Dersin Adı | Ameliyathane ve Yoğun Bakım Hemşireliği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 220 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaOlgu / Vaka çalışmasıAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilerin ameliyathane hemşiresinin görev yetki ve sorumluluklarını, ameliyathanede hasta ve çalışan güvenliğini, yoğun bakım hastalarının hemşirelik bakımına ilişkin güncel ve kanıt temelli bilgi kazanmalarını amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders; ameliyathane yapı, mimarisi ve yönetimini, ameliyathanede hasta pozisyonlarını, ameliyathane hemşiresininnin görev yetki ve sorumluluklarını, ameliyathanede hasta ve çalışan güvenliğini, yoğun bakımda takip edilen hastalarda sık görülen kardiyovasküler, pulmoner, nörolojik sorunlar ve hemşirelik yaklaşımlarını, bilinçsiz hasta bakımında uygun hemşirelik yaklaşımlarını, yoğun bakım hastasının nutrisyonel gereksinimlerini kapsar. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanıtımı | |
2 | Ameliyathane mimarisi, organizasyon ve yönetimi Yoğun Bakım Ünitesi Organizasyonu ve Yönetimi Kritik Hastanın Monitorizasyonu | Ercan H, Oğuzalp U, Genç A. Ameliyathanelerin Steril Yapılanmasında Mimari Detaylar ve Bir Şartname Altyapı Çalışması S.Ü. Müh.‐Mim. Fak. Derg. 2011, 26:10-22 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/215824 Acartürk Tunçay E, Güngör G. Yoğun Bakımda Solunum Monitörizasyonu; Yeni Kavramlar, Öne Çıkanlar, Güncel Göğüs Hastalıkları Serisi; 2018, 6 (1): 31-51 http://ghs.asyod.org/Konular/2018-6-4.pdf |
3 | Ameliyathane ekibinin görev, yetki ve sorumlulukları AORN, EORNA ve Türk Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireleri Derneklerinin Tanıtımı Ameliyathanede kayıt ve dökümantasyon Yoğun Bakım Ünitesinde Kardiyovasküler Sorunlar ve Koroner Bakım | Yavuz Van Gierabergen M, Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği, Türk Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireleri Derneği Yayını. Meta basım matbaacılık hizmetleri, (İzmir, 2015), 3-22 Yüren Z. Kritik hastalarda kardiyovasküler değişiklikler ve hemşirelik girişimleri. Türk Kardiyol Derneği, Kardiyovasküler Hemşirelik Dergisi; 2015, 6(9):15-26 https://jag.journalagent.com/kvhd/pdfs/KVHD_6_9_15_26.pdf |
4 | Ameliyathane temizliği ve dezenfeksiyonu Dezenfeksiyon ve sterilizasyon yöntemleri Yoğun Bakım Ünitesinde Nörolojik Sorunlar | Yavuz Van Gierabergen M, Kaymakçı Ş. (2015), 575-586 Çağlar G, Arsava EM, Topçuoğlu MA. Nöroyoğun Bakım Hemşireliği: Bazı Pratik Taktikler. Türkiye Klinikleri J Intern Med J Special Topiscs. 2016, 2(2): 80-4 https://www.turkiyeklinikleri.com/article/en-noroyogun-bakim-hemsireligi-bazi-pratik-taktikler-76025.html |
5 | Ameliyathanede Kanama Kontrolü Yoğun Bakım Ünitesinde Endokrin Sorunlar | Yavuz Van Gierabergen M, Kaymakçı Ş. (2015), 527-546 Arun O, Duman A. Yoğun Bakımda Sık Görülen Endokrin Bozuklukların Yönetiminde Güncel Uygulamalar. Türkiye Klinikleri J Intensive Care-Special Topics. 2015, 1(3):47-57 https://www.turkiyeklinikleri.com/article/en-yogun-bakimda-sik-gorulen-endokrin-bozukluklarin-yonetiminde-guncel-uygulamalar-74842.html |
6 | Ameliyathanede ısı kontrolü Hipotermi ve malign hipertermi Yoğun Bakım Ünitesinde Multupl Travmaların Yönetimi | Yavuz Van Gierabergen M, Kaymakçı Ş. (2015), 339-362 Mercan Annak İ, Bulut H. Çoklu Travma Fizyolojisi ve Hemşirelik Bakımı: Olgu Sunumu THDD. 2021, 2 (1): 105-116 |
7 | Anestezi çeşitleri ve komplikasyonları Yoğun Bakım Ünitesinde Renal Sorunlar | Yavuz Van Gierabergen M, Kaymakçı Ş. (2015), 297-324 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ameliyathanede Hasta pozisyonları Yoğun Bakım Ünitesinde Pulmoner Sorunlar | Yavuz Van Gierabergen M, Kaymakçı Ş. (2015), 297-324, 457-476 Kılıç L, Pehlivan E. Yoğun Bakımda Pulmoner Rehabilitasyon, Güncel Göğüs Hastalıkları Serisi; 2019, 7 (1): 144-159 hs.asyod.org/Dosyalar/GHS/2019/1/c11a3409-b8c5-45d4-8cb3-da4d7d74ac79.pdf |
10 | Ameliyathanede hasta pozisyonlarına bağlı komplikasyonların (Basınç yarası, DVT vb) önlenmesinde hemşirenin sorumlulukları Yoğun Bakım Ünitesinde Hava Yolu Uygulaması Arteryal Kan Gazları | Yavuz Van Gierabergen M, Kaymakçı Ş. (2015), 483-488 Karakurt S. Arter Kan Gazları Ve Asit Baz Dengesi. Toraks Cerrahisi Bülteni, 2017, 10: 47-55. file:///C:/Users/Ozgul%20Karayurt/Downloads/2092017155822-047055-Sait-Karakurt%20(2).pdf |
11 | Ameliyathane Cerrahi Alan Enfeksiyonlarının Önlenmesinde hemşirenin rol ve sorumlulukları Yoğun Bakım Ünitesinde Ağrı Yönetimi | Yavuz Van Gierabergen M, Kaymakçı Ş. (2015), 445-456 Çelik S. Yoğun Bakım Hastalarında Ağrı Yönetimi Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi; 2016, 20(1):1-8 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/260202 |
12 | Ameliyathanede hasta güvenliği ve hemşirenin sorumlulukları Güvenli cerrahi kontrol listesi Yoğun Bakım Ünitesinde Basınç Yaraları | Yavuz Van Gierabergen M, Kaymakçı Ş. (2015), 75-176 Tanrıkulu F, Dikmen Y. Yoğun Bakım Hastalarında Basınç Yaraları: Risk Faktörleri ve Önlemler Jhum Rhyrtm Aralık, 2017 3(4): 177-182. https://www.researchgate.net/publication/336057983 |
13 | Ameliyathanede çalışan güvenliği ve hemşirenin sorumlulukları Yoğun Bakım Ünitesinde Enteral ve Parenteral Nutrisyon | Yavuz Van Gierabergen M, Kaymakçı Ş. (2015), 177-270 Bıçak Ayık D, Enç N. Yoğun Bakım Hastalarında Enteral Beslenme Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi, 2019; 23(2):114-122. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/797578 |
14 | Ameliyathanede mayo masasının hazırlanması Yoğun Bakım Ünitesinde Bilinçsiz Hasta Bakımında Hemşirelik Yaklaşımları Yoğun Bakım Ünitesinde Deliryum ve Ajitasyon | Yavuz Van Gierabergen M, Kaymakçı Ş. (2015), 501-526 Terzi ve ark. Yoğun Bakım Hastasında Hemşirelik Bakımı. Yoğun Bakım Derg. 2011; 1: 21-5 http://www.jcritintensivecare.org/uploads/pdf/pdf_DCY_43.pdf |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Yavuz Van Gierabergen M, Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği, Türk Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireleri Derneği Yayını. Meta basım matbaacılık hizmetleri, (İzmir, 2015), 1-731 ISBN: yok | ||
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | 1 | 20 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 10 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | ||
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 10 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 26 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Birey, aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgi, tutum ve davranışa sahiptir. | |||||
2 | Bütüncül yaklaşımla birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için hemşirelik becerilerini kullanır. | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve güncel yaklaşımları takip eder. | X | ||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve teknolojik uygulamaları takip eder. | X | ||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | |||||
7 | Hemşirelik alanında yapılan bilimsel araştırma, proje ve etkinliklere katılır. | X | ||||
8 | Sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. | |||||
9 | Hemşirelik uygulamalarında hukuki ve etik değerlere uygun davranır. | |||||
10 | En az bir yabancı dili kullanarak meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile iletişim kurar. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest