Course Name | Evidence Based Nursing |
Code | Semester | Theory (hour/week) | Application/Lab (hour/week) | Local Credits | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 326 | Fall/Spring | 3 | 0 | 3 | 5 |
Prerequisites | None | |||||
Course Language | Turkish | |||||
Course Type | Elective | |||||
Course Level | First Cycle | |||||
Mode of Delivery | - | |||||
Teaching Methods and Techniques of the Course | DiscussionCase StudyLecture / Presentation | |||||
Course Coordinator | ||||||
Course Lecturer(s) | ||||||
Assistant(s) | - |
Course Objectives | At the end of this course, students; It is aimed to comprehend the importance of evidence-based nursing, to gain evidence level, to reach research with high level of evidence, to know how to develop clinical questions, and to evaluate evidence-based guidelines. |
Learning Outcomes | The students who succeeded in this course;
|
Course Description | This course covers explain the importance of evidence-based nursing practices, reach studies with high evidence level, and evaluate evidence-based guidelines. |
Related Sustainable Development Goals | |
| Core Courses | X |
Major Area Courses | ||
Supportive Courses | ||
Media and Managment Skills Courses | ||
Transferable Skill Courses |
Week | Subjects | Required Materials |
1 | Course Introduction | |
2 | Evidence based practice, evidence based medicine, evidence based nursing and history - Steps and components of evidence-based nursing practice | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 1: pp: 3-45 -Öztürk Çopur E. Kuru N., Canbolat Seyman Ç. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış, Sağlık Ve Hemşirelik Bakım Yönetimi Dergisi, 2015, 1(2), 51-53 https://jag.journalagent.com/shyd/pdfs/SHYD_2_1_51_55.pdf -Kocaman G. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi - 2003/2 ;Ss: 61-69. http://www.hemarge.org.tr/ckfinder/userfiles/files/2003/2003-vol5-sayi2-84.pdf -Arslan Yürümezoğlu, H., Kocaman G. Hemşirelikte Araştırma Kullanımı Ve Parıhs Kavramsal Çerçevesi,Cumhuriyet Üniversitesi Hemsirelik Yuksekokulu Dergisi 2008, 12(3), Ss:36-42 http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/2328.pdf -Kara, M., Babadağ K. Kanıta Dayalı Hemşirelik Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:6, Sayı: 3, 2003; Ss:96-104 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29211 |
3 | Types and levels of evidence Benefits and Barriers of Evidence-Based Nursing Practices | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 2: 45-96 -Öztürk Çopur E. Kuru N., Canbolat Seyman Ç. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış, Sağlık Ve Hemşirelik Bakım Yönetimi Dergisi, 2015, 1(2), 51-53 https://jag.journalagent.com/shyd/pdfs/SHYD_2_1_51_55.pdf -Kocaman G. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi - 2003/2 ;Ss: 61-69. http://www.hemarge.org.tr/ckfinder/userfiles/files/2003/2003-vol5-sayi2-84.pdf -Arslan Yürümezoğlu, H., Kocaman G. Hemşirelikte Araştırma Kullanımı Ve Parıhs Kavramsal Çerçevesi,Cumhuriyet Üniversitesi Hemsirelik Yuksekokulu Dergisi 2008, 12(3), Ss:36-42 http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/2328.pdf -Kara, M., Babadağ K. Kanıta Dayalı Hemşirelik Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:6, Sayı: 3, 2003; Ss:96-104 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29211 |
4 | Evidence sources and centers for nursing Creating an answerable clinical question (PICO) | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 3: 76-86 -Öztürk Çopur E. Kuru N., Canbolat Seyman Ç. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış, Sağlık Ve Hemşirelik Bakım Yönetimi Dergisi, 2015, 1(2), 51-53 https://jag.journalagent.com/shyd/pdfs/SHYD_2_1_51_55.pdf -Kocaman G. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi - 2003/2 ;Ss: 61-69. http://www.hemarge.org.tr/ckfinder/userfiles/files/2003/2003-vol5-sayi2-84.pdf -Arslan Yürümezoğlu, H., Kocaman G. Hemşirelikte Araştırma Kullanımı Ve Parıhs Kavramsal Çerçevesi,Cumhuriyet Üniversitesi Hemsirelik Yuksekokulu Dergisi 2008, 12(3), Ss:36-42 http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/2328.pdf -Kara, M., Babadağ K. Kanıta Dayalı Hemşirelik Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:6, Sayı: 3, 2003; Ss:96-104 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29211 |
5 | Randomized controlled study, systematic review and meta-analysis Examples Evidence-based practice guidelines, their purpose and use in practice-Examples | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 3: 76-86 -Öztürk Çopur E. Kuru N., Canbolat Seyman Ç. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış, Sağlık Ve Hemşirelik Bakım Yönetimi Dergisi, 2015, 1(2), 51-53 https://jag.journalagent.com/shyd/pdfs/SHYD_2_1_51_55.pdf -Kocaman G. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi - 2003/2 ;Ss: 61-69. http://www.hemarge.org.tr/ckfinder/userfiles/files/2003/2003-vol5-sayi2-84.pdf -Arslan Yürümezoğlu, H., Kocaman G. Hemşirelikte Araştırma Kullanımı Ve Parıhs Kavramsal Çerçevesi,Cumhuriyet Üniversitesi Hemsirelik Yuksekokulu Dergisi 2008, 12(3), Ss:36-42 http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/2328.pdf -Kara, M., Babadağ K. Kanıta Dayalı Hemşirelik Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:6, Sayı: 3, 2003; Ss:96-104 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29211 |
6 | Integration of research evidence into nursing practice – Examples | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 3: 50-77 -Öztürk Çopur E. Kuru N., Canbolat Seyman Ç. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış, Sağlık Ve Hemşirelik Bakım Yönetimi Dergisi, 2015, 1(2), 51-53 https://jag.journalagent.com/shyd/pdfs/SHYD_2_1_51_55.pdf -Kocaman G. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi - 2003/2 ;Ss: 61-69. http://www.hemarge.org.tr/ckfinder/userfiles/files/2003/2003-vol5-sayi2-84.pdf -Arslan Yürümezoğlu, H., Kocaman G. Hemşirelikte Araştırma Kullanımı Ve Parıhs Kavramsal Çerçevesi,Cumhuriyet Üniversitesi Hemsirelik Yuksekokulu Dergisi 2008, 12(3), Ss:36-42 http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/2328.pdf -Kara, M., Babadağ K. Kanıta Dayalı Hemşirelik Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:6, Sayı: 3, 2003; Ss:96-104 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29211 |
7 | Midterm exam | |
8 | Examination of evidence-based guidelines Student presentations, | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 4: 90-165 -Öztürk Çopur E. Kuru N., Canbolat Seyman Ç. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış, Sağlık Ve Hemşirelik Bakım Yönetimi Dergisi, 2015, 1(2), 51-53 https://jag.journalagent.com/shyd/pdfs/SHYD_2_1_51_55.pdf -Kocaman G. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi - 2003/2 ;Ss: 61-69. http://www.hemarge.org.tr/ckfinder/userfiles/files/2003/2003-vol5-sayi2-84.pdf -Arslan Yürümezoğlu, H., Kocaman G. Hemşirelikte Araştırma Kullanımı Ve Parıhs Kavramsal Çerçevesi, Cumhuriyet Üniversitesi Hemsirelik Yuksekokulu Dergisi 2008, 12(3), Ss:36-42 http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/2328.pdf -Kara, M., Babadağ K. Kanıta Dayalı Hemşirelik Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:6, Sayı: 3, 2003; Ss:96-104 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29211 |
9 | Examination of evidence-based guidelines Student presentations | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 4: 90-165 -Öztürk Çopur E. Kuru N., Canbolat Seyman Ç. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış, Sağlık Ve Hemşirelik Bakım Yönetimi Dergisi, 2015, 1(2), 51-53 https://jag.journalagent.com/shyd/pdfs/SHYD_2_1_51_55.pdf -Kocaman G. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi - 2003/2 ;Ss: 61-69. http://www.hemarge.org.tr/ckfinder/userfiles/files/2003/2003-vol5-sayi2-84.pdf -Arslan Yürümezoğlu, H., Kocaman G. Hemşirelikte Araştırma Kullanımı Ve Parıhs Kavramsal Çerçevesi, Cumhuriyet Üniversitesi Hemsirelik Yuksekokulu Dergisi 2008, 12(3), Ss:36-42 http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/2328.pdf -Kara, M., Babadağ K. Kanıta Dayalı Hemşirelik Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:6, Sayı: 3, 2003; Ss:96-104 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29211 |
10 | Examination of evidence-based guidelines Student presentations, | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 4: 90-165 -Öztürk Çopur E. Kuru N., Canbolat Seyman Ç. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış, Sağlık Ve Hemşirelik Bakım Yönetimi Dergisi, 2015, 1(2), 51-53 https://jag.journalagent.com/shyd/pdfs/SHYD_2_1_51_55.pdf -Kocaman G. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi - 2003/2 ;Ss: 61-69. http://www.hemarge.org.tr/ckfinder/userfiles/files/2003/2003-vol5-sayi2-84.pdf -Arslan Yürümezoğlu, H., Kocaman G. Hemşirelikte Araştırma Kullanımı Ve Parıhs Kavramsal Çerçevesi, Cumhuriyet Üniversitesi Hemsirelik Yuksekokulu Dergisi 2008, 12(3), Ss:36-42 http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/2328.pdf -Kara, M., Babadağ K. Kanıta Dayalı Hemşirelik Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:6, Sayı: 3, 2003; Ss:96-104 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29211 |
11 | Examination of evidence-based guidelines Student presentations | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 10: 600-660 -Öztürk Çopur E. Kuru N., Canbolat Seyman Ç. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış, Sağlık Ve Hemşirelik Bakım Yönetimi Dergisi, 2015, 1(2), 51-53 https://jag.journalagent.com/shyd/pdfs/SHYD_2_1_51_55.pdf -Kocaman G. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi - 2003/2 ;Ss: 61-69. http://www.hemarge.org.tr/ckfinder/userfiles/files/2003/2003-vol5-sayi2-84.pdf -Arslan Yürümezoğlu, H., Kocaman G. Hemşirelikte Araştırma Kullanımı Ve Parıhs Kavramsal Çerçevesi,Cumhuriyet Üniversitesi Hemsirelik Yuksekokulu Dergisi 2008, 12(3), Ss:36-42 http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/2328.pdf -Kara, M., Babadağ K. Kanıta Dayalı Hemşirelik Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:6, Sayı: 3, 2003; Ss:96-104 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29211 |
12 | Examination of evidence-based guidelines Student presentations | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 9: 532-656 -Öztürk Çopur E. Kuru N., Canbolat Seyman Ç. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış, Sağlık Ve Hemşirelik Bakım Yönetimi Dergisi, 2015, 1(2), 51-53 https://jag.journalagent.com/shyd/pdfs/SHYD_2_1_51_55.pdf -Kocaman G. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi - 2003/2 ;Ss: 61-69. http://www.hemarge.org.tr/ckfinder/userfiles/files/2003/2003-vol5-sayi2-84.pdf -Arslan Yürümezoğlu, H., Kocaman G. Hemşirelikte Araştırma Kullanımı Ve Parıhs Kavramsal Çerçevesi, Cumhuriyet Üniversitesi Hemsirelik Yuksekokulu Dergisi 2008, 12(3), Ss:36-42 http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/2328.pdf -Kara, M., Babadağ K. Kanıta Dayalı Hemşirelik Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:6, Sayı: 3, 2003; Ss:96-104 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29211 |
13 | Examination of evidence-based guidelines Student presentations | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 7: 380-467 -Öztürk Çopur E. Kuru N., Canbolat Seyman Ç. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış, Sağlık Ve Hemşirelik Bakım Yönetimi Dergisi, 2015, 1(2), 51-53 https://jag.journalagent.com/shyd/pdfs/SHYD_2_1_51_55.pdf -Kocaman G. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi - 2003/2 ;Ss: 61-69. http://www.hemarge.org.tr/ckfinder/userfiles/files/2003/2003-vol5-sayi2-84.pdf -Arslan Yürümezoğlu, H., Kocaman G. Hemşirelikte Araştırma Kullanımı Ve Parıhs Kavramsal Çerçevesi,Cumhuriyet Üniversitesi Hemsirelik Yuksekokulu Dergisi 2008, 12(3), Ss:36-42 http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/2328.pdf -Kara, M., Babadağ K. Kanıta Dayalı Hemşirelik Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:6, Sayı: 3, 2003; Ss:96-104 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29211 |
14 | Examination of evidence-based guidelines Student presentations | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 9: 532-656 -Öztürk Çopur E. Kuru N., Canbolat Seyman Ç. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış, Sağlık Ve Hemşirelik Bakım Yönetimi Dergisi, 2015, 1(2), 51-53 https://jag.journalagent.com/shyd/pdfs/SHYD_2_1_51_55.pdf -Kocaman G. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi - 2003/2 ;Ss: 61-69. http://www.hemarge.org.tr/ckfinder/userfiles/files/2003/2003-vol5-sayi2-84.pdf -Arslan Yürümezoğlu, H., Kocaman G. Hemşirelikte Araştırma Kullanımı Ve Parıhs Kavramsal Çerçevesi, Cumhuriyet Üniversitesi Hemsirelik Yuksekokulu Dergisi 2008, 12(3), Ss:36-42 http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/2328.pdf -Kara, M., Babadağ K. Kanıta Dayalı Hemşirelik Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:6, Sayı: 3, 2003; Ss:96-104 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29211 |
15 | Course Review | -Öztürk Çopur E. Kuru N., Canbolat Seyman Ç. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış, Sağlık Ve Hemşirelik Bakım Yönetimi Dergisi, 2015, 1(2), 51-53 https://jag.journalagent.com/shyd/pdfs/SHYD_2_1_51_55.pdf -Kocaman G. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi - 2003/2 ;Ss: 61-69. http://www.hemarge.org.tr/ckfinder/userfiles/files/2003/2003-vol5-sayi2-84.pdf -Arslan Yürümezoğlu, H., Kocaman G. Hemşirelikte Araştırma Kullanımı Ve Parıhs Kavramsal Çerçevesi, Cumhuriyet Üniversitesi Hemsirelik Yuksekokulu Dergisi 2008, 12(3), Ss:36-42 http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/2328.pdf -Kara, M., Babadağ K. Kanıta Dayalı Hemşirelik Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:6, Sayı: 3, 2003; Ss:96-104 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29211 |
16 | Final exam |
Course Notes/Textbooks | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, ISBN:323025919, Chapter 1-10: 3-656 | |
Suggested Readings/Materials |
|
Semester Activities | Number | Weigthing |
Participation | ||
Laboratory / Application | ||
Field Work | ||
Quizzes / Studio Critiques | ||
Portfolio | ||
Homework / Assignments | 1 | 15 |
Presentation / Jury | 1 | 20 |
Project | ||
Seminar / Workshop | ||
Oral Exam | ||
Midterm | 1 | 25 |
Final Exam | 1 | 40 |
Total |
Weighting of Semester Activities on the Final Grade | 3 | 60 |
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade | 1 | 40 |
Total |
Semester Activities | Number | Duration (Hours) | Workload |
---|---|---|---|
Course Hours (Including exam week: 16 x total hours) | 16 | 3 | 48 |
Laboratory / Application Hours (Including exam week: 16 x total hours) | 16 | ||
Study Hours Out of Class | 0 | ||
Field Work | |||
Quizzes / Studio Critiques | |||
Portfolio | |||
Homework / Assignments | 1 | 20 | |
Presentation / Jury | 1 | 22 | |
Project | |||
Seminar / Workshop | |||
Oral Exam | |||
Midterms | 1 | 25 | |
Final Exams | 1 | 35 | |
Total | 150 |
# | Program Competencies/Outcomes | * Contribution Level | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | To be able to have basic theoretical and practical knowledge in line with scientific developments in the field of nursing and health sciences for family and community health and well-being | |||||
2 | To be able to use the basic theoretical and practical knowledges to meet the health care requirements of family and community with a holistic approach | |||||
3 | To be able to follow evidence-based practices and new approaches by performing nursing practices | X | ||||
4 | To be able to maintain responsibility for improving oneself while adopting the importance of lifelong learning and following scientific, technological, and current practices | X | ||||
5 | To be able to communicate effectively with individuals, families, communities and the healthcare team in applications | |||||
6 | To be able to operate on the professional platforms with individual study skills, the ability to decide independently, and awareness of legal rights and responsibilities | |||||
7 | To be able to conducts intra-disciplinary and inter-disciplinary teamwork | |||||
8 | To be able to organize projects and events for the social environment with social responsibility and to apply them | |||||
9 | To be able to evaluate the applicability of research results, use them in nursing practices, identify new problem areas and think critically | X | ||||
10 | To be able to act according to social, scientific, and ethical values in nursing, during the data collection, interpretation, implementation of initiatives, and evaluation of results | X | ||||
11 | To be able to collect data in the areas of nursing and communicate with colleagues in a foreign language |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest