DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Kadın Sağlığı Hemşireliği
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HEM 212
Bahar
4
0
4
5
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Grup çalışması
Problem çözme
Olgu / Vaka çalışması
Soru & Cevap
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Bu ders, üreme sisteminin anatomi ve fizyolojisi, gebelik fizyolojisi, doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası dönem ve tüm yaşam dönemlerinde kadın sağlığı ve hastalıklarını anlamayı, tanımlamayı ve analiz etmeyi öğretmeyi amaçlar.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Kadın sağlığı hemşireliğinin rollerini açıklayabilecektir,
  • Kadın sağlığını etkileyen sosyal ve kültürel faktörleri ayırt edebilecektir,
  • Türkiye’de ve dünyada kadınların statülerini ve üreme sağlığı sorunlarını tartışabilecektir,
  • Kadın-erkek üreme sisteminin anatomisini tanımlayabilecektir,
  • Kadın-erkek üreme sisteminin fizyolojisini tanımlayabilecektir,
  • Gebe kadının, fetüsün ve yeni doğanın sağlığındaki anormal durumları yorumlayabilecektir,
  • Gebelik, doğum, doğum sonrası dönem, yeni doğan ve kadının tüm yaşam sürecine yönelik hemşirelik bakım planını yapabilecektir,
  • Kadın sağlığı ve aile planlamasına yönelik danışmanlığın içeriğini açıklayabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders kadın sağlığının önemini, kadın sağlığını etkileyen sosyal ve kültürel faktörleri, üreme sisteminin anatomi ve fizyolojisini, gebeliğin fizyolojisini, gebelikte annenin fizyolojisini, doğum öncesi, doğum sırası ve sonrası hemşirelik yaklaşımlarını, jinekolojide tanı, tedavi yöntemleri ve hemşirelik bakımına ilişkin bilgileri kapsar.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma-Dersin tanıtımı Kadın sağlığının önemi ve hemşirelik Kadın sağlığını etkileyen faktörler Toplumsal cinsiyet eşitliği Sağlıklı insanda cinsel sağlık ve üreme sağlığının önemi Üreme sisteminin anatomi ve fizyolojisi Taşkın L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 16. Baskı. Akademisyen Kitabevi, İstanbul. S:1-56. Kızılkaya Beji N. (2017). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Genişletilmiş 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. S: 5-41, 70-84
2 Üreme sisteminin anatomi ve fizyolojisi Taşkın L. (2020). S:35-56 Kızılkaya Beji N. (2017). S:70-84
3 Gebeliğin fizyolojisi, gebelikte annenin fizyolojisi (Gamatogenezis, fertilizasyon, plasentanın farklanması, embriyoloji, fetüsün fizyolojisi, gebeliğin fizyolojisi) Gebe kadında görülen sistemik ve metabolik değişiklikler, gebelik teşhisi Taşkın L. (2020). S:69-108 Kızılkaya Beji N. (2017). S:260-272, 286-302
4 Genetik hastalıkların önlenmesi ve danışmanlığında hemşirenin rolü, prenatal tanı ve tedavi yöntemleri Gebelikte maternal ve fetal sağlığı değerlendirme Leopold Manevralarının maket üzerinde uygulanması Taşkın L. (2020). S:57-68, 113-154 Kızılkaya Beji N. (2017). S:274-283
5 Doğum öncesi bakım Gebelik ve diyabet Gebelik ve kalp hastalığı Gebelik ve Rh uyuşmazlığı Taşkın L. (2020). S:157-184, 257-278 Kızılkaya Beji N. (2017). S:308-360, 534-556
6 Gebelik komplikasyonları Taşkın L. (2020). S:231-256 Kızılkaya Beji N. (2017). S:508-530
7 Doğum eylemi ve bakımı Taşkın L. (2020). S:315-341 Kızılkaya Beji N. (2017). S:364-376
8 1. Ara Sınav
9 Ara sınavın gözden geçirilmesi Riskli doğum eylemi ve müdahaleli doğumlar Doğum sonu dönemde anne ve bebek bakımı (normal ve riskli) Taşkın L. (2020). S:342-377 Kızılkaya Beji N. (2017). S:398-410
10 Doğum sonu dönemde anne ve bebek bakımı (normal ve riskli) Doğurganlığın Düzenlenmesi (AP) Taşkın L. (2020). S:462-494, 523-538 Kızılkaya Beji N. (2017). S:414-460
11 Doğurganlığın Düzenlenmesi (AP) AP danışmanlık uygulaması İnfertilite ve tanı-tedavi yöntemleri Taşkın L. (2020). S:539-558, 559-578 Kızılkaya Beji N. (2017). S:141-162
12 2. Ara Sınav Kadın hayatının evreleri Jinekolojide tanı ve tedavi yöntemleri Taşkın L. (2020). S:579-590, 716-746 Kızılkaya Beji N. (2017). S:164-170, 86-106
13 Üreme siklusu anomalileri Üreme organlarının anatomik ve fonksiyonel anomalileri Benign jinekolojik değişiklikler Taşkın L. (2020). S:621-658 Kızılkaya Beji N. (2017). S:108-118, 133-138
14 Üreme sistemi enfeksiyonları ve cinsel yolla bulaşan hastalıklar Taşkın L. (2020). S:595-620, 659-668 Kızılkaya Beji N. (2017). S:119-132, 204-220
15 Üreme sistemi kanserleri Dersin gözden geçirilmesi Uygulama için bilgilendirme (kullanılacak formlar, örnek bakım planları) Taşkın L. (2020). S:671-702 Kızılkaya Beji N. (2017). S:204-220
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

Taşkın L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 16. Baskı. Akademisyen Kitabevi, İstanbul. ISBN: 9759466104

Kızılkaya Beji N. (2017). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Genişletilmiş 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. ISBN: 9786053352464

Önerilen Okumalar/Materyaller

Coşkun A. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. ISBN: 978-605-62575-6-8

Coşkun A. (2016). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi, Güneş Tıp Kitabevi, İstanbul. ISBN:  9786053352341

YAVAN T. (2021). Üreme Sistemi Fizyolojisi. (Editör: Sütçü Çiçek H., Yava A.) Hemşirelik ve Sağlık Meslek Okulları İçin Fizyoloji, Klinik Uygulamaya Yönelik, 2. Basım. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic.Ltd.Şti., 2021, s: 191-231, Yayın No:1418, ISBN: 978-605-320-324-7, E-ISBN: 978-625-406-842-3.

YAVAN T.   (2016) Maternal ve Neonatal Tanılar. (Hemşirelik Bakımını Planlama- İnanılmaz Kolay!) Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti., Yayın No:1425, Sağlık Bilimleri/ Hemşirelik No:014, ISBN: 978-605-320-331-5. 3. Basımdan Çeviri.

YAVAN T.  (2025) Üreme Sistemi Hastalıkları. (Tıbbi-Cerrahi Hemşireliği- İnanılmaz Kolay). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. ISBN: 9786256340343. Editör: Moebius C, Cromar KC. Çeviri Editörü: Yava A, Tosun N, Koyuncu A. 5. Basımdan Çeviri.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
50
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
70
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
4
64
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
1
14
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
13
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
2
15
Final Sınavı
1
29
    Toplam
150

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Birey, aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgi, tutum  ve davranışa sahiptir.

X
2

Bütüncül yaklaşımla birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için hemşirelik becerilerini kullanır.

X
3

Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve güncel yaklaşımları takip eder.

X
4

Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve teknolojik uygulamaları takip eder.

X
5

Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar.

X
6

Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.

7

Hemşirelik alanında yapılan bilimsel araştırma, proje ve etkinliklere katılır.

X
8

Sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır.

9

Hemşirelik uygulamalarında hukuki ve etik değerlere uygun davranır.

10

En az bir yabancı dili kullanarak meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile iletişim kurar.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest