Dersin Adı | Kadın Sağlığı Hemşireliği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 212 | Bahar | 4 | 0 | 4 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıProblem çözmeOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu ders, üreme sisteminin anatomi ve fizyolojisi, gebelik fizyolojisi, doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası dönem ve tüm yaşam dönemlerinde kadın sağlığı ve hastalıklarını anlamayı, tanımlamayı ve analiz etmeyi öğretmeyi amaçlar. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders kadın sağlığının önemini, kadın sağlığını etkileyen sosyal ve kültürel faktörleri, üreme sisteminin anatomi ve fizyolojisini, gebeliğin fizyolojisini, gebelikte annenin fizyolojisini, doğum öncesi, doğum sırası ve sonrası hemşirelik yaklaşımlarını, jinekolojide tanı, tedavi yöntemleri ve hemşirelik bakımına ilişkin bilgileri kapsar. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma-Dersin tanıtımı Kadın sağlığının önemi ve hemşirelik Kadın sağlığını etkileyen faktörler Toplumsal cinsiyet eşitliği Sağlıklı insanda cinsel sağlık ve üreme sağlığının önemi Üreme sisteminin anatomi ve fizyolojisi | Taşkın L. (2020). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 16. Baskı. Akademisyen Kitabevi, İstanbul. S:1-56. Kızılkaya Beji N. (2017). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Genişletilmiş 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. S: 5-41, 70-84 |
2 | Üreme sisteminin anatomi ve fizyolojisi | Taşkın L. (2020). S:35-56 Kızılkaya Beji N. (2017). S:70-84 |
3 | Gebeliğin fizyolojisi, gebelikte annenin fizyolojisi (Gamatogenezis, fertilizasyon, plasentanın farklanması, embriyoloji, fetüsün fizyolojisi, gebeliğin fizyolojisi) Gebe kadında görülen sistemik ve metabolik değişiklikler, gebelik teşhisi | Taşkın L. (2020). S:69-108 Kızılkaya Beji N. (2017). S:260-272, 286-302 |
4 | Genetik hastalıkların önlenmesi ve danışmanlığında hemşirenin rolü, prenatal tanı ve tedavi yöntemleri Gebelikte maternal ve fetal sağlığı değerlendirme Leopold Manevralarının maket üzerinde uygulanması | Taşkın L. (2020). S:57-68, 113-154 Kızılkaya Beji N. (2017). S:274-283 |
5 | Doğum öncesi bakım Gebelik ve diyabet Gebelik ve kalp hastalığı Gebelik ve Rh uyuşmazlığı | Taşkın L. (2020). S:157-184, 257-278 Kızılkaya Beji N. (2017). S:308-360, 534-556 |
6 | Gebelik komplikasyonları | Taşkın L. (2020). S:231-256 Kızılkaya Beji N. (2017). S:508-530 |
7 | Doğum eylemi ve bakımı | Taşkın L. (2020). S:315-341 Kızılkaya Beji N. (2017). S:364-376 |
8 | 1. Ara Sınav | |
9 | Ara sınavın gözden geçirilmesi Riskli doğum eylemi ve müdahaleli doğumlar Doğum sonu dönemde anne ve bebek bakımı (normal ve riskli) | Taşkın L. (2020). S:342-377 Kızılkaya Beji N. (2017). S:398-410 |
10 | Doğum sonu dönemde anne ve bebek bakımı (normal ve riskli) Doğurganlığın Düzenlenmesi (AP) | Taşkın L. (2020). S:462-494, 523-538 Kızılkaya Beji N. (2017). S:414-460 |
11 | Doğurganlığın Düzenlenmesi (AP) AP danışmanlık uygulaması İnfertilite ve tanı-tedavi yöntemleri | Taşkın L. (2020). S:539-558, 559-578 Kızılkaya Beji N. (2017). S:141-162 |
12 | 2. Ara Sınav Kadın hayatının evreleri Jinekolojide tanı ve tedavi yöntemleri | Taşkın L. (2020). S:579-590, 716-746 Kızılkaya Beji N. (2017). S:164-170, 86-106 |
13 | Üreme siklusu anomalileri Üreme organlarının anatomik ve fonksiyonel anomalileri Benign jinekolojik değişiklikler | Taşkın L. (2020). S:621-658 Kızılkaya Beji N. (2017). S:108-118, 133-138 |
14 | Üreme sistemi enfeksiyonları ve cinsel yolla bulaşan hastalıklar | Taşkın L. (2020). S:595-620, 659-668 Kızılkaya Beji N. (2017). S:119-132, 204-220 |
15 | Üreme sistemi kanserleri Dersin gözden geçirilmesi Uygulama için bilgilendirme (kullanılacak formlar, örnek bakım planları) | Taşkın L. (2020). S:671-702 Kızılkaya Beji N. (2017). S:204-220 |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
| |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 50 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 13 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 15 | |
Final Sınavı | 1 | 29 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Birey, aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgi, tutum ve davranışa sahiptir. | X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için hemşirelik becerilerini kullanır. | X | ||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve güncel yaklaşımları takip eder. | X | ||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve teknolojik uygulamaları takip eder. | X | ||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | |||||
7 | Hemşirelik alanında yapılan bilimsel araştırma, proje ve etkinliklere katılır. | X | ||||
8 | Sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. | |||||
9 | Hemşirelik uygulamalarında hukuki ve etik değerlere uygun davranır. | |||||
10 | En az bir yabancı dili kullanarak meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile iletişim kurar. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest