COURSE INTRODUCTION AND APPLICATION INFORMATION


Course Name
Fundamentals of Nursing
Code
Semester
Theory
(hour/week)
Application/Lab
(hour/week)
Local Credits
ECTS
HEM 106
Spring
5
0
5
5
Prerequisites
None
Course Language
Turkish
Course Type
Required
Course Level
First Cycle
Mode of Delivery face to face
Teaching Methods and Techniques of the Course Discussion
Problem Solving
Case Study
Q&A
Critical feedback
Field trip / Observation
Lecture / Presentation
Course Coordinator
Course Lecturer(s)
Assistant(s) -
Course Objectives At the end of this course students; develop knowledge and skills regarding basic theories, concepts, principles and methods in nursing care. The course helps the student to understand the basic philosophy of nursing and the role of the nurse in the health care system and their role as the student nurse.
Learning Outcomes The students who succeeded in this course;
  • explain the importance of the concept of care for the nursing profession.
  • plan nursing care using the nursing process.
  • discuss the individual's admission to hospital, discharge from hospital and transfer to another location.
  • count the principles of body mechanics.
  • grasp the role of nurse in infection control.
  • describe vital signs.
  • determine the basic (breathing, movement, nutrition, excretion, spiritual, sexual, sleep) needs of the individual.
  • compare the differences between the administration techniques of oral, topical, parenteral and inhaled drugs.
Course Description This course includes the knowledge and skills that enable students to acquire relevant competencies while practicing in line with the basic theory, concept, principle and method of the nurse.
Related Sustainable Development Goals

 



Course Category

Core Courses
X
Major Area Courses
Supportive Courses
Media and Managment Skills Courses
Transferable Skill Courses

 

WEEKLY SUBJECTS AND RELATED PREPARATION STUDIES

Week Subjects Required Materials
1 Introduction of the course, sharing of aims and objectives Concept of care and systematic approach in nursing -Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:217-234. -Birol L. Hemşirelik Süreci, 11. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2018. ss:93-102.
2 Interviewing healthy individuals/patients using the nursing model and collecting data -Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:137-176. -Birol L. Hemşirelik Süreci, 11. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2018. ss:103-128.
3 Nursing process -Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:137-218. -Birol L. Hemşirelik Süreci, 11. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2018. ss:129-258.
4 Infection prevention and control -Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:409-440. -Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:189-221. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:36.
5 1. Midterm, Hygiene - Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Yayınevi, 2014, İstanbul. ss:441-482. -Aşti T.A., Karadağ, A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:375-461. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:58-70.
6 Hot packs and cold therapy Need for sleep and rest -Aşti T.A, Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Yayınevi, 2014, İstanbul. ss:669-690, ss:1099-1114. -Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:1306-1328, ss:128-165. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:37-42.
7 Activity and exercise -Aştı T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:319-386. -Aşti T.A., Karadağ, A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss: 224-374. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:19-34. Ss:9-23
8 Vital signs and pain management -Aşti A.T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları, Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Kitabevi, 2014. ss:579-668. -Atabek A.T., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Kitabevi, 2011. ss:487-538. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:6-17.
9 2. Midterm
10 Drug applications -Oral and local drug application -Parenteral drug applications -Intravenous fluid therapy -Blood transfusion -Aşti TA., Karadağ A, Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Yayınevi, 2014, İstanbul. ss:727-900. -Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:609-761. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:71-111.
11 Respiratory requirement and oxygen therapy -Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:531-578. -Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:762-897. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:111-115.
12 Nutritional requirement -Aşti T.A, Karadağ, A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:901-944. -Aşti T.A, Karadağ, A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Tıp Kitabevi, istanbul, 2011. ss: 983-1066. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:116-123.
13 Bowel elimination requirement Ostomy care -Aştı T.A, Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss.945-972, ss:1015-1056. -Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:1116-1177. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:133-135.
14 Urinary elimination requirement Wound care -Aşti T.A., Karadağ, A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:973-1014, ss:483-531. -Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:1067-1115, ss:1228-1291. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:124-129, ss:43-51.
15 Course review
16 Final exam
Course Notes/Textbooks

Aşti T.A., Karadağ A. “Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı”, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014, 1. baskı .ISBN :978-975-01795-7-0

Aşti, T.A., Karadağ, A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ISBN: 978-605-397-073-6

Suggested Readings/Materials

-Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi. İstanbul Medikal Yayıncılık. İstanbul. 2008. ISBN: 978-9944-211-16-1

-Birol L. Hemşirelik Süreci, 11. Baskı, akademisyen Kitabevi. Ankara.  2018. ISBN: 978-605-258-046-2

-Erdemir, F. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2012. ISBN: 978-975-420-88-5-6.

 

EVALUATION SYSTEM

Semester Activities Number Weighting
Participation
Laboratory / Application
Field Work
Quizzes / Studio Critiques
Portfolio
Homework / Assignments
1
20
Presentation / Jury
Project
Seminar / Workshop
Oral Exam
Midterm
2
40
Final Exam
1
40
Total

Weighting of Semester Activities on the Final Grade
3
60
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade
1
40
Total

ECTS / WORKLOAD TABLE

Semester Activities Number Duration (Hours) Workload
Course Hours
(Including exam week: 16 x total hours)
16
5
80
Laboratory / Application Hours
(Including exam week: 16 x total hours)
16
Study Hours Out of Class
14
1
14
Field Work
Quizzes / Studio Critiques
Portfolio
Homework / Assignments
1
6
Presentation / Jury
Project
Seminar / Workshop
Oral Exam
Midterms
2
10
Final Exams
1
30
    Total
150

 

COURSE LEARNING OUTCOMES AND PROGRAM QUALIFICATIONS RELATIONSHIP

#
Program Competencies/Outcomes
* Contribution Level
1
2
3
4
5
1

Has the fundamental theoretical and practical knowledge, attitudes, and behaviours in nursing and health science for the health and well-being of the individual, family, and public.

X
2

Uses nursing skills with a holistic approach to meet the health care needs of the individual, family, and public.

X
3

Follows evidence-based practices and current approaches while performing nursing practices.

X
4

Follows scientific and technological improvements by adopting the importance of lifelong learning.

X
5

Communicates effectively with individuals, families, communities and healthcare teams in practice setting.

X
6

Makes multidisciplinary teamwork.

7

Participates in scientific research, projects, and activities in the field of nursing.

X
8

Uses problem-solving and critical thinking skills in nursing practice.

9

Acts in accordance with legal and ethical values in nursing practice.

10

Communicate with colleagues, patients, and their relatives using at least one foreign language.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest