gelişme | Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel tıp k,itabevleri. Ankara. S: 31-46. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 129-170. |
7 | ARA SINAV | |
8 | Ara Sınav Sorularının Değerlendirilmesi 0-6 Yaş Psikoseksüel Büyüme ve Gelişmenin Değerlendirilmesi | Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel tıp k,itabevleri. Ankara. S: 31-46. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 129-170. |
9 | 0-6 Yaş Bilişsel Büyüme ve Gelişme | Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel tıp k,itabevleri. Ankara. S: 31-46. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 171-198. |
10 | 0-6 Yaş Bilişsel Büyüme ve Gelişmenin Değerlendirilmesi | Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel tıp k,itabevleri. Ankara. S: 31-46. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 171-198. |
11 | 0-6 Yaş Psikososyal Büyüme ve Gelişme | Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel tıp k,itabevleri. Ankara. S: 31-46. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 171-198. |
12 | 0-6 Yaş Psikososyal Büyüme ve Gelişmenin Değerlendirilmesi | Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel tıp k,itabevleri. Ankara. S: 31-46. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 171-198. |
13 | Çocuğun Büyüme ve Gelişim Sürecinde Normalden Sapmalar -Hastaneye Yatan Çocukların Hemşirelik Bakımı | Arslan S. (2023) Pediatri Hemşireliğinin Temelleri. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul. S: 106-112. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 171-198. |
14 | Çocukluk Döneminde İhmal-İstismar | Arslan S. (2023) Pediatri Hemşireliğinin Temelleri. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul. S: 113-115. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 171-198. |
15 | Dersin gözden geçirilmesi -telafi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
1. Yiğit R. (2020) Çocukluk Dönemlerinde Büyüme ve Gelişme. Genişletilmiş 2. Baskı. Çukurova Nobel Tıp, Antalya. ISBN-ISSN 9786052369203. 2. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. ISBN 978-605-83928-6-1 3. Arslan S. (2023) Pediatri Hemşireliğinin Temelleri. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul. ISBN: 978-625-397-035-2. 4. Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Ankara. ISBN: 978-625-7564-78-6. 5. Bektaş M., Ayar D. (2023) Çocuk Gelişimi Bölümü Öğrencileri için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları. Eğiten Kitap. Ankara. ISBN 978-625-6594-10-4. 6. Yeşilyaprak B. (2004). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. 10. Baskı, Pegem yayıncılık, Ankara. ISBN-ISSN 975-6802-77-4 7. Ergin H., Yıldız A. (2010). Gelişim Psikolojisi. 2. Baskı, Nobel yayıncılık, Ankara. ISBN-ISSN 978-605-395-313-5
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 25 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 35 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 7 | 7 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 20 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 25 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Birey, aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgi, tutum ve davranışa sahiptir. | X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için hemşirelik becerilerini kullanır. | X | ||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve güncel yaklaşımları takip eder. | X | ||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve teknolojik uygulamaları takip eder. | X | ||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | |||||
7 | Hemşirelik alanında yapılan bilimsel araştırma, proje ve etkinliklere katılır. | |||||
8 | Sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. | |||||
9 | Hemşirelik uygulamalarında hukuki ve etik değerlere uygun davranır. | X | ||||
10 | En az bir yabancı dili kullanarak meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile iletişim kurar. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest