DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
0-6 Yaş Çocuklarda Büyüme ve Gelişme
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HEM 340
Güz/Bahar
3
0
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Grup çalışması
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin sonunda öğrencilerin, çocukluğun 0-6 yaş dönem özelliklerini ve bu döneme ilişkin gerekli kavramları ve kuramları öğrenmeleri amaçlanmıştır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 0-6 yaş dönemine ilişkin kavramları ve kuramları tanımlayabilecektir,
  • 0-6 yaş dönemi büyüme ve gelişmeyi etkileyen faktörleri açıklayabilecektir,
  • 0-6 yaş dönemi fiziksel büyümeyi değerlendirebilecektir,
  • 0-6 yaş döneminde çocuğun büyüme ve gelişim sürecinde normalden sapmaları tanımlayabilecektir,
  • Tehdit altındaki çocuğun sağlık bütünlüğünü sağlayabilecek (koruyucu, tedavi edici, rehabilite edici) hemşirelik girişimlerini sayabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders, büyüme ve gelişmenin tanımı, büyüme ve gelişme kuramları, 0-6 yaş dönemine özel fiziksel, duygusal, sosyal, kognitif gelişme ve normalden sapmaları tanılama kriterleri ve çocukluk döneminde sıklıkla görülebilen davranış bozukluklarını kapsar.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Desin tanıtımı ve tanışma Blackboard -ders materyalleri
2 Büyüme gelişme tanımları ve genel ilkeleri Arslan S. (2023) Pediatri Hemşireliğinin Temelleri. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul. S: 133-164. Yeşilyaprak B. (2004). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. 10. Baskı, Pegem yayıncılık, Ankara. s: 27-73 Ergin, H., Yıldız, A. (2010). Gelişim Psikolojisi. 2. Baskı, Nobel yayıncılık, Ankara. s:33-37
3 Büyüme-gelişmeyi etkileyen faktörler Gelişim kuramcıları, Gelişimsel Dönemler Arslan S. (2023) Pediatri Hemşireliğinin Temelleri. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul. S: 133-164. Yeşilyaprak B. (2004). s:75-132 Ergin, H., Yıldız, A. (2010). s:7-14 Bektaş M., Ayar D. (2023) Çocuk Gelişimi Bölümü Öğrencileri için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları. Eğiten Kitap. Ankara. S: 39-73.
4 0-6 Yaş Fiziksel Büyüme ve Gelişme Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel tıp k,itabevleri. Ankara. S: 31-46. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 171-198.
5 0-6 Yaş Fiziksel Büyüme ve Gelişimin Değerlendirilmesi Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel tıp k,itabevleri. Ankara. S: 31-46. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 171-198.
6 0-6 Yaş Psikoseksüel Büyüme ve Gelişme Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel tıp k,itabevleri. Ankara. S: 31-46. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 129-170.
7 ARA SINAV
8 Ara Sınav Sorularının Değerlendirilmesi 0-6 Yaş Psikoseksüel Büyüme ve Gelişmenin Değerlendirilmesi Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel tıp k,itabevleri. Ankara. S: 31-46. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 129-170.
9 0-6 Yaş Bilişsel Büyüme ve Gelişme Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel tıp k,itabevleri. Ankara. S: 31-46. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 171-198.
10 0-6 Yaş Bilişsel Büyüme ve Gelişmenin Değerlendirilmesi Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel tıp k,itabevleri. Ankara. S: 31-46. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 171-198.
11 0-6 Yaş Psikososyal Büyüme ve Gelişme Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel tıp k,itabevleri. Ankara. S: 31-46. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 171-198.
12 0-6 Yaş Psikososyal Büyüme ve Gelişmenin Değerlendirilmesi Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel tıp k,itabevleri. Ankara. S: 31-46. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 171-198.
13 Çocuğun Büyüme ve Gelişim Sürecinde Normalden Sapmalar -Hastaneye Yatan Çocukların Hemşirelik Bakımı Arslan S. (2023) Pediatri Hemşireliğinin Temelleri. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul. S: 106-112. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 171-198.
14 Çocukluk Döneminde İhmal-İstismar Arslan S. (2023) Pediatri Hemşireliğinin Temelleri. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul. S: 113-115. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. S: 171-198.
15 Dersin gözden geçirilmesi -telafi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

    

1. Yiğit R. (2020) Çocukluk Dönemlerinde Büyüme ve Gelişme. Genişletilmiş 2. Baskı. Çukurova Nobel Tıp, Antalya. ISBN-ISSN 9786052369203.

2. Erci B., Kılıç D., Adıbelli D. (2018) Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ. ISBN 978-605-83928-6-1

3. Arslan S. (2023) Pediatri Hemşireliğinin Temelleri. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul. ISBN: 978-625-397-035-2.

4. Törüner EK., Büyükgönenç L. (2023) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Ankara. ISBN: 978-625-7564-78-6.

5. Bektaş M., Ayar D. (2023) Çocuk Gelişimi Bölümü Öğrencileri için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları. Eğiten Kitap. Ankara. ISBN 978-625-6594-10-4.

6. Yeşilyaprak B. (2004). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. 10. Baskı, Pegem yayıncılık, Ankara. ISBN-ISSN 975-6802-77-4

7. Ergin H., Yıldız A. (2010). Gelişim Psikolojisi. 2. Baskı, Nobel yayıncılık, Ankara. ISBN-ISSN 978-605-395-313-5

 

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
25
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
35
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
2
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
1
7
7
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
20
Final Sınavı
1
25
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Birey, aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgi, tutum  ve davranışa sahiptir.

X
2

Bütüncül yaklaşımla birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için hemşirelik becerilerini kullanır.

X
3

Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve güncel yaklaşımları takip eder.

X
4

Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve teknolojik uygulamaları takip eder.

X
5

Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar.

X
6

Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.

7

Hemşirelik alanında yapılan bilimsel araştırma, proje ve etkinliklere katılır.

8

Sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır.

9

Hemşirelik uygulamalarında hukuki ve etik değerlere uygun davranır.

X
10

En az bir yabancı dili kullanarak meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile iletişim kurar.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest