DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Sağlığın Değerlendirilmesi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HEM 209
Güz/Bahar
2
2
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Grup çalışması
Olgu / Vaka çalışması
Soru & Cevap
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu derste öğrencilerin; sağlık tanılamasına ve beslenmeye yönelik gerekli bilgi, tutum ve becerileri kazanarak sağlığı değerlendirebilmeleri amaçlanmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bireyin kapsamlı sağlık öyküsünü alabilecektir,
  • Bireyin yaşam bulgularını gelişimsel dönemlere göre değerlendirebilecektir,
  • Bütüncül bir yaklaşımla bireyin sistemik değerlendirmesini yapabilecektir,
  • Temel besin öğelerini sayabilecektir,
  • Sağlık açısından dengeli ve yeterli beslenmenin önemini açıklayabilecektir,
  • Bazı özel durumlarda (gebelik, laktasyon, bebeklik, yaşlılık) beslenme ile ilgili durumu ilişkilendirebilecektir,
  • Bazı sağlık sorunlarında (diyabet, kronik böbrek yetmezliği, kanser) beslenme ile ilgili durumu ilişkilendirebilecektir.
Ders Tanımı Bu ders; sağlığın değerlendirilmesinde kültürün rolünü, sağlık değerlendirmesine yönelik kullanılan yöntemleri, sağlık öyküsünün alınmasını, fizik muayeneyi, gelişimsel dönemlere göre yaşam bulgularının değerlendirilmesini, bireyin baştan-ayağa sistemik ve ruhsal/sosyal yönden durumunu değerlendirmeyi; ayrıca besin ögeleri, günlük enerji gereksiniminin hesaplanması, özel durumlarda ve hastalık durumlarında beslenme önerilerini kapsamaktadır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı *Beslenmeye giriş, beslenme ve sağlık Baysal A. “Beslenme”. Hatiboğlu Yayınevi, 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560.
2 *Sağlığın değerlendirilmesine giriş ve kültürün rolü *Temel besin grupları 1. Eti Aslan F. “Sağlığın Değerlendirilmesi”, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü Yayını, Özyurt Matbaacılık, 2014. S:3-7. 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. Fundamentals of Nursing, 8th. Ed., Mosby, 2013. S:102-112 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560.
3 *Sağlık değerlendirmesinde yönelik kullanılan yöntemler *Organik besin öğeleri (protein, yağ, karbonhidrat) 1. Eti Aslan F. 2014. S:21-32 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:487-564 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560.
4 *Sağlık öyküsü alma *Organik besin öğeleri (vitaminler) 1. Eti Aslan F. 2014. S:9-20 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:207-220 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560.
5 *Uyku ve dinlenmenin değerlendirilmesi *İnorganik besin öğeleri (Mineraller) *Su ve Sağlık 1. Eti Aslan F. 2014. S:33-60 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:441-486 1. Eti Aslan F. 2014. S:295-106 2. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560.
6 *Saç, cilt ve tırnak değerlendirilmesi *Özel durumlarda beslenme (gebelikte ve emziklilikte beslenme, anne sütü ve emzirmenin önemi) 1. Eti Aslan F. 2014. S: 133-150 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013.S:498-506 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560.
7 *Baş boyun değerlendirilmesi *Özel durumlarda beslenme (çocuklarda, ergenlerde, menopozda ve yaşlılarda beslenme) 1. Eti Aslan F. 2014. S:151-158 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:498-506 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560.
8 Ara sınav 1
9 *Ara sınav soru ve yanıtlarının değerlendirilmesi *Akciğer ve solunum sistemi değerlendirilmesi *Yeme bozuklukları ve obezite 1. Eti Aslan F. 2014. S: 166-174 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:522-526 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560.
10 *Kalp ve dolaşım sistemi değerlendirilmesi *Hastalık durumlarında beslenme (kalp-damar hastalıkları, böbrek hastalıkları) 1. Eti Aslan F. 2014. S:175-184 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:527-536 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560.
11 *Sinir sistemi değerlendirmesi *Hastalık durumlarında beslenme (diabetes mellitus, fenilketonüri, malnütrisyon) 1. Eti Aslan F. 2014. S:197-218 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:551-554 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560.
12 *Kas-iskelet sistemi ve hareket değerlendirmesi Ara sınav 2 1. Eti Aslan F. 2014. S:185-196 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A., 2013. S:542-543 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560.
13 İkinci ara sınavın değerlendirmesi * Karın ve Gastrointestinal sistem değerlendirmesi *Hastalık durumlarında beslenme (kanser, diyare ve konstipasyon) 1. Eti Aslan F. 2014. S:219-236 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:555-559 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560.
14 *Meme ve aksilla değerlendirmesi *İlaç ve besin etkileşimi *Meme ve aksilla değerlendirmesi *İlaç ve besin etkileşimi
15 Dersin Gözden Geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

1.     Eti Aslan F. “Sağlığın Değerlendirilmesi”, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü Yayını, Özyurt Matbaacılık, 2014. ISBN: 978-605-88735-6-8

2.     Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. Fundamentals of Nursing, 8th. Ed., Mosby, 2013. ISBN: 978-0-323-07933-4

3.     Baysal A. “Beslenme”. Hatiboğlu Yayınevi, 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535. ISBN: 978-975-7527-73-2

Önerilen Okumalar/Materyaller
  1. Berman A., Synder S., et al. Koizer&Erb’s Fundamentals of Nursing. Concepts, Process and Practice, 9th ed., 2014. ISBN: 978-1-292-02280-2
  2. Birol L. Hemşirelik Süreci, hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım. 11. Basım, Ankara, Akademisyen Kitabevi. Şti., 2018. ISBN: 978-605-258-046-2
  3. Kutluay Merdol T. “Temel Beslenme ve Diyetetik”. Güneş Tıp Kitabevi, 2015. ISBN: 978-975-277-614-2
  4. Upton D. Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş. Çeviri: Tabak RS. Palme Yayınevi, 2017. ISBN: 9786053556534

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
15
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
40
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
4
70
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
0
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
2
10
Final Sınavı
1
16
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Birey, aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgi, tutum  ve davranışa sahiptir.

X
2

Bütüncül yaklaşımla birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için hemşirelik becerilerini kullanır.

X
3

Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve güncel yaklaşımları takip eder.

X
4

Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve teknolojik uygulamaları takip eder.

5

Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar.

X
6

Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.

7

Hemşirelik alanında yapılan bilimsel araştırma, proje ve etkinliklere katılır.

X
8

Sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır.

9

Hemşirelik uygulamalarında hukuki ve etik değerlere uygun davranır.

10

En az bir yabancı dili kullanarak meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile iletişim kurar.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest