Dersin Adı | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 334 | Bahar | 4 | 0 | 4 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaOlgu / Vaka çalışmasıAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin ruh sağlığının korunması ile ilgili uygulamaları yapabilmeleri, ruh sağlığı bozulmuş bireylerin davranış değişikliklerini fark edebilmeleri, belirtileri saptayabilmeleri, ruh sağlığı bozulmuş bireylerde hemşirelik sürecini uygulayabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders; ruhsal hastalıklardan korunma, tedavi ve rehabilitasyon yöntemlerini, ruhsal hastalık belirtilerini, psikiyatrik hastalıkların bakımını yasal süreçleri ve hemşirelik bakımını kapsamaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma, Ders Hedeflerinin Paylaşılması, Psikiyatri Hemşireliğine giriş, sikiyatri Hemşireliğinin Tarihçesi, Psikiyatri Hemşiresinin Rolleri ve Sorumlulukları Ruh sağlığında temel kavramlar (normal, anormal kavramı, ruh sağlığı nedir?, ruhsal bozukluk) Hemşirelik Süreci, Gözlem ve Görüşme | Çam, O., Engin, E., (2014). Ruh Sağlığı Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kıtapevi I. Baskı İstanbul. Gürhan N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri. Towsend, Mary C. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, (6. Baskı). Tangül Özcan C., Gürhan N., Ankara: Akademisyen Kitapevi. |
2 | Koruyucu ruh sağlığı Ruhsal Durum Değerlendirmesi Terapötik ortam Ego savunma düzenekleri | Çam, O., Engin, E., (2014). Ruh Sağlığı Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kıtapevi I. Baskı İstanbul. Gürhan N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri. Towsend, Mary C. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, (6. Baskı). Tangül Özcan C., Gürhan N., Ankara: Akademisyen Kitapevi. |
3 | Şizofreni açılımı kapsamında ve psikozla giden diğer bozukluklar ve hemşirelik bakımı | Çam, O., Engin, E., (2014). Ruh Sağlığı Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kıtapevi I. Baskı İstanbul. Gürhan N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri. Towsend, Mary C. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, (6. Baskı). Tangül Özcan C., Gürhan N., Ankara: Akademisyen Kitapevi. |
4 | Depresyon ve hemşirelik bakımı Bipolar ve ilişkili bozukluklar ve hemşirelik bakımı | Çam, O., Engin, E., (2014). Ruh Sağlığı Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kıtapevi I. Baskı İstanbul. Gürhan N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri. Towsend, Mary C. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, (6. Baskı). Tangül Özcan C., Gürhan N., Ankara: Akademisyen Kitapevi. |
5 | Kişilik bozuklukları hemşirelik yaklaşımları | Çam, O., Engin, E., (2014). Ruh Sağlığı Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kıtapevi I. Baskı İstanbul. Gürhan N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri. Towsend, Mary C. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, (6. Baskı). Tangül Özcan C., Gürhan N., Ankara: Akademisyen Kitapevi. |
6 | Anksiyete bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımları OKB ve ilişkili bozukluklar ve hemşirelik bakımı | Çam, O., Engin, E., (2014). Ruh Sağlığı Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kıtapevi I. Baskı İstanbul. Gürhan N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri. Towsend, Mary C. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, (6. Baskı). Tangül Özcan C., Gürhan N., Ankara: Akademisyen Kitapevi. |
7 | Bedensel belirti bozuklukları ve hemşirelik bakımı Nörobilişsel bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımları | Çam, O., Engin, E., (2014). Ruh Sağlığı Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kıtapevi I. Baskı İstanbul. Gürhan N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri. Towsend, Mary C. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, (6. Baskı). Tangül Özcan C., Gürhan N., Ankara: Akademisyen Kitapevi. |
8 | Yeme Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları | Çam, O., Engin, E., (2014). Ruh Sağlığı Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kıtapevi I. Baskı İstanbul. Gürhan N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri. Towsend, Mary C. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, (6. Baskı). Tangül Özcan C., Gürhan N., Ankara: Akademisyen Kitapevi. |
9 | ARA SINAV | |
10 | Madde Bağımlılığı ve Hemşirelik Yaklaşımları | Çam, O., Engin, E., (2014). Ruh Sağlığı Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kıtapevi I. Baskı İstanbul. Gürhan N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri. Towsend, Mary C. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, (6. Baskı). Tangül Özcan C., Gürhan N., Ankara: Akademisyen Kitapevi. |
11 | Travma ve stresörle ilişkili bozukluklar, Dissosiyatif bozukluklar ve hemşirelik bakımı | Çam, O., Engin, E., (2014). Ruh Sağlığı Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kıtapevi I. Baskı İstanbul. Gürhan N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri. Towsend, Mary C. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, (6. Baskı). Tangül Özcan C., Gürhan N., Ankara: Akademisyen Kitapevi. |
12 | Ruhsal Bozukluklarda İlaç Tedavisi (Psikotrop ilaçlar, somatik tedaviler, EKT), Tedaviye Uyum ve Hemşirelik Girişimleri Ruhsal Bozukluklarda Psikososyal Tedaviler | Çam, O., Engin, E., (2014). Ruh Sağlığı Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kıtapevi I. Baskı İstanbul. Gürhan N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri. Towsend, Mary C. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, (6. Baskı). Tangül Özcan C., Gürhan N., Ankara: Akademisyen Kitapevi. |
13 | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Etik ve Yasal boyut | Çam, O., Engin, E., (2014). Ruh Sağlığı Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kıtapevi I. Baskı İstanbul. Gürhan N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri. Towsend, Mary C. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, (6. Baskı). Tangül Özcan C., Gürhan N., Ankara: Akademisyen Kitapevi. |
14 | Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi | Çam, O., Engin, E., (2014). Ruh Sağlığı Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kıtapevi I. Baskı İstanbul. Gürhan N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri. Towsend, Mary C. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, (6. Baskı). Tangül Özcan C., Gürhan N., Ankara: Akademisyen Kitapevi. |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 25 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 45 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 55 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 45 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | ||
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 21 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 30 | |
Final Sınavı | 1 | 35 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Birey, aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgi, tutum ve davranışa sahiptir. | X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için hemşirelik becerilerini kullanır. | X | ||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve güncel yaklaşımları takip eder. | X | ||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve teknolojik uygulamaları takip eder. | X | ||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | |||||
7 | Hemşirelik alanında yapılan bilimsel araştırma, proje ve etkinliklere katılır. | X | ||||
8 | Sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. | |||||
9 | Hemşirelik uygulamalarında hukuki ve etik değerlere uygun davranır. | |||||
10 | En az bir yabancı dili kullanarak meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile iletişim kurar. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest