DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
İlk ve Acil Yardım
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HEM 319
Güz/Bahar
2
2
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Soru & Cevap
Simülasyon
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu derste öğrencilere; her yaş grubundaki hastaya uygulanacak ilk ve acil yardıma yönelik gerekli olan temel bilgi, tutum ve becerileri kazandırmak amaçlanmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bebek, çocuk ve yetişkinde temel yaşam desteği basamaklarını sıralayabilecektir,
  • Bebek, çocuk ve yetişkinde ileri yaşam desteği basamaklarını sıralayabilecektir,
  • Bebek, çocuk ve yetişkinde temel yaşam desteğini uygulayabilecektir,
  • Tıbbi acil vakalara ilk yardım müdahalelerini tanımlayabilecektir,
  • Tıbbi acil vakalara acil yardım müdahalelerini tanımlayabilecektir,
  • Travmatik vakalara ilk yardım müdahalelerini açıklayabilecektir,
  • Travmatik vakalara ilk yardım müdahaleleri yapabilecektir,
  • Travmatik vakalara acil yardım müdahalelerini açıklayabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders; tıbbi ve travmatik acil vakaların tanılanmasına, tıbbi ve travmatik acil vakalarda hastanın değerlendirilmesine, tıbbi ve travmatik acil vakalarda uygun ilk ve acil yardım müdahalelerinin yapılmasına yönelik bilgi ve uygulamaları kapsamaktadır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma, Dersin Tanıtımı, İlk yardıma giriş , Triaj, Kanamalarda İlk Yardım Yılmaz İ, Yanardağ M, “Sağlık ve İlk Yardım” 1. Baskı (Ankara, 2017),82-108. L. Bikem Süzen “Temel ilk yardım” (İstanbul, 2015), 1-31. Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 110-155. L. Bikem Süzen. (2015), 63-83. Usta, G. , Torpuş, K. & Küçük, U. (2017). Afetlerde START Triaj Skalası . Doğal Afetler ve Çevre Dergisi , 3 (2) , 70-76 . DOI: 10.21324/dacd.320067 https://dacd.artvin.edu.tr/tr/pub/issue/30710/320067
2 Temel Yaşam Desteği (Bebek-Çocuk ve Yetişkin), Yabancı Cisim Aspirasyonu (Bebek-Çocuk ve Yetişkin) Yetişkinlerde Temel ve İleri Yaşam Desteği-AHA 2020 Kılavuz Özeti https://acilci.net/yetiskinlerde-temel-ve-ileri-yasam-destegi-aha-2020-kilavuz-ozeti/ AHA 2020 CPR VE ECC Güncellemeleri-Önemli Noktalar https://www.atuder.org.tr/atuderData/Document/27102020191955-aha-update.pdf Pediatrik Temel ve İleri Yaşam Desteği-AHA 2020 https://acilci.net/pediatrik-temel-ve-ileri-yasam-destegi-aha-2020/
3 Temel Yaşam Desteği (Bebek-Çocuk ve Yetişkin) Uygulama  Yabancı Cisim Aspirasyonu (Bebek-Çocuk ve Yetişkin) Uygulama Yetişkinlerde Temel ve İleri Yaşam Desteği-AHA 2020 Kılavuz Özeti https://acilci.net/yetiskinlerde-temel-ve-ileri-yasam-destegi-aha-2020-kilavuz-ozeti/ AHA 2020 CPR VE ECC Güncellemeleri-Önemli Noktalar https://www.atuder.org.tr/atuderData/Document/27102020191955-aha-update.pdf Pediatrik Temel ve İleri Yaşam Desteği-AHA 2020 https://acilci.net/pediatrik-temel-ve-ileri-yasam-destegi-aha-2020/
4 Şokta İlk Yardım ,Suda Boğulmalarda İlk Yardım Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 110-155.
5 Tıbbi Acillerde (Göğüs Ağrısı) İlk Yardım,Tıbbi Acillerde (Senkop, Nöbetler, İnme) İlk Yardım Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017),187-193. Duran L. (2019), 499-513. Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017),187-193.
6 Kırık, Çıkık ve Burkulmalarda İlk Yardım – Uygulama,Yaralanmalarda İlk Yardım - Uygulama Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 160-163. Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 155-183. L. Bike Süzen. (2015), 93-107.
7 • Tıbbi Acillerde (Hipo/Hiperglisemi) İlk Yardım • Göz, Kulak Burun Yabancı Cisim Aspirasyonu L. Bikem Süzen. (2015), 171-175. L. Bikem Süzen. (2015), 201-215. L. Bikem Süzen. (2015), 183- 191.
8 Yanık ve Donmalarda İlk Yardım • Zehirlenme ve Hayvan Isırmalarında İlk Yardım Duran L. “Sheehy`nin Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması, Toksikolojik Aciller”, (Ankara, 2019), 564-578 Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 160-163. L. Bikem Süzen. (2015),175-183. L. Bikem Süzen. (2015), 143-163.
9 1. Ara Sınav
10 İleri Yaşam Desteği (Bebek-Çocuk ve Yetişkin) Yetişkinlerde Temel ve İleri Yaşam Desteği-AHA 2020 Kılavuz Özeti https://acilci.net/yetiskinlerde-temel-ve-ileri-yasam-destegi-aha-2020-kilavuz-ozeti/ AHA 2020 CPR VE ECC Güncellemeleri-Önemli Noktalar https://www.atuder.org.tr/atuderData/Document/27102020191955-aha-update.pdf Pediatrik Temel ve İleri Yaşam Desteği-AHA 2020 https://acilci.net/pediatrik-temel-ve-ileri-yasam-destegi-aha-2020/ Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 110-155.
11 İleri Yaşam Desteği (Bebek-Çocuk ve Yetişkin) Uygulama • Kardiyak Aciller Nörolojik Aciller Yetişkinlerde Temel ve İleri Yaşam Desteği-AHA 2020 Kılavuz Özeti https://acilci.net/yetiskinlerde-temel-ve-ileri-yasam-destegi-aha-2020-kilavuz-ozeti/ AHA 2020 CPR VE ECC Güncellemeleri-Önemli Noktalar https://www.atuder.org.tr/atuderData/Document/27102020191955-aha-update.pdf Pediatrik Temel ve İleri Yaşam Desteği-AHA 2020 https://acilci.net/pediatrik-temel-ve-ileri-yasam-destegi-aha-2020/ Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 110-155. Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017),147-153. L. Bikem Süzen. (2015), 63-83. Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 160-163.
12 • Kafa Travmalarında Acil Yardım • Şokta Acil Yardım Uygulamaları • II. ARA SINAV L. Bikem Süzen. (2015), 171-175. L. Bikem Süzen. (2015), 201-215. Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 110-155. Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017),147-153.
13 • Zehirlenme Acil Yardım • Pulmoner Aciller • Endokrin Aciller Duran L. “Sheehy`nin Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması, Toksikolojik Aciller”, (Ankara, 2019), 564-578 Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 160-163. L. Bikem Süzen. (2015),175-183.
14 Afetlerde İlkyardım, Taşıma Teknikleri ,Obstetrik acilller, Psikiyatrik aciller Duran L. “Sheehy`nin Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması, Toksikolojik Aciller”, (Ankara, 2019), 564-578 Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 160-163. L. Bikem Süzen. (2015),175-183. L. Bikem Süzen. (2015), 143-163. Duran L. (2019), 254-272. Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 155-200. L. Bikem Süzen. (2015), 93-171. Afet ve Acil Durum Eğitim Merkezi, İlk Yardım. https://www.afad.gov.tr/afadem/ilk-yardim Duran L. (2019), 411-445. Duran L. (2019), 395-411. Usta, G. , Torpuş, K. & Küçük, U. (2017). Afetlerde START Triaj Skalası . Doğal Afetler ve Çevre Dergisi , 3 (2) , 70-76 . DOI: 10.21324/dacd.320067 https://dacd.artvin.edu.tr/tr/pub/issue/30710/320067 Erdoğan, A. (2023). Afetlerde İlk Yardım . İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi , 8 (2) , 721-728 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ikcusbfd/issue/78150/1263708
15 Genel Değerlendirme
16 FİNAL
Ders Kitabı

 Duran L. “Sheehy`nin Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması, Toksikolojik Aciller”, (Ankara, 2019), ISBN: 9786052822227.

 Yılmaz İ, Yanardağ M, “Sağlık ve İlk Yardım”  1. Baskı (Ankara, 2017), ISBN: 9786053187752.

 L. Bikem Süzen “Temel ilk yardım”, (İstanbul, 2015), ISBN-ISSN 978-605-335-088-0

 

 

Önerilen Okumalar/Materyaller

Ekşi A, Erçal T, Çelikli S, Üstünkarlı N, Eroğlu Aygül S. “Acil hasta bakımı : hastane öncesi I”, (İzmir, 2015), ISBN-ISSN 978-605-84431-8-1.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
1
20
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
40
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
1
14
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
2
13
Final Sınavı
1
16
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Birey, aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgi, tutum  ve davranışa sahiptir.

X
2

Bütüncül yaklaşımla birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için hemşirelik becerilerini kullanır.

X
3

Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve güncel yaklaşımları takip eder.

4

Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve teknolojik uygulamaları takip eder.

5

Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar.

X
6

Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.

7

Hemşirelik alanında yapılan bilimsel araştırma, proje ve etkinliklere katılır.

X
8

Sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır.

9

Hemşirelik uygulamalarında hukuki ve etik değerlere uygun davranır.

10

En az bir yabancı dili kullanarak meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile iletişim kurar.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest