Course Name | Fundamentals of Health II |
Code | Semester | Theory (hour/week) | Application/Lab (hour/week) | Local Credits | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 112 | Spring | 5 | 2 | 6 | 8 |
Prerequisites | None | |||||
Course Language | Turkish | |||||
Course Type | Required | |||||
Course Level | First Cycle | |||||
Mode of Delivery | face to face | |||||
Teaching Methods and Techniques of the Course | DiscussionLecture / Presentation | |||||
Course Coordinator | ||||||
Course Lecturer(s) | ||||||
Assistant(s) |
Course Objectives | Students at the end of this course, digestive, endocrine, reproductive and nervous systems structure and function, the concepts of nutrition and metabolism, and the structures of the basic concepts of microbiology and microorganisms that cause infections in humans, the prevention and treatment of infections is intended to learn. |
Learning Outcomes | The students who succeeded in this course;
|
Course Description | This course covers anatomical, histological and physiological properties of digestive, endocrine, genital, nervous systems and sensory organs, biochemical properties related to nutrition and metabolism and basic microbiology. |
Related Sustainable Development Goals |
| Core Courses | X |
Major Area Courses | ||
Supportive Courses | ||
Media and Managment Skills Courses | ||
Transferable Skill Courses |
Week | Subjects | Required Materials |
1 | Intrduction of the course. Structure and function of the digestive system-1 | İnsan Anatomisi. Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014, S.179-202 -Resimli Anatomi Sözlüğü Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014, S.226-250 - Netter Temel Histoloji. Çeviri Ed. Sevda Müftüoğlu, Figen Kaymaz, Pergin Atilla. Güneş Tıp Kitabevleri,2009 (Sf. 263-332) - Yüksekokullar için Fizyoloji. Berrak.Ç.Yeğen. 978-975-411-269-6, İstanbul : Yüce Yayım, 2014. 2. basım; s:227-246 |
2 | Structure and function of the digestive system-2. Introduction to microbiology | -Yüksekokullar için Fizyoloji. Ed.Prof.Dr. Berrak Ç.Yeğen. Yüce Yayım, 2014 s.227-246 - Mikrobiyoloji : Hemşireler için. Editör Mustafa Altındiş. Nobel Tıp Kitabevleri, 2010 (S. 1-8). |
3 | Nutrition and metabolism | - Yüksekokullar için Fizyoloji. Berrak.Ç.Yeğen. 978-975-411-269-6, İstanbul : Yüce Yayım, 2014. 2. basım; ; s: 247-258 |
4 | Structure of the endocrine system. Structure, genetics and reproduction of bacteria | -İnsan Anatomisi. Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014 S.262-270 -Resimli Anatomi Sözlüğü Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014 S.286-290 -Netter Temel Histoloji. Çeviri Ed. Sevda Müftüoğlu, Figen Kaymaz, Pergin Atilla. Güneş Tıp Kitabevleri,2009 (Sf. 213-242) - Mikrobiyoloji : Hemşireler için. Editör Mustafa Altındiş. Nobel Tıp Kitabevleri, 2010 (S. 9-28). |
5 | Function of the endocrine system. Microbiota and pathogenic flora | Yüksekokullar için Fizyoloji. Ed.Prof.Dr. Berrak Ç.Yeğen. Yüce Yayım, 2014 sf.259-292 - Mikrobiyoloji : Hemşireler için. Editör Mustafa Altındiş. Nobel Tıp Kitabevleri, 2010 (S. 53-68). |
6 | Structure and function of the Genital system-1 | -İnsan Anatomisi. Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014 S.238-253 -Resimli Anatomi Sözlüğü Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014 S.274-282 -Netter Temel Histoloji. Çeviri Ed. Sevda Müftüoğlu, Figen Kaymaz, Pergin Atilla. Güneş Tıp Kitabevleri,2009 (Sf. 377-421) |
7 | Structure and function of the Genital system-2 Embryology | - Yüksekokullar için Fizyoloji. Berrak.Ç.Yeğen. 978-975-411-269-6, İstanbul : Yüce Yayım, 2014. 2. Basım. ; s: 293-310 |
8 | MIDTERM Hospital infections and infection control. Sterilization and disinfection | - Mikrobiyoloji: Hemşireler İçin. Mustafa Altındiş. 978-975-420-746-0, İstanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2010, s: 29-52, 125-148 |
9 | Structure of the nervous system. Sampling and transportation. Biosafety | -İnsan Anatomisi. Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014 S.275-322 -Resimli Anatomi Sözlüğü Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014 S.294-388 -Netter Temel Histoloji. Çeviri Ed. Sevda Müftüoğlu, Figen Kaymaz, Pergin Atilla. Güneş Tıp Kitabevleri,2009 (Sf. 101-130) - Mikrobiyoloji : Hemşireler için. Editör Mustafa Altındiş. Nobel Tıp Kitabevleri, 2010 (S. 53-68). |
10 | Function of the nervous system. Classification, structure and replication of viruses | - Yüksekokullar için Fizyoloji. Ed.Prof.Dr. Berrak Ç.Yeğen. . 978-975-411-269-6, Yüce Yayım, 2014 (sf.159-170, 177-188) - Mikrobiyoloji: Hemşireler İçin. Mustafa Altındiş. 978-975-420-746-0, İstanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2010, s: 253-264 |
11 | Structure of sensory organs | -İnsan Anatomisi. Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014, S.332-349 -Resimli Anatomi Sözlüğü Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014, S.394-406 -Netter Temel Histoloji. Çeviri Ed. Sevda Müftüoğlu, Figen Kaymaz, Pergin Atilla. Güneş Tıp Kitabevleri,2009 (Sf. 447-470) |
12 | Classification, structure and reproduction of fungi and parasites. Clinical Biochemistry | Mikrobiyoloji: Hemşireler İçin. Mustafa Altındiş. 978-975-420-746-0, İstanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2010, s: 373-396, 307-314 |
13 | Vision, hearing. Mechanisms of action of antibacterials, antiviral and antifungal agents. Clinical Biochemistry | Yüksekokullar için Fizyoloji. Ed.Prof.Dr. Berrak Ç.Yeğen. Yüce Yayım, 2014 , . 978-975-411-269-6 (sf. 95-116, 209-226) - Mikrobiyoloji: Hemşireler İçin. Mustafa Altındiş. 978-975-420-746-0, İstanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2010, s: 433-446 |
14 | Basic immunology. Clinical Biochemistry | - Mikrobiyoloji: Hemşireler İçin. Mustafa Altındiş. 978-975-420-746-0, İstanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2010, s: 77-106 |
15 | Demonstration. General replay | |
16 | Final Exam |
Course Notes/Textbooks |
|
Suggested Readings/Materials | Genel mikrobiyoloji laboratuvar yöntemleri / Ayşın Çotuk ; Esra İlhan-Sungur. ISBN: 978-605-335-082-8İstanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2014,4. baskı; -Enfeksiyon hastalıkları ve mikrobiyolojisi / editörler Ayşe Willke Topcu, Güner Söyletir, Mehmet Doğanay. ISBN:978-975-420-634-0, İstanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2008,3. bs. |
Semester Activities | Number | Weighting |
Participation | ||
Laboratory / Application | 1 | 5 |
Field Work | ||
Quizzes / Studio Critiques | 4 | 20 |
Portfolio | ||
Homework / Assignments | 1 | 15 |
Presentation / Jury | ||
Project | ||
Seminar / Workshop | ||
Oral Exam | ||
Midterm | 1 | 20 |
Final Exam | 1 | 40 |
Total |
Weighting of Semester Activities on the Final Grade | 7 | 60 |
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade | 1 | 40 |
Total |
Semester Activities | Number | Duration (Hours) | Workload |
---|---|---|---|
Course Hours (Including exam week: 16 x total hours) | 16 | 5 | 80 |
Laboratory / Application Hours (Including exam week: 16 x total hours) | 16 | 2 | |
Study Hours Out of Class | 15 | 4 | 60 |
Field Work | |||
Quizzes / Studio Critiques | 4 | 4 | |
Portfolio | |||
Homework / Assignments | 1 | 25 | |
Presentation / Jury | |||
Project | |||
Seminar / Workshop | |||
Oral Exam | |||
Midterms | 1 | 10 | |
Final Exams | 1 | 15 | |
Total | 238 |
# | Program Competencies/Outcomes | * Contribution Level | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Has the fundamental theoretical and practical knowledge, attitudes, and behaviours in nursing and health science for the health and well-being of the individual, family, and public. | X | ||||
2 | Uses nursing skills with a holistic approach to meet the health care needs of the individual, family, and public. | X | ||||
3 | Follows evidence-based practices and current approaches while performing nursing practices. | |||||
4 | Follows scientific and technological improvements by adopting the importance of lifelong learning. | X | ||||
5 | Communicates effectively with individuals, families, communities and healthcare teams in practice setting. | |||||
6 | Makes multidisciplinary teamwork. | X | ||||
7 | Participates in scientific research, projects, and activities in the field of nursing. | |||||
8 | Uses problem-solving and critical thinking skills in nursing practice. | |||||
9 | Acts in accordance with legal and ethical values in nursing practice. | |||||
10 | Communicate with colleagues, patients, and their relatives using at least one foreign language. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest