DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Geriatri ve Evde Bakım Hemşireliği
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HEM 313
Güz/Bahar
2
2
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Grup çalışması
Soru & Cevap
Simülasyon
Anlatım / Sunum
Saha Çalışması / Uygulama
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu derste öğrencilerin; sağlıklı/hasta yaşlıların etkin hemşirelik bakımını planlanması, uygulaması, değerlendirmesi ile evlerinde/ bakım evlerinde her yaş grubundaki bireylere gerekli olan bakım hizmetini saptaması, planlaması, uygulaması ve değerlendirmesi amaçlanmıştır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • yaşlı bireyin sağlık sorunlarını açıklayabilecektir,
  • yaşlının gereksinim ve sağlık sorunlarına yönelik hemşirelik bakımının planlanmasını ve yönetilmesini açıklayabilecektir,
  • yaşlı bireyin bakımında yasal, etik ve politik konuları tartışabilecektir,
  • evde bakım kavramını, evde bakımda genel ilkeleri tanımlayabilecektir,
  • dünyada ve Türkiye’deki evde bakım hizmetlerini tanımlayabilecektir,
  • evde bakımda yasal, etik ve politik konuları tartışabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders; öğrencilerin sağlıklı/hasta yaşlılar ve evde/bakım evlerinde bakım gereksinimi olan her yaştaki bireylere yönelik uygun hemşirelik bakımının planlanması, yönetimi ile ilgili yeterlilikleri kazanmasını sağlayan bilgi ve becerileri içerir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 -Dersin Tanıtımı -Yaşlılık ve Evde Bakım ile İlgili Tanımlar ve İstatistikler -Geriatri Hemşireliğinin İlkeleri -Öğrencilerin Yaşlılık Simülatörlerini Deneyimlemesi (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara. ss:1-17 Karadakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, Ankara. ss:3-6. Gündüz T. (2018). Yaşlı Bakım ve Uygulamaları, Vize Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara. ss:3-18 Karakovan A. (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakımı, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. ss:9-11
2 1 Ekim Dünya Yaşlılar Günü Kapsamında Etkinlik (Uygulama)
3 Kapsamlı Geriatrik Değerlendirme (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara. ss:1-17 Karadakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, Ankara. ss:3-6. Gündüz T. (2018). Yaşlı Bakım ve Uygulamaları, Vize Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara. ss:98-11 Karakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. ss:135-157
4 Geriatrik Sendromlar ve Evde Bakım (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara. ss:1-17 Karadakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, Ankara. ss:3-6. Gündüz T. (2018). Yaşlı Bakım ve Uygulamaları, Vize Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara. ss:156-295
5 Toplumda Yaşlılık Algısı - Yaşlı Bireylere Yönelik Tutum ve İletişim (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara. ss:1-17 Karadakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, Ankara. ss:3-6. Gündüz T. (2018). Yaşlı Bakım ve Uygulamaları, Vize Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara. ss:512-522
6 Yaşlı Bireylerde İlaç Kullanım İlkeleri ve Evde Bakım Uygulamaları (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara. ss:450-471
7 Yaşlı Bireylerde Beslenme, Hidrasyon ve Evde Bakım Uygulamaları (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) Karakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. ss:119-135
8 Demans Hastalığı ve Evde Bakım (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) Karadakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. ss:279-313, Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara. ss:345-370
9 Ara Sınav
10 Ara sınav değerlendirmesi, Gizli Hastalar Olan İnformal Bakım Verenler (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara. ss:557-583
11 Yaşlılık ve Evde Bakım Uygulamalarının Etik Boyutu (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) Karakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. ss:35-51
12 Dijital Çağ ve Yaşlılık (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) Söylemez, B. A., & Özgül, E. (2022). Yaşlılarda Tele Hemşirelik Uygulamaları. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(3), 619-622. Ekici, S. K., & Gümüş, Ö. (2016). Yaşlılıkta teknolojinin kullanımı. Ege Tıp Dergisi, 55.
13 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Doğrultusunda Yaşlılarda Sağlığın Geliştirilmesi (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) Avşar, E., Kırık, B., Yolcu, C., Serbest, S. D., & Arslan, H. Sağlıklı Yaşlanma Sürecinin Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Üzerinden İncelenmesi. Türk Hemşireler Derneği Dergisi, 5(2), 103-116.
14 Yaşlılarda Düşmeler (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara ss:430-450
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

*Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, 3. Baskı, Ankara. ISBN:978-605-9278-21-8

 

*Karadakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, Ankara. ISBN:978-625-7707-07-7

Önerilen Okumalar/Materyaller

- Söylemez, B. A., & Özgül, E. (2022). Yaşlılarda Tele Hemşirelik Uygulamaları. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(3), 619-622.

 

- Ekici, S. K., & Gümüş, Ö. (2016). Yaşlılıkta teknolojinin kullanımı. Ege Tıp Dergisi, 55.

 

- Avşar, E., Kırık, B., Yolcu, C., Serbest, S. D., & Arslan, H. Sağlıklı Yaşlanma Sürecinin Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Üzerinden İncelenmesi. Türk Hemşireler Derneği Dergisi, 5(2), 103-116.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
1
5
5
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
6
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
15
Final Sınavı
1
30
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Birey, aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgi, tutum  ve davranışa sahiptir.

X
2

Bütüncül yaklaşımla birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için hemşirelik becerilerini kullanır.

X
3

Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve güncel yaklaşımları takip eder.

4

Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve teknolojik uygulamaları takip eder.

X
5

Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar.

6

Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.

7

Hemşirelik alanında yapılan bilimsel araştırma, proje ve etkinliklere katılır.

X
8

Sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır.

X
9

Hemşirelik uygulamalarında hukuki ve etik değerlere uygun davranır.

10

En az bir yabancı dili kullanarak meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile iletişim kurar.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest