Dersin Adı | Sağlık Alanında Araştırma |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 327 | Güz | 3 | 2 | 4 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin; hemşirelik mesleğinde bilimsel araştırma yapmanın önemini kavraması, temel istatistiksel analizleri yapabilmesi, araştırmaları eleştirel değerlendirebilmesi, amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders; Hemşirelikte araştırmanın önemi, araştırma ve etik, araştırma sürecinin adımları, araştırma tasarımları, ölçüm araçlarında geçerlik ve güvenirlik, nicel araştırma raporunun eleştirel değerlendirilmesi, temel istatistik kavramları, araştırma verilerinin girişi, sunulması ve verilerin özetlenmesi, istatistik ve olasılık, hipotez sınamaları konularını kapsar. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | -Dersin Tanıtımı -Hemşirelikte Araştırmanın Önemi -Sağlık Alanında Biyoistatistik | -Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul |
2 | -Literatür Tarama ve Bilgi Kaynaklarına Ulaşım -Veri ve Veri Türleri | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul |
3 | -Kanıta Dayalı Uygulamalar -Tanımlayıcı İstatistikler (frekans, Aritmetik ortlama, median, uç değer,vd) | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul |
4 | -Araştırma Sürecinin Planlanması - SPSS programına genel bakış | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul |
5 | -Araştırma Etiği - SPSS programında veri tabanı oluşturma ve veri girişi | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 2013 |
6 | -Araştırmanın Bölümlerinin Tanıtılması - Tanımlayıcı İstatistikler(frekans, aritmetik ortalama, tepe değeri, geometrik ortalama) SPSSte hesaplama | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul |
7 | -Özet, Giriş, Problemin Tanımı ve Önemi, Amaç, Hipotez -Normal Dağılım ve Araştırmanın Analizinin Belirlenmesi | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul |
8 | Ara Sınav | |
9 | -Yöntem I (Evren Örneklem vd.) - Önemlilik Testleri I: İki ortalama arasındaki farkın önemlilik test, Mann Whitney U testi SPSS uygulaması | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul |
10 | -Yöntem II (Veri toplama Süreci) - Önemlilik Testleri II- iki eş arasındaki farkın önemlilik testi, Wilcoxon eşleştirilmiş iki örnek testi SPSS uygulaması Önemlilik | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul |
11 | -Yöntem III (Verilerin Değerlendirilmesi) -ANAVO ve Kruskal Wallis Testlerinin SPSS Uygulaması | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul |
12 | - Yöntem IV (Deneysel ve Yarı Deneysel Araştırma Desenleri) - Pearson Korelasyon analizi, Spearman Korelasyon Analizi- SPSS uygulaması | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul |
13 | -Bulgular, Tablolar -Hipotezlerin Sınanması ve Sonuçların Yorumlanması Araştırma verilerinin tablo ve grafiklerle sunulması | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul |
14 | -Tartışma Sonuç -Örnek bilimsel araştırma değerlendirmesi | Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2016) Resource Manual for Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Tenth Ed Lippincott Williams & Wilkins, USA, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, (2014) Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul |
15 | Dersin gözden geçirilmesi-Ödevlerin değerlendirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
| |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. (2002). Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. ISBN: 975-92521-0-4 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 15 |
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 15 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 8 | 1 | 8 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 5 | |
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 10 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 17 | |
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Birey, aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgi, tutum ve davranışa sahiptir. | X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için hemşirelik becerilerini kullanır. | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve güncel yaklaşımları takip eder. | X | ||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve teknolojik uygulamaları takip eder. | X | ||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. | |||||
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | |||||
7 | Hemşirelik alanında yapılan bilimsel araştırma, proje ve etkinliklere katılır. | X | ||||
8 | Sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. | |||||
9 | Hemşirelik uygulamalarında hukuki ve etik değerlere uygun davranır. | X | ||||
10 | En az bir yabancı dili kullanarak meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile iletişim kurar. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest