| Dersin Adı | Geriatri ve Evde Bakım Hemşireliği |
| Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| HEM 313 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 4 |
| Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
| Dersin Dili | Türkçe | |||||
| Dersin Türü | Seçmeli | |||||
| Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
| Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Tartışma Grup çalışması Soru & Cevap Simülasyon Anlatım / Sunum Saha Çalışması / Uygulama | |||||
| Dersin Koordinatörü | ||||||
| Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
| Yardımcı(ları) | - | |||||
| Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin; sağlıklı/hasta yaşlıların etkin hemşirelik bakımını planlanması, uygulaması, değerlendirmesi ile evlerinde/ bakım evlerinde her yaş grubundaki bireylere gerekli olan bakım hizmetini saptaması, planlaması, uygulaması ve değerlendirmesi amaçlanmıştır. |
| Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Ders Tanımı | Bu ders; öğrencilerin sağlıklı/hasta yaşlılar ve evde/bakım evlerinde bakım gereksinimi olan her yaştaki bireylere yönelik uygun hemşirelik bakımının planlanması, yönetimi ile ilgili yeterlilikleri kazanmasını sağlayan bilgi ve becerileri içerir. |
| Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
| Temel Ders | X |
| Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
| Destek Dersleri | ||
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | -Dersin Tanıtımı -Yaşlılık ve Evde Bakım ile İlgili Tanımlar ve İstatistikler -Geriatri Hemşireliğinin İlkeleri -Öğrencilerin Yaşlılık Simülatörlerini Deneyimlemesi (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) | Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara. ss:1-17 Karadakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, Ankara. ss:3-6. Gündüz T. (2018). Yaşlı Bakım ve Uygulamaları, Vize Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara. ss:3-18 Karakovan A. (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakımı, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. ss:9-11 |
| 2 | 1 Ekim Dünya Yaşlılar Günü Kapsamında Etkinlik (Uygulama) | |
| 3 | Kapsamlı Geriatrik Değerlendirme (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) | Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara. ss:1-17 Karadakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, Ankara. ss:3-6. Gündüz T. (2018). Yaşlı Bakım ve Uygulamaları, Vize Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara. ss:98-11 Karakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. ss:135-157 |
| 4 | Geriatrik Sendromlar ve Evde Bakım (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) | Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara. ss:1-17 Karadakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, Ankara. ss:3-6. Gündüz T. (2018). Yaşlı Bakım ve Uygulamaları, Vize Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara. ss:156-295 |
| 5 | Toplumda Yaşlılık Algısı - Yaşlı Bireylere Yönelik Tutum ve İletişim (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) | Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara. ss:1-17 Karadakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, Ankara. ss:3-6. Gündüz T. (2018). Yaşlı Bakım ve Uygulamaları, Vize Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara. ss:512-522 |
| 6 | Yaşlı Bireylerde İlaç Kullanım İlkeleri ve Evde Bakım Uygulamaları (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) | Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara. ss:450-471 |
| 7 | Yaşlı Bireylerde Beslenme, Hidrasyon ve Evde Bakım Uygulamaları (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) | Karakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. ss:119-135 |
| 8 | Demans Hastalığı ve Evde Bakım (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) | Karadakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. ss:279-313, Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara. ss:345-370 |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Ara sınav değerlendirmesi, Gizli Hastalar Olan İnformal Bakım Verenler (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) | Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara. ss:557-583 |
| 11 | Yaşlılık ve Evde Bakım Uygulamalarının Etik Boyutu (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) | Karakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. ss:35-51 |
| 12 | Dijital Çağ ve Yaşlılık (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) | Söylemez, B. A., & Özgül, E. (2022). Yaşlılarda Tele Hemşirelik Uygulamaları. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(3), 619-622. Ekici, S. K., & Gümüş, Ö. (2016). Yaşlılıkta teknolojinin kullanımı. Ege Tıp Dergisi, 55. |
| 13 | Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Doğrultusunda Yaşlılarda Sağlığın Geliştirilmesi (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) | Avşar, E., Kırık, B., Yolcu, C., Serbest, S. D., & Arslan, H. Sağlıklı Yaşlanma Sürecinin Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Üzerinden İncelenmesi. Türk Hemşireler Derneği Dergisi, 5(2), 103-116. |
| 14 | Yaşlılarda Düşmeler (Anlatım / Sunum Soru & Cevap Tartışma, Uygulama) | Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara ss:430-450 |
| 15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
| 16 | Final Sınavı |
| Ders Kitabı | *Bilgili N, Yitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, 3. Baskı, Ankara. ISBN:978-605-9278-21-8
*Karadakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, Ankara. ISBN:978-625-7707-07-7 |
| Önerilen Okumalar/Materyaller | - Söylemez, B. A., & Özgül, E. (2022). Yaşlılarda Tele Hemşirelik Uygulamaları. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(3), 619-622.
- Ekici, S. K., & Gümüş, Ö. (2016). Yaşlılıkta teknolojinin kullanımı. Ege Tıp Dergisi, 55.
- Avşar, E., Kırık, B., Yolcu, C., Serbest, S. D., & Arslan, H. Sağlıklı Yaşlanma Sürecinin Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Üzerinden İncelenmesi. Türk Hemşireler Derneği Dergisi, 5(2), 103-116. |
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
| Katılım | 1 | 10 |
| Laboratuvar / Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
| Portfolyo | ||
| Ödev | 1 | 20 |
| Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
| Proje | ||
| Seminer/Çalıştay | ||
| Sözlü Sınav | ||
| Ara Sınav | 1 | 30 |
| Final Sınavı | 1 | 40 |
| Toplam |
| Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
| Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
| Toplam |
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 5 | 5 |
| Arazi Çalışması | |||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
| Portfolyo | |||
| Ödev | 1 | 6 | |
| Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
| Proje | |||
| Seminer/Çalıştay | |||
| Sözlü Sınav | |||
| Ara Sınavlar | 1 | 15 | |
| Final Sınavı | 1 | 30 | |
| Toplam | 120 |
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Birey, aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgi, tutum ve davranışa sahiptir. | X | ||||
| 2 | Bütüncül yaklaşımla birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için hemşirelik becerilerini kullanır. | X | ||||
| 3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve güncel yaklaşımları takip eder. | |||||
| 4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve teknolojik uygulamaları takip eder. | X | ||||
| 5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | |||||
| 7 | Hemşirelik alanında yapılan bilimsel araştırma, proje ve etkinliklere katılır. | X | ||||
| 8 | Sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. | X | ||||
| 9 | Hemşirelik uygulamalarında hukuki ve etik değerlere uygun davranır. | |||||
| 10 | En az bir yabancı dili kullanarak meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile iletişim kurar. | |||||
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest