Dersin Adı | Sağlığın Temelleri IV |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 208 | Bahar | 2 | 2 | 3 | 3 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere mesleki yaşamlarında karşılaşabilecekleri etik sorunları ve bu sorunları çözme yollarını öğretmeyi amaçlar. Sağlıkta kalite kapsamında yer alan, hasta güvenliği farkındalığını artırmak, risk yaratan faktörlerin belirlenmesi, hasta güvenliğinin hukuki boyutu ve kök neden analizi becerileri öğretilir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, temel insan ve hasta hakları, sağlık personelinin hukuki sorumlulukları, sağlık sektöründe karşılaşılan etik problemler ve çözüm yolları, hasta güvenliğindeki riskli ve öncelikli alanlar, iletişim ve ekip çalışması, tıbbi hatalar, kök neden analizi, çalışan sağlığı, hasta güvenliğinde etik ve hukuki boyut konularını kapsar. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanımı ve Dersten Beklentiler | |
2 | Etik nedir? Tıp etiği nedir? Hasta Güvenliği | Yıldız N. Etik ile Ahlak Ayırımı. Felsefe Arkivi, 35. Sayı, 2008-2010, 23-36 -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
3 | Sağlık Bakım Uygulamaların Etik ikilemler-I Dünya ve Türkiye’de Hasta Güvenliği | -Utlu N. Hastane Ortaminda Hemsirelerin Etik Yaklasimi ve Etik İkilemler. March 2016. Istanbul Aydin Universitesi Dergisi 8(29):17-35 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/319470 -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
4 | Hasta Hakları Tıbbi Hata Kavramı ve Boyutları, Tıbbi Hata Bildirim Sistemleri | -Utlu N. Hastane Ortaminda Hemsirelerin Etik Yaklasimi ve Etik İkilemler. March 2016. Istanbul Aydin Universitesi Dergisi 8(29):17-35 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/319470 -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
5 | İnsan hakları ve sağlık hakkı Tıbbi Hatalar ve İstenmeyen Olaylar Hatalardan ve Raporlardan Öğrenme | -İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, https://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/pdf01/203-208.pdf -Unicef. Çocuk Haklarına Dair Sözleşme. https://www.unicef.org/turkey/%C3%A7ocuk-haklar%C4%B1na-dair-s%C3%B6zle%C5%9Fme -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
6 | Hasta hakları ve aydınlatılmış onam Kök Neden Analizi ve Kullanılan Yöntemler | -TC. Hasta Haklari Yönetmeliği. https://shgmgetatdb.saglik.gov.tr/TR-8468/hasta-haklari-yonetmeligi.html -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
7 | Hemşirelikte etik kararlar almada yol gösterici kavramlar Tıbbi Cihaz Güvenliği, Kan Güvenliğİ ve Güvenli Hastane Ortamı Hasta Verilerinin Korunması | -Utlu N. Hastane Ortaminda Hemsirelerin Etik Yaklasimi ve Etik İkilemler. March 2016. Istanbul Aydin Universitesi Dergisi 8(29):17-35 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/319470 -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
8 | Hemşirelikte Etik Kodlar İlaç Hataları ve İlaç Güvenliği | Karadakovan A. Hemşirelikte Etik Kodlar ve Etik Sorunlar. Nefroloji Hemşireliği Dergisi. Eylül - Aralık 2007, Ocak - Nisan 2008, Sayfa 61-65. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/423212 -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
9 | ARA SINAV | |
10 | Hemşirelik Yasası Hasta Düşmeleri ve Yaralanmaları Önleme Stratejileri | -Hemşirelik Yönetmeliği. https://www.saglik.gov.tr/TR,10533/hemsirelik-yonetmeligi.html -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
11 | Üreme Sağlığında Etik Basınç Yaralanmalarında Enfeksiyon ve Önleme Stratejileri | -Abiç A. Guncel Kadin Sagligi Konuları Etik ve Yasal Durum Nedir. April 2019. Researcher Social Science Studies 7(Cilt 7 Sayı 1). https://www.researchgate.net/publication/332112232 -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
12 | Organ Nakli ve Etik Kalite ve Hasta Güvenliğini Geliştirme Araçları | -Türkiye Biyoetik Derneği. Türkiye Biyoetik Derneği Organ Nakli ve Etik İlkeler Görüşü. https://biyoetik.org.tr/gorusler/turkiye-biyoetik-dernegi-organ-nakli-ve-etik-ilkeler-gorusu/ https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E. |
13 | 20 mayıs Yapay Zeka ve Etik Dr. Öğr. Üyesi Kutluhan Erol Çalışma Koşulları ve Çalışan Sağlığı | -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
14 | Yoğun Bakımda Etik Hasta Güvenliğinin Etik ve Hukuki Boyutu | -Akpir K. Yoğun Bakım Etiği. Türk Yoğun Bakım Derneği Dergisi / Journal of the Turkish Society of Intensive Care 2010;8:77-84. http://cms.galenos.com.tr/Uploads/Article_4444/77-84.pdf -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Burkhardt MA, Nathaniel AK (Çev.Ed) Ecevit Alpar Ş, Bahçecik N, Karabacak Ü. Margaret A. Çağdaş hemşirelikte etik. İstanbul Tıp Kitabevi, 2013. ISBN: 9786054499687 - Hasta Güvenliği. Haydar Sur. 1. Baskı. Palme Yayıncılık. 2019. ISBN:978-605-282-296-8 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | -Tschudin V. Ethics in Nursing. Elsevier Science. Edinburgh, 2003. ISBN: 9780750652650 -Çobanoğlu N. Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği. Eflatun Yayınevi 2009, Ankara. ISBN : 9786054160181 -Hatemi H, Doğan H. Medikal Etik (İlkeler ve Sorunlar). Yüce Yayınları. 2000. İstanbul. ISBN-10 : 9754112800. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 |
Proje | 1 | 10 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 5 | 5 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 2 | 3 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 3 | |
Proje | 1 | 3 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 3 | |
Final Sınavı | 1 | 6 | |
Toplam | 90 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Birey, aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgi, tutum ve davranışa sahiptir. | X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için hemşirelik becerilerini kullanır. | X | ||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve güncel yaklaşımları takip eder. | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve teknolojik uygulamaları takip eder. | X | ||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. | |||||
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | |||||
7 | Hemşirelik alanında yapılan bilimsel araştırma, proje ve etkinliklere katılır. | |||||
8 | Sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini hemşirelik uygulamalarında kullanır. | |||||
9 | Hemşirelik uygulamalarında hukuki ve etik değerlere uygun davranır. | X | ||||
10 | En az bir yabancı dili kullanarak meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile iletişim kurar. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest