Course Name | Research Methods in Health Sciences II |
Code | Semester | Theory (hour/week) | Application/Lab (hour/week) | Local Credits | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 318 | Spring | 2 | 2 | 3 | 3 |
Prerequisites | None | |||||
Course Language | Turkish | |||||
Course Type | Required | |||||
Course Level | First Cycle | |||||
Mode of Delivery | Online | |||||
Teaching Methods and Techniques of the Course | DiscussionLecturing / Presentation | |||||
Course Coordinator | ||||||
Course Lecturer(s) | ||||||
Assistant(s) | - |
Course Objectives | At the end of this course, students; it is aimed to comprehend the importance of evidence-based nursing, to know the level of evidence, to reach researches with high level of evidence, to develop clinical questions, to prepare a scientific review as a poster presentation and to be able to make a poster presentation. |
Learning Outcomes | The students who succeeded in this course;
|
Course Description | The ability to explain the importance of evidence-based nursing practices, to reach studies with high levels of evidence and to evaluate evidence-based guidelines, to prepare a scientific review as a poster presentation, and to make a poster presentation. |
Related Sustainable Development Goals | |
| Core Courses | X |
Major Area Courses | ||
Supportive Courses | ||
Media and Managment Skills Courses | ||
Transferable Skill Courses |
Week | Subjects | Required Materials |
1 | Course Introduction Prof. Dr. Ozgul KARAYURT Course Introduction Lecturer Dr. Ebru DIĞRAK | |
2 | Evidence-based practice, evidence-based medicine, evidence-based nursing and its history Prof. Dr. Ozgul KARAYURT Determining the research question and objectives Lecturer Dr. Ebru DIĞRAK | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 1: 3-45 -- Herdman A. Elizabeth. (2006). Derleme Makale Yazımında, Konferans ve Bildiri Sunumu Hazırlamada Pratik Bilgiler. Hemşirelikte Eğitim Araştırma Dergisi 3(1):2-4. Büyükafşar K. (2017). Sağlık Bilimleri Alanında Bilimsel Makale Yazma Teknikleri. Mersin Univ Saglık Bilim Derg 10(3): 252-269. Üstdal, Muzaffer Kaplan (2009). Bilimsel bir poster hazırlanmasında ve sunulmasında bilinmesi gerekenler. Erciyes Tıp Dergisi (Erciyes Medical Journal) 31(3):282-290. |
3 | Steps and components of evidence-based nursing practice Types and levels of evidence Prof. Dr. Özgül KARAYURT Literature review Lecturer Dr. Ebru DIĞRAK | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 2: 45-96 Herdman A. Elizabeth. (2006). Derleme Makale Yazımında, Konferans ve Bildiri Sunumu Hazırlamada Pratik Bilgiler. Hemşirelikte Eğitim Araştırma Dergisi 3(1):2-4. Büyükafşar K. (2017). Sağlık Bilimleri Alanında Bilimsel Makale Yazma Teknikleri. Mersin Univ Saglık Bilim Derg 10(3): 252-269. Üstdal, Muzaffer Kaplan (2009). Bilimsel bir poster hazırlanmasında ve sunulmasında bilinmesi gerekenler. Erciyes Tıp Dergisi (Erciyes Medical Journal) 31(3):282-290. |
4 | Benefits and Barriers of Evidence-Based Nursing Practices Evidence resources and centers for nursing Prof. Dr. Özgül KARAYURT Literature summarizing Lecturer Dr. Ebru DIĞRAK | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 3: 76-86 Herdman A. Elizabeth. (2006). Derleme Makale Yazımında, Konferans ve Bildiri Sunumu Hazırlamada Pratik Bilgiler. Hemşirelikte Eğitim Araştırma Dergisi 3(1):2-4. Büyükafşar K. (2017). Sağlık Bilimleri Alanında Bilimsel Makale Yazma Teknikleri. Mersin Univ Saglık Bilim Derg 10(3): 252-269. Üstdal, Muzaffer Kaplan (2009). Bilimsel bir poster hazırlanmasında ve sunulmasında bilinmesi gerekenler. Erciyes Tıp Dergisi (Erciyes Medical Journal) 31(3):282-290. |
5 | Creating an answerable clinical question (PICO) Prof. Dr. Özgül KARAYURT Scientific review writing principles Lecturer Dr. Ebru DIĞRAK | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 3: 76-86 Herdman A. Elizabeth. (2006). Derleme Makale Yazımında, Konferans ve Bildiri Sunumu Hazırlamada Pratik Bilgiler. Hemşirelikte Eğitim Araştırma Dergisi 3(1):2-4. Büyükafşar K. (2017). Sağlık Bilimleri Alanında Bilimsel Makale Yazma Teknikleri. Mersin Univ Saglık Bilim Derg 10(3): 252-269. Üstdal, Muzaffer Kaplan (2009). Bilimsel bir poster hazırlanmasında ve sunulmasında bilinmesi gerekenler. Erciyes Tıp Dergisi (Erciyes Medical Journal) 31(3):282-290. |
6 | Randomized controlled study, systematic review and meta-analysis – Examples Prof. Dr. Özgül KARAYURT Preparing review Lecturer Dr. Ebru DIĞRAK | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 3: 50-77 -Herdman A. Elizabeth. (2006). Derleme Makale Yazımında, Konferans ve Bildiri Sunumu Hazırlamada Pratik Bilgiler. Hemşirelikte Eğitim Araştırma Dergisi 3(1):2-4. -Büyükafşar K. (2017). Sağlık Bilimleri Alanında Bilimsel Makale Yazma Teknikleri. Mersin Univ Saglık Bilim Derg 10(3): 252-269. -Üstdal, Muzaffer Kaplan (2009). Bilimsel bir poster hazırlanmasında ve sunulmasında bilinmesi gerekenler. Erciyes Tıp Dergisi (Erciyes Medical Journal) 31(3):282-290. |
7 | Evidence-based practice guidelines, their purpose and use in practice-Examples Prof. Dr. Özgül KARAYURT Preparing review Lecturer Dr. Ebru DIĞRAK | |
8 | Strategies to increase research use Integration of research evidence into nursing practice - Examples Prof. Dr. Özgül KARAYURT Preparing review Lecturer Dr. Ebru DIĞRAK | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 4: 90-165 -Herdman A. Elizabeth. (2006). Derleme Makale Yazımında, Konferans ve Bildiri Sunumu Hazırlamada Pratik Bilgiler. Hemşirelikte Eğitim Araştırma Dergisi 3(1):2-4. -Büyükafşar K. (2017). Sağlık Bilimleri Alanında Bilimsel Makale Yazma Teknikleri. Mersin Univ Saglık Bilim Derg 10(3): 252-269. -Üstdal, Muzaffer Kaplan (2009). Bilimsel bir poster hazırlanmasında ve sunulmasında bilinmesi gerekenler. Erciyes Tıp Dergisi (Erciyes Medical Journal) 31(3):282-290. |
9 | Reviewing evidence-based guidelines Student presentations Prof. Dr. Özgül KARAYURT Poster preparation principles Lecturer Dr. Ebru DIĞRAK | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 10: 600-660 -Herdman A. Elizabeth. (2006). Derleme Makale Yazımında, Konferans ve Bildiri Sunumu Hazırlamada Pratik Bilgiler. Hemşirelikte Eğitim Araştırma Dergisi 3(1):2-4. -Büyükafşar K. (2017). Sağlık Bilimleri Alanında Bilimsel Makale Yazma Teknikleri. Mersin Univ Saglık Bilim Derg 10(3): 252-269. -Üstdal, Muzaffer Kaplan (2009). Bilimsel bir poster hazırlanmasında ve sunulmasında bilinmesi gerekenler. Erciyes Tıp Dergisi (Erciyes Medical Journal) 31(3):282-290. |
10 | Reviewing evidence-based guidelines Student presentations Prof. Dr. Özgül KARAYURT Preparing poster Lecturer Dr. Ebru DIĞRAK | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 9: 532-656 -Herdman A. Elizabeth. (2006). Derleme Makale Yazımında, Konferans ve Bildiri Sunumu Hazırlamada Pratik Bilgiler. Hemşirelikte Eğitim Araştırma Dergisi 3(1):2-4. -Büyükafşar K. (2017). Sağlık Bilimleri Alanında Bilimsel Makale Yazma Teknikleri. Mersin Univ Saglık Bilim Derg 10(3): 252-269. -Üstdal, Muzaffer Kaplan (2009). Bilimsel bir poster hazırlanmasında ve sunulmasında bilinmesi gerekenler. Erciyes Tıp Dergisi (Erciyes Medical Journal) 31(3):282-290. |
11 | Reviewing evidence-based guidelines Student presentations Prof. Dr. Özgül KARAYURT Preparing poster Lecturer Dr. Ebru DIĞRAK | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 7: 380-467 -Herdman A. Elizabeth. (2006). Derleme Makale Yazımında, Konferans ve Bildiri Sunumu Hazırlamada Pratik Bilgiler. Hemşirelikte Eğitim Araştırma Dergisi 3(1):2-4. -Büyükafşar K. (2017). Sağlık Bilimleri Alanında Bilimsel Makale Yazma Teknikleri. Mersin Univ Saglık Bilim Derg 10(3): 252-269. -Üstdal, Muzaffer Kaplan (2009). Bilimsel bir poster hazırlanmasında ve sunulmasında bilinmesi gerekenler. Erciyes Tıp Dergisi (Erciyes Medical Journal) 31(3):282-290. |
12 | Reviewing evidence-based guidelines Student presentations Prof. Dr. Özgül KARAYURT Groups presenting their posters Lecturer Dr. Ebru DIĞRAK | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter 9: 532-656 -Herdman A. Elizabeth. (2006). Derleme Makale Yazımında, Konferans ve Bildiri Sunumu Hazırlamada Pratik Bilgiler. Hemşirelikte Eğitim Araştırma Dergisi 3(1):2-4. -Büyükafşar K. (2017). Sağlık Bilimleri Alanında Bilimsel Makale Yazma Teknikleri. Mersin Univ Saglık Bilim Derg 10(3): 252-269. -Üstdal, Muzaffer Kaplan (2009). Bilimsel bir poster hazırlanmasında ve sunulmasında bilinmesi gerekenler. Erciyes Tıp Dergisi (Erciyes Medical Journal) 31(3):282-290. |
13 | Reviewing evidence-based guidelines Student presentations Prof. Dr. Özgül KARAYURT Groups presenting their posters Lecturer Dr. Ebru DIĞRAK | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter Chapter 1-9: 3-656 -Herdman A. Elizabeth. (2006). Derleme Makale Yazımında, Konferans ve Bildiri Sunumu Hazırlamada Pratik Bilgiler. Hemşirelikte Eğitim Araştırma Dergisi 3(1):2-4. -Büyükafşar K. (2017). Sağlık Bilimleri Alanında Bilimsel Makale Yazma Teknikleri. Mersin Univ Saglık Bilim Derg 10(3): 252-269. -Üstdal, Muzaffer Kaplan (2009). Bilimsel bir poster hazırlanmasında ve sunulmasında bilinmesi gerekenler. Erciyes Tıp Dergisi (Erciyes Medical Journal) 31(3):282-290. |
14 | Reviewing evidence-based guidelines Student presentations Prof. Dr. Özgül KARAYURT Submission of the paper to the congress Lecturer Dr. Ebru DIĞRAK | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter Chapter 1-10: 3-656 -Herdman A. Elizabeth. (2006). Derleme Makale Yazımında, Konferans ve Bildiri Sunumu Hazırlamada Pratik Bilgiler. Hemşirelikte Eğitim Araştırma Dergisi 3(1):2-4. -Büyükafşar K. (2017). Sağlık Bilimleri Alanında Bilimsel Makale Yazma Teknikleri. Mersin Univ Saglık Bilim Derg 10(3): 252-269. -Üstdal, Muzaffer Kaplan (2009). Bilimsel bir poster hazırlanmasında ve sunulmasında bilinmesi gerekenler. Erciyes Tıp Dergisi (Erciyes Medical Journal) 31(3):282-290. |
15 | Course Review | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A., (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, Chapter Chapter 1-10: 3-656 -Herdman A. Elizabeth. (2006). Derleme Makale Yazımında, Konferans ve Bildiri Sunumu Hazırlamada Pratik Bilgiler. Hemşirelikte Eğitim Araştırma Dergisi 3(1):2-4. -Büyükafşar K. (2017). Sağlık Bilimleri Alanında Bilimsel Makale Yazma Teknikleri. Mersin Univ Saglık Bilim Derg 10(3): 252-269. -Üstdal, Muzaffer Kaplan (2009). Bilimsel bir poster hazırlanmasında ve sunulmasında bilinmesi gerekenler. Erciyes Tıp Dergisi (Erciyes Medical Journal) 31(3):282-290. |
16 | Final Exam |
Course Notes/Textbooks | -Guyatt, G., Ciliska, D. & Dicenso, A. (2014) Evidence-Based Nursing: A Guide To Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, -Erdoğan S, Nahcivan N, Esin MN. “Hemşirelikte araştırma: süreç, uygulama ve Kritik” (Nobel Tıp Kitabevleri, 2021), ISBN: 978-605-335-346-1 |
Suggested Readings/Materials |
Semester Activities | Number | Weighting |
Participation | ||
Laboratory / Application | ||
Field Work | ||
Quizzes / Studio Critiques | ||
Portfolio | ||
Homework / Assignments | 2 | 30 |
Presentation / Jury | 2 | 30 |
Project | ||
Seminar / Workshop | ||
Oral Exam | ||
Midterm | ||
Final Exam | 1 | 40 |
Total |
Weighting of Semester Activities on the Final Grade | 4 | 60 |
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade | 1 | 40 |
Total |
Semester Activities | Number | Duration (Hours) | Workload |
---|---|---|---|
Course Hours (Including exam week: 16 x total hours) | 16 | 2 | 32 |
Laboratory / Application Hours (Including exam week: 16 x total hours) | 16 | 2 | |
Study Hours Out of Class | 0 | ||
Field Work | |||
Quizzes / Studio Critiques | |||
Portfolio | |||
Homework / Assignments | 2 | 4 | |
Presentation / Jury | 2 | 4 | |
Project | |||
Seminar / Workshop | |||
Oral Exam | |||
Midterms | |||
Final Exams | 1 | 10 | |
Total | 90 |
# | Program Competencies/Outcomes | * Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | To be able to have basic theoretical and practical knowledges in line with scientific developments in the field of nursing and health sciences for family and community health and well-being | ||||||
2 | To be able to use the basic theoretical and practical knowledges to meet the health care requirements of family and community with holistic approach. | ||||||
3 | To be able to follow the evidence-based practices and new approaches by performing nursing practices. | X | |||||
4 | To be able to maintain responsibility of improving by itself while adopting the importance of lifelong learning and following scientific, technological and current practices. | X | |||||
5 |
| ||||||
6 |
| ||||||
7 |
| ||||||
8 |
| ||||||
9 |
| X | |||||
10 |
| X | |||||
11 |
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest