Dersin Adı | Sağlığın Değerlendirilmesi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 209 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin; sağlık tanılamasına ve beslenmeye yönelik gerekli bilgi, tutum ve becerileri kazanarak sağlığı değerlendirebilmeleri amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders; sağlığın değerlendirilmesinde kültürün rolünü, sağlık değerlendirmesine yönelik kullanılan yöntemleri, sağlık öyküsünün alınmasını, fizik muayeneyi, gelişimsel dönemlere göre yaşam bulgularının değerlendirilmesini, bireyin baştan-ayağa sistemik ve ruhsal/sosyal yönden durumunu değerlendirmeyi; ayrıca besin ögeleri, günlük enerji gereksiniminin hesaplanması, özel durumlarda ve hastalık durumlarında beslenme önerilerini kapsamaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı *Beslenmeye giriş, beslenme ve sağlık | Baysal A. “Beslenme”. Hatiboğlu Yayınevi, 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
2 | *Sağlığın değerlendirilmesine giriş ve kültürün rolü *Temel besin grupları | 1. Eti Aslan F. “Sağlığın Değerlendirilmesi”, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü Yayını, Özyurt Matbaacılık, 2014. S:3-7. 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. Fundamentals of Nursing, 8th. Ed., Mosby, 2013. S:102-112 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
3 | *Sağlık değerlendirmesinde yönelik kullanılan yöntemler *Organik besin öğeleri (protein, yağ, karbonhidrat) | 1. Eti Aslan F. 2014. S:21-32 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:487-564 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
4 | *Sağlık öyküsü alma *Organik besin öğeleri (vitaminler) | 1. Eti Aslan F. 2014. S:9-20 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:207-220 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
5 | *Uyku ve dinlenmenin değerlendirilmesi *İnorganik besin öğeleri (Mineraller) *Su ve Sağlık | 1. Eti Aslan F. 2014. S:33-60 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:441-486 1. Eti Aslan F. 2014. S:295-106 2. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
6 | *Saç, cilt ve tırnak değerlendirilmesi *Özel durumlarda beslenme (gebelikte ve emziklilikte beslenme, anne sütü ve emzirmenin önemi) | 1. Eti Aslan F. 2014. S: 133-150 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013.S:498-506 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
7 | *Baş boyun değerlendirilmesi *Özel durumlarda beslenme (çocuklarda, ergenlerde, menopozda ve yaşlılarda beslenme) | 1. Eti Aslan F. 2014. S:151-158 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:498-506 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
8 | Ara sınav 1 | |
9 | *Ara sınav soru ve yanıtlarının değerlendirilmesi *Akciğer ve solunum sistemi değerlendirilmesi *Yeme bozuklukları ve obezite | 1. Eti Aslan F. 2014. S: 166-174 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:522-526 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
10 | *Kalp ve dolaşım sistemi değerlendirilmesi *Hastalık durumlarında beslenme (kalp-damar hastalıkları, böbrek hastalıkları) | 1. Eti Aslan F. 2014. S:175-184 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:527-536 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
11 | *Sinir sistemi değerlendirmesi *Hastalık durumlarında beslenme (diabetes mellitus, fenilketonüri, malnütrisyon) | 1. Eti Aslan F. 2014. S:197-218 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:551-554 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
12 | *Kas-iskelet sistemi ve hareket değerlendirmesi Ara sınav 2 | 1. Eti Aslan F. 2014. S:185-196 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A., 2013. S:542-543 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
13 | İkinci ara sınavın değerlendirmesi * Karın ve Gastrointestinal sistem değerlendirmesi *Hastalık durumlarında beslenme (kanser, diyare ve konstipasyon) | 1. Eti Aslan F. 2014. S:219-236 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:555-559 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
14 | *Meme ve aksilla değerlendirmesi *İlaç ve besin etkileşimi | *Meme ve aksilla değerlendirmesi *İlaç ve besin etkileşimi |
15 | Dersin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | 1. Eti Aslan F. “Sağlığın Değerlendirilmesi”, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü Yayını, Özyurt Matbaacılık, 2014. ISBN: 978-605-88735-6-8 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. Fundamentals of Nursing, 8th. Ed., Mosby, 2013. ISBN: 978-0-323-07933-4 3. Baysal A. “Beslenme”. Hatiboğlu Yayınevi, 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535. ISBN: 978-975-7527-73-2 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 15 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 15 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | ||
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 10 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 16 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Birey, aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgi, tutum ve davranışa sahiptir. | X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için hemşirelik becerilerini kullanır. | X | ||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve güncel yaklaşımları takip eder. | X | ||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve teknolojik uygulamaları takip eder. | |||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | |||||
7 | Hemşirelik alanında yapılan bilimsel araştırma, proje ve etkinliklere katılır. | X | ||||
8 | Sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. | |||||
9 | Hemşirelik uygulamalarında hukuki ve etik değerlere uygun davranır. | |||||
10 | En az bir yabancı dili kullanarak meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile iletişim kurar. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest